Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gestapelde details

Beste allemaal, Ik ben bezig met een schrijfopdracht, waar ik moet werken met gestapelde details. Voor mij nog een beetje een vaag begrip. Kan iemand uitleggen hoe