personages uitwerken en ensceneren
Hallo,
Ik heb een vraagje. Ik ben bezig met het schrijven van een boek en zit nu nog helemaal in de beginfase. Ben bezig met het gedetailleerd uitwerken van zowel het verhaal als de personages. Met betrekking tot het uitwerken van de personages heb ik nu een vraag. In hoeverre moet je de bijfiguren in je boek uitwerken? Neem bijvoorbeeld de moeder van de hoofdpersoon; is het nodig om een biografie over haar te maken als zij slechts sporadisch in het verhaal voorkomt en haar verleden niet belangrijk is voor het verhaal? Ik lees vaak dat je je personages goed moet leren kennen en moet weten wat hen beweegt in een verhaal, maar hoever gaat dat? Wat is jullie ervaring hiermee?
En dan heb ik nog de volgende vraag. Als ik mijn verhaal ga ensceneren, is het dan gebruikelijk dat je per scene een nieuw hoofdstuk aanwendt of is het ook mogelijk om meerdere scenes in een hoofdstuk uit te werken?
Ik ben beginnend schrijver en heb dus met dit soort dingen nog geen ervaring. Graag hoor ik dus hoe jullie hierover denken. Alvast heel erg bedankt!
Je kunt belangrijkere
Mandy, hoe je schrijft is
Voor jezelf moet je je
hartstikke bedankt allemaal!
Ik werk bij lange verhalen
Als ik een verhaal schrijf
Als ik een verhaal schrijf