Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lispel

Ik vroeg me iets af... Wanneer je een stukje schrijft over een personage met een lispel, schrijf je dan best dialogen met uitgerekte 'ssssss-n' of haal je dit af en toe weer even naar boven... "Ssssteven, waar koop je die koffie?" of "Steven waar koop je die koffie?" lispelde de man... Dankjewel!

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat moet je helemaal zelf weten. Maar betekent lispelen niet juist dat je de s niet goed kunt uitspreken? Dan zou ik eerder iets zetten als "Fhteven, waar koop je die koffie?" Als je Ssssteven schrijft, denk ik eerder aan sissen dan aan lispelen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Hekate:
lis·pe·len lispelde, h gelispeld 1 de s en z met zeker gesis laten horen; slissen 2 fluisterend spreken
"Sssteven, waar koop je dezzze pizzza?" Ik zou kiezen voor de sss-vorm, dus zonder 'lissspelde de man'. Maar je moet het helemaal zelf weten, zoals Hekate zegt.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals Hekate zegt, het kan allebei, en lispelen (of slissen, dat is hetzelfde) betekent dat de persoon de s niet goed kan uitspreken.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb een beetje schrik dat wanneer ik lange dialogen ga gebruiken het wat vermoeiend wordt voor de lezer... Zal binnenkort eens een stukje op 'proeflezen' zetten en kijken hoe het gaat... Trouwens iemand mijn sprookje op proeflezen al nagekeken? Eigenlijk weet ik het antwoord op deze vraag al en zou ik dus beter schrijven. Zin om mijn sprookje op proeflezen eens na te zien? ;) Dank jullie wel!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het idee is dat je in geschreven tekst schrijftaal gebruikt, en géén gebroken Nederlands, géén dialect, geen gelispel, geen gestotter en geen andere elementen die in de spreektaal thuishoren. Tenzij je het personage belachelijk wilt maken en/of je lezers wilt vermoeien.