Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

"" of '' bij dialogen?

Wat vinden jullie beter staan bij de dialogen? ""(Dubbele streepjes) of ''(Enkele streepjes)?

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Enkele waren lang in de mode, ik zie nu weer steeds vaker dubbele staan. Maar het maakt niet uit want dat kan je aan het eind met 'zoek en verander' allemaal nog veranderen en als je bij een echte uitgeverij terechtkomt, bepaalt die het toch, wat het wordt.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar bestaat al een topic over: http://www.schrijvenonline.org/forum/7281 Om Zjors even te quoten (http://www.schrijvenonline.org/forum/101489):
Het is heel simpel: de ene uitgever doet het met dubbele, de andere met enkele. Eigen smaak van de uitgeverij. Dus jij doet het gewoon zoals jij het wilt en als een latere uitgever het anders wil hebben drukt hij op zoeken/vervangen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie enkele vaak over het hoofd, en daarbij worden die ook voor andere dingen (gewoon als apostrof) gebruikt waardoor je ze ook binnen het citaat tegenkomt en dat leest raar. Dus dubbele aanhalingstekens voor mij.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dubbele. Zo heb ik het geleerd, en bovendien zijn die eenvoudiger in één keer aan te passen als de uitgeverij enkele wil. Want als je enkele naar dubbele aanpast, worden ook alle gewone afkappingstekens dubbel en moet je die weer gaan verbeteren. Tenminste, in word is dat zo.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Op school heb ik ook geleerd dat er eerst lage komma's getypt worden, dan het citaat en dan twee aanhalingstekens. Dus bijvoorbeeld: ,,Dit is een citaat.'' Dit doe ik zelf echter nooit, want ik vind het verschrikkelijk staan. Ik gebruik zelf altijd de dubbele aanhalingstekens, die staan het netste.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, zo heb ik het ook geleerd, maar dat was volgens mij voor de intrede van de tekstverwerker...

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruikte vroeger de dubbele aanhalingstekens, maar dan ben ik actief lid geworden op Pure Fantasy en daar gebruikten ze de enkele aanhalingstekens, waardoor ik geleidelijk - niet direct - de overstap maakte naar de enkele aanhalingstekens. Voor mij maakt het niet uit of een auteur enkele of dubbele aanhalingstekens gebruikt. Ik verkies nu de enkele, maar het stoort mij niet als ik dubbele aanhalingstekens zie.