Twee redenen waarom ritme zo belangrijk is
1) Een vloeiend, lichtvoetig ritme komt de literaire kwaliteit van zinnen ten goede.
2) Een goed ritme kan ervoor zorgen dat de lezer in een soort roes terecht komt. Het heeft dan een mesmeriserend effect.
Laatst heb ik catch 22 gelezen, en dit boek bevatte een zeer stroef ritme, waardoor ik nooit echt lekker in het verhaal zat.
De schrijver waarvan ik vind dat ie het allerbeste ritme heeft, is Brett Easton Ellis. Op wikipedia staat de volgende quote over hem:
Hij schrijft op een zeer eenvoudige en vlakke manier, waarbij hij opvallend veel gebruik maakt van herhalingen, teneinde een bezwerend, hypnothisch effect te bewerkstelligen.Als je Lunar park en American psycho van 'm leest, vooral deze laatste, dan word je (mits je het boek ook leuk vind) enorm meegevoerd door dat fantastische lichtvoetige ritme van hem. Ook de toon van de zinnen is belangrijk. Soms kan het handig zijn om iets van Shakespeare te lezen, om de bombastische, dramatische toon van zijn teksten te bekijken. Zijn zinnen krijgen een bepaalde uithaal, die je haast muzikaal kunt horen (komt ook omdat zijn teksten voor toneel bedoeld waren). Zie het beroemde stukje van Hamlet voor de fantastische toon van Shakespeare (bij vlagen trouwens ook een geweldig ritme):
Bestaan of niet bestaan, aanschouw hier de vraag. Is het eervoller om in je hoofd die voortdurende aanvallen van het nietsontziende lot te verdragen of de wapens op te nemen tegen de zee van moeilijkheden en er al vechtend een einde aan te maken? Doodgaan, slapen. Meer niet; te weten, dat die slaap de duizend aangeboren angsten die in je lichaam huizen, verjaagt. Het zou een welkom einde zijn. Doodgaan, gaan slapen, slapen, wie weet dromen? Daar zit het probleem, want wat wij in die doodsslaap, vrij van aardse onrust, kunnen dromen, doet ons aarzelen. Die twijfel is er de oorzaak van dat deze rampspoed nooit zal ophouden. Want wie verdraagt de martelingen van de wereld, de dwang van de dictator, de verachting van de rijken, het verdriet om een verloren liefde, de gerechtelijke dwaling, de ambtelijke willekeur en de trap na voor zelfs de kleinste goede daad, als hij zichzelf daarvan kon verlossen met één dolkstoot? Wie zou in pijn en ellende willen leven, als niet de angst voor dat wat na onze dood komt, dat onontdekte land, waaruit geen reiziger ooit terugkeert, onze wil verlamt en ons nog liever dit vertrouwde lot doet dragen dan vluchten naar iets dan ons onbekend is? Zo maakt het denken lafaards van ons allemaal en verziekt de somberheid de vastberadenheid en verzanden belangrijke ondernemingen door dit gepeins in loze woorden.
In het engels komt de toon
Er is zelfs een boekje over:
Ceridwen schreef: In het
(Het komt door het woord
Ceridwen schreef: (Het komt
Gijs M schreef: Er is zelfs
bavarios schreef: Dan wordt
Ik snap de associatie van
bavarios schreef: Het juiste
bavarios schreef: Het valt me
ja, stukjes tekst, en dan
Cerdiwen schreef: 'Maar het