Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het gebruik van tijden

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt en ik stuit wel op een aantal topics met dit onderwerp, maar ik kom er toch nog niet helemaal uit. Wanneer je een verhaal in de verleden tijd schrijft, alsof iemand iets vertelt, en diegene vertelt dan iets dat op dit moment nog steeds zo is, in welke tijd zet je dat dan? Dus bijvoorbeeld: We gingen met z'n allen naar de dierentuin. Mijn moeder is/was gek op de dierentuin. De moeder is nu nog steeds gek op de dierentuin. Mij lijkt 'is' dan van toepassing, maar ik twijfel toch omdat het dan net lijkt alsof je van tijd wisselt. Wie verlicht mij? ;)

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je hoofdpersoon het verhaal in de ikvorm 'vertelt' (dus later terugkijkt op de gebeurtenissen) is is van toepassing, tenzij die moeder is overleden. Wil je de moeder later in het verhaal vermoorden, moet je de is dus niet gebruiken, want dat suggereert dat ze op het einde nog leeft. Als je hoofdpersoon een hij/zij figuur is, vertel jij als schrijver het verhaal. Dan doet die persoon dat zelf dus niet. In dat geval zou ik was gebruiken, anders zit je de hele tijd met tegenwoordige en verleden tijd door elkaar in je verhaal. Ik denk dat je er even op moet gaan googlen of moet wachten tot er mensen reageren die de regels precies weten. :P

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat Spirit zegt, als de moeder nog steeds gek is op de dierentuin is het is, als de moeder dat niet meer is, is het was :) maar volgens mij geldt dat ook wanneer het hij/zij- of alwetend perspectief is, omdat de moeder gewoon nog steeds gek is van de dierentuin.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat inderdaad om ik-perspectief. Mijn redenering was dus juist, maar soms lijkt het ineens alsof je aan het hoppen bent in je tijden dan. Verwarrend ;).

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als zo'n wisseling stoort kun je ook iets toevoegen: bv. mijn moeder was altijd al...
Zo zou ik het ook oplossen. Als je gebruikt "mijn moeder is" dan laat je doorschemeren dat ze nog leeft en dat kan voor sommige verhalen funest zijn. Bijvoorbeeld bij thrillers moet je als lezer niet weten wie de seriemoordenaar gaat overleven.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is correct om is te gebruiken, maar soms is het storend als de tijd ineens verandert. Dat gaf je zelf al aan. Dan kun je ook kiezen voor een iets andere constructie en ook deze zin in dezelfde tijd houden. Zeker als je twijfelt of het wel klopt, kun je dat twijfelgeval omzeilen. Ook Schlimazlniks reden kan een ander constructie nodig maken.