Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

VT of TT

Normaal schrijf ik altijd in TT, nu lees ik vaak in boeken dat ze in VT schrijven. Wat vinden jullie lekkerder lezen? Ikzelf weet het op het moment even niet meer. VT Voorzichtig liep ze terug, ze moest het immers zeker weten. Ze ging naast het muurtje staan. Ze kwam er precies met haar kin boven uit. De spin lag er nog. Ze tikte me haar vinger tegen de spin. Hij deed nog altijd niets. Lis voelde achter haar ogen de warme tranen prikken. De anderen kinderen hadden gelijk; ze was anders. Zelfs de stomme juf geloofde de anderen wanneer ze dingen vertelde die ze niet eens had gedaan. Ze zeiden dat Lis eng was. Een monster. Lis rende weg bij het huis. Ze was een monster. Ze had een spin vermoord. Het kleine meisje rende de straat uit en om de hoek aan de bosrand viel ze. Ze moest zich in het bos verstoppen zodat niemand haar ooit meer zou pesten. ‘Lis!’ werd er geschreeuwd. Achter haar stond haar oom, zoals altijd in pak, ‘Je weet dat je het bos niet alleen in mag!’ zijn stem klonk boos. Hij pakte haar kleine handje vast en nam het meisje mee naar huis. Lis probeerde de tranen binnen te houden. Het lukte haar niet.Ze was een monster. Ze had de spin gedood. TT Voorzichtig loopt ze terug, ze moet het immers zeker weten. Ze gaat naast het muurtje staan. Ze komt er precies met haar kin boven uit. De spin ligt er nog. Ze tikt met haar vinger tegen de spin. Hij doet nog altijd niets. Lis voelt achter haar ogen de warme tranen prikken. De anderen kinderen hadden gelijk; ze is anders. Zelfs de stomme juf geloofde de anderen wanneer ze dingen vertelde die ze niet eens had gedaan. Ze zeiden dat Lis eng was. Een monster. Lis rent weg bij het huis. Ze is een monster. Ze heeft een spin vermoord. Het kleine meisje rent de straat uit en om de hoek aan de bosrand valt ze. Ze moest zich in het bos verstoppen zodat niemand haar ooit meer zal pesten. 'Lis!' wordt er geschreeuwd. Achter haar staat haar oom, zoals altijd in pak, 'Je weet dat je het bos niet alleen in mag!' zijn stem klinkt boos. hij pakt haar kleine handje vast en neemt het meisje mee naar huis. Lis probeert de tranen binnen te houden. Het lukt haar niet. Ze is een monster. Ze had een spin gedood. Alvast bedankt, groetjes, Viev

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij het stukje VT wordt er volgens mij meer ingezoomd op Lis' gevoelens, omdat je de actiezinnen schrijft in de VT, en de gevoelens dan beter overkomen. Bij de TT is er een evenwicht tussen gevoelens en actie. Dus ja, als je afgaat op mijn mening, wat wil je dan dat duidelijker is? :P

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het belangrijk dat haar gevoelens goed uitkomen. Maar ik wil ook dat het goed leesbaar is. Dus volgens jou zou ik dan de VT moeten nemen, toch?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Denk het ook. Grappig trouwens, zo bewust heb ik nooit nagedacht over verschil tussen VT en TT. Ik doe dat altijd op gevoel. Maar ik ben vast niet de enige met een mening :)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb dat ook altijd op gevoel gedaan.. maar ik probeer me bewust te worden over hoe je iets kan overbrengen. Zo vond ik dus ook uit dat de tijd redelijk een verschil heeft xD

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het belangrijk dat haar gevoelens goed uitkomen. Maar ik wil ook dat het goed leesbaar is. Dus volgens jou zou ik dan de VT moeten nemen, toch?
Ik prefereer vaak VT, omdat daarin gevoelens beter tot uiting kunnen komen. Echter, voor actiemomenten is de TT iets beter. De HP zit dan ín het moment.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
tt trekt je makkelijker het verhaal in, is directer, het komt als het ware dichterbij. Vooral kinderen vinden dit prettig. Zelf ben ik pas bezig de vt te ontdekken. Het koste mij meer moeite de lezer mee te trekken. Aan de andere kant meandert het beter. Ook merkte ik dat het meer moeite koste niet in te veel tell terecht te komen. Na twee proeflezers ben ik nu aan het herschrijven en leer weer veel. Ik krijg er nu meer beweging/actie in. Het zijn gewoon andere technieken, en die moest ik blijkbaar ontdekken. Het mooie vind ik dat omschrijvingen en sfeer nuances veel beter voor de dag komen. Ik ben met een fantasy verhaal bezig en dat komt mooier uit de verf in de vt vind ik.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het maakt mij niet uit of ik een boek in de tt of vt lees. Zelf schrijf ik altijd in de vt. Dat gaat vanzelf. Bij kortere stukken gebruik ik nog weleens de tt en dan ligt het perspectief vaak bij de ik-figuur.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor het uitkomen van gevoelens vind ik het geen verschil maken, maar ik lees zelf liever in de verleden tijd. Maar dat is heel persoonlijk denk ik. Misschien dat jongere kinderen liever TT lezen, alhoewel het mijn dochter van elf niet uitmaakt.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf dit verhaal in de VT, bedankt voor de reacties het heeft me wel geholpen met mijn besluit. Het wordt een fantasy verhaal en na deze post heb ik een stuk of 5 boeken gepakt en idd wordt er meestal VT gebruikt. Bedankt voor alle reacties!