Diepgang?
Na een tijdje niet bezig te zijn geweest, vanwege een drukke periode in mijn studie, ben ik weer verder gegaan met schrijven. Ik ben sowieso nog niet ver, ik had een paar pagina's vol met ideeen, maar omdat ik het niet gestructureerd had werd het niks. Ik heb het op dit moment gestructureerd, en ben dus ook begonnen met dingen die ik in mijn boek/verhaal wil te brainstormen, zoals verdriet, hoop, idealisme, politiek, magie, veldslagen, tegenslag, cultuur. De dingen waar ik zelf ook graag over lees, en dat is toch vooral fantasy, geschiedenis, en dingen die informatief zijn en toch ook moeilijk om te geloven (Boeken a la Erich von Daniken, dat zijn geen romans, maar meer verslagen van zijn reizen en de bijzondere dingen die hij tegenkomt, en theorrien daarover, zoals over de ijzeren paal in india en de nazcalijnen)
Waar ik zelf benieuwd naar ben, is naar hoe ik diepgang kan creeëren? Ik wil geen standaard verhaal hebben van slechterik valt aan, is aan de winnende hand, maar wordt dan toch verslagen. Ik wil dat in mijn eerste boek de slechterik zelfs wint. Mijn uiteindelijke droom is om echt een wereld te creeren met geschiedenis, met goede periodes en slechte periodes.
Nu moet zo'n boek dus ook diepgang krijgen, maar hoe kan ik dat precies krijgen? Hoe hebben jullie het verkregen? Eén van mijn ideeën is om te laten proberen de lezer verdriet te voelen. Als een boek of film mij verdrietig krijgt, dan is het naar mijn idee een beter boek dan een boek dat me alleen maar vrolijk maakt, omdat verdriet voor mij een sterkere emotie is dan blijdschap. Ik ben van plan dit te doen door de hoofdpersoon in het eerste boek dood te laten gaan, op ongeveer 3/4 van het boek, als andere key personages geintroduceerd en gevestigd zijn, en het verhaal belangrijker is geworden dan de persoon.
Nu wil ik die hoofdpersoon ook een beetje een duistere kant meegeven. Hij kan niet alleen maar goed zijn.
Krijg ik hiermee genoeg diepgang, met dit soort dingen? Krijg ik ook diepgang om andere personages hele uiteenlopende karakters te geven? Dat laatste is iets wat mij een van de moeilijkste dingen lijkt..
Dit waren zo'n beetje mijn vragen op dit moment! Bedankt voor het lezen en reageren!
Pfoeh, je vraagt nogal
Of gewoon aan het schrijven
Het zal toch heel erg liggen
Ik denk niet dat je door
Zeer zeker kun je door de
Als in een recensie staat dat
Nee uiteraard, want nergens
Probeer eerst eens een
Waarom lijkt het je zo
Michel. schreef: Krijg ik ook
Citaat: Hoe hebben jullie het
Ik zou je adviseren om