Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hulp met invoegen personage

Ik zit nu een goeie 9 hoofdstukken in mijn boek (een YA sci-fi/fantasy) en ik kwam tot de conclusie dat ik iets miste voor het verdere verloop van het verhaal. Ik miste een personage. Slechte planning, geef ik gelijk toe. Na wat brainstormen met mezelf heb ik een erg leuk personage bedacht dat vanaf dit moment een zeer belangrijke bijrol gaat spelen. Echter, ik zit in mijn maag met de voorgaande hoofdstukken. Mijn verhaal is geheel in de ik-vorm van de HP opgebouwd en ik zit klem met een paar punten. Ten eerste is het in de aard van het verhaal onmogelijk dat nieuwe personages zo maar verschijnen. Zie het als of het hele verhaal van begin tot eind in een afgesloten ruimte afspeelt waar niemand in en uit kan. Ieder personage dat in het verhaal zit was er al vanaf het begin bij. Het is wel een heel drukke ruimte (enkele honderden mensen). Het nieuwe personage is van dien aard dat de HP en anderen hem direct zullen herkennen. Ik kan hem dus in het begin (wegens de drukte) nog wel even buiten schot houden maar hem plots introduceren werkt niet. Maar alles was ik nu probeer om hem goed in te voegen in het stuk dat ik al geschreven hebt voelt redelijk kunstmatig aan. Zijn hier goede tips voor?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit nu een goeie 9 hoofdstukken in mijn boek (een YA sci-fi/fantasy) en ik kwam tot de conclusie dat ik iets miste voor het verdere verloop van het verhaal. Ik miste een personage. Slechte planning, geef ik gelijk toe. Na wat brainstormen met mezelf heb ik een erg leuk personage bedacht dat vanaf dit moment een zeer belangrijke bijrol gaat spelen. Echter, ik zit in mijn maag met de voorgaande hoofdstukken. Mijn verhaal is geheel in de ik-vorm van de HP opgebouwd en ik zit klem met een paar punten. Ten eerste is het in de aard van het verhaal onmogelijk dat nieuwe personages zo maar verschijnen. Zie het als of het hele verhaal van begin tot eind in een afgesloten ruimte afspeelt waar niemand in en uit kan. Ieder personage dat in het verhaal zit was er al vanaf het begin bij. Het is wel een heel drukke ruimte (enkele honderden mensen). Het nieuwe personage is van dien aard dat de HP en anderen hem direct zullen herkennen. Ik kan hem dus in het begin (wegens de drukte) nog wel even buiten schot houden maar hem plots introduceren werkt niet. Maar alles was ik nu probeer om hem goed in te voegen in het stuk dat ik al geschreven hebt voelt redelijk kunstmatig aan. Zijn hier goede tips voor?
De reden dat zo'n toevoeging kunstmatig voelt kan simpelweg komen doordat jij weet hoe de hoofdstukken waren zonder de nieuweling. Hoe zijn de andere personages in het verhaal geïntroduceerd? Waarom voeg je niet een dergelijke introductie toe op een logische plek eerder in het verhaal? Ik zou zeker niet alles overboord zetten wat je al hebt. Probeer het gewoon zo goed en zo kwaad als het kan in te voegen en ga verder tot het einde van het boek. Je zult toch een paar keer moeten herschrijven. Een verhaal in een keer goed schrijven is pertinent onmogelijk.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt een flashback inbouwen waarin dat personage al voorkomt. Dat doe ik altijd als ik halverwege iets bedenk wat al bekend moet zijn voor het personage (of bijvoorbeeld een uiterlijk kenmerk invoegen bij het nieuwe personage dat onder de kleren zit verborgen, bijvoorbeeld een piercing of zo, en dat de andere personages hem/haar pas herkennen dat hij/zij een kledingstuk uittrekt of iets dergelijks). Als je gaat herschrijven, kun je die flashback altijd nog weghalen, of besluiten om de eerste hoofdstukken alsnog te bewerken. Zo'n flashback is handig (voor mij dan) omdat het je schrijven niet vertraagt.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb ik ook wel eens gehad bij de tweede herschijfronde van een YA-fantasy: komt er halverwege ineens een leuk persoon bij. Ik heb er toen voor gekozen vanaf dat moment verder te schrijven, alsof het personage er altijd al geweest was. Uiteraard heb ik tevoren wel iets aan voorgeschiedenis voor hem bedacht, zodat ik daaraan kon refereren. Zo is het personage "gerijpt", kreeg ik er een beter gevoel bij en ontwikkelde de verhaallijn zich vrij organisch. Aan het eind van de herschrijfronde heb ik de verhaallijn nog eens apart bijgeschaafd (uitgelicht en afzonderlijk doorgedacht), en heb het hele boek daarna weer herschreven (twee keer). Uiteindelijk was het alsof het personage er altijd al was geweest. Ik heb het zo gedaan omdat ik net in de "zone" zat en niet helemaal opnieuw wilde beginnen. Maar ik kan me voorstellen dat andere mensen het prettiger vinden om meteen vanaf het begin duidelijkheid te hebben. Ik herschrijf toch altijd minstens twee keer, dus bovenstaande methode paste prima in mijn proces.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Personage heeft een ernstig ongeluk gehad, was verminkt en heeft een totale facemake-over gehad :O Hij/zij was er altijd al, maar herkennen is een ander verhaal! Het zou zelfs zomaar een van de personages kunnen zijn die al telkens dichtbij hem/haar stond. Het is nogal ver gezocht, maar misschien heb je er wat aan. :P

