Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ritme

Ik ben een newbie op het gebied van 'schrijven voor publiek'. Voorheen schreef ik alleen recreatief, om mijn verhaal kwijt te kunnen. Ik liet het door niemand lezen dus dan zijn stijl en techniek minder belangrijk. Nu wil ik graag mijn schrijfsels op een hoger niveau brengen en als ik dit forum mag geloven heb ik daarvoor onder andere een fijn ritme in mijn teksten nodig. Maar: Wat is ritme? Waaraan herken je een goed ritme? En de belangrijkste vraag: hoe verbeter je het ritme in je eigen schrijfsels? Ik heb het boek 'Schrijven is ritme' al besteld, maar het duurt nog even voor ik dat binnen krijg en ik kon mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen. Zoekopdrachten op deze site gaven mij veel resultaten, maar helaas geen antwoord op mijn vragen. Ik zou dus zeggen: brand los! :D

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Grease Monkey, Ik weet niet of dit helpt, maar je zou dit kunnen proberen: Heb je je eigen teksten wel eens hardop voor jezelf voorgelezen? Als je dat doet, krijg je misschien een idee waar het schort aan het ritme en hoe je het zou kunnen verbeteren. Ter controle zou je ook een heel andere tekst hardop kunnen voorlezen, bij voorkeur van een (lievelings)boek -niet vanwege de inhoud maar omdat die tekstopbouw/schrijfwijze je zo aanspreekt.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien is het een goed idee om ook wat boeken over muziek te bekijken? Zodat je bijvoorbeeld het verschil leert tussen een staccato en een meer golvend ritme, en ook meteen voorbeeldmuziek kunt beluisteren. Dat kun je dan proberen toe te passen in je teksten en bijvoorbeeld voor een stacatto-effect (met korte lettergrepen en scherpe klanken en voornamelijk kortere zinnen) gaan in een actiescene en een golvend ritme (met meer open lettergrepen, zachtere klanken en wat langere zinnen afgewisseld met korte) gebruiken voor een beschrijving. Hardop voorlezen is daarbij inderdaad belangrijk, dan hoor je ook meteen waar het fout zit.