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij enkele honderden mensen kan het toch best dat die "ik" nog niet eerder met dat personage heeft kennisgemaakt? Ik zou dan in de eerste hoofdstukken wel een paar verwijzingen naar dat personage steken, beschrijven dat hij/zij voorbijwandelt of zo, zodat de lezer ziet dat hij/zij toch niet uit de lucht is komen vallen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een ander truukje is wellicht dat het nieuwe personage een familielid is van de HP. Een familielid later introduceren is vaak niet zo rampzalig. Ook kan de HP aan het nieuwe personage (familielid) af en toe herinneringen hebben, bijvoorbeeld over hoe leuk het vroeger was en hoe jammer het is dat die persoon ergens anders is gaan leven. (Geëmigreerd, elders is gaan studeren, bekend is geworden vanwege iets, moest revalideren in een buitenlandse kliniek o.i.d..) Het kan ook een familielid of b.v. pleegkind zijn van een andere persoon die een prominente rol speelt en dat die persoon daar al vaker met je HP over spreekt op een manier waardoor de lezer ook benieuwd wordt. Verder kan jouw HP eerst een paar keer telefonisch contact hebben met je nieuwe personage.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als die paarhonderd personages in een besloten systeem zitten (gevangenis, ruimteschip) kan de ene hp wel eens letterlijk tegen de nieuwkomer opbotsen. Een korte ontmoeting dus, die bijna toevallig lijkt maar een soort foreshadowing is van dat nieuwe personage.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn verhaal is geheel in de ik-vorm van de HP opgebouwd en ik zit klem met een paar punten. Ten eerste is het in de aard van het verhaal onmogelijk dat nieuwe personages zo maar verschijnen. Zie het als of het hele verhaal van begin tot eind in een afgesloten ruimte afspeelt waar niemand in en uit kan. Ieder personage dat in het verhaal zit was er al vanaf het begin bij. Het is wel een heel drukke ruimte (enkele honderden mensen). Het nieuwe personage is van dien aard dat de HP en anderen hem direct zullen herkennen. Ik kan hem dus in het begin (wegens de drukte) nog wel even buiten schot houden maar hem plots introduceren werkt niet.
Ook al was je nieuwe persoon altijd al in die afgesloten ruimte, is het dan zeker weten strikt noodzakelijk hem al in de eerste hoofdstukken te benoemen? Je vertelt in je verhaal alleen datgene wat interessant is om te vertellen, dus misschien heeft je nieuwe personage in het begin weinig boeiends gedaan? Zelfs al heeft je HP al tijdens het eerste hoofdstuk met hem gesproken, dan nog ben je niet verplicht dat aan je lezer mee te delen.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het plots er in gooien van het personage heb ik overwogen, maar de herkenbaarheid is een beetje lastig. Vergelijk het even met de situatie dat je met een paar honderd man in een kamer zit, en één er van is de koningin. Zo iemand valt op. Wellicht dat de HP er niet direct mee in contact komt (hoewel ze om deze vergelijking aan te houden wel zeer koningsgezind zou zijn)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het plots er in gooien van het personage heb ik overwogen, maar de herkenbaarheid is een beetje lastig. Vergelijk het even met de situatie dat je met een paar honderd man in een kamer zit, en één er van is de koningin. Zo iemand valt op. Wellicht dat de HP er niet direct mee in contact komt (hoewel ze om deze vergelijking aan te houden wel zeer koningsgezind zou zijn)
Door je intrigerend vage situatieschets snap ik nog niet waarom het eerder noemen van deze nieuwe persoon in een al bestaand hoofdstuk problematisch is. Ik wou dat ik meer wist, maar ik snap heel goed dat je de essentie voor jezelf houdt. Dat maakt het wel lastig om te helpen :)

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan is er toch geen enkel probleem om dat personage al te vernoemen in de eerdere hoofdstukken? En dan pas op het moment dat hij/zij belangrijk wordt in het verhaal de ik kennis laten maken met hem/haar.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Na alles nog eens goed gelezen te hebben, denk ik dat je het gewoon moet herschrijven. Dat hoeft niet ontzettend veel werk te zijn. Gewoon het verhaal opnieuw doorlezen en dan daar waar mogelijk de persoon toevoegen zoals Hekate beschrijft. Misschien past het in je verhaal als die persoon is flauwgevallen of dood lijkt en dan plots toch nog blijkt te leven.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een personage kan je niet zomaar vanuit het niets een hoofdrol geven, er moet van tevoren altijd zoiets als een "voorcrisis" zijn, heet het zo niet? Een zogenaamde "toevallige" ontmoeting of zo waarin je je personage alvast leert kennen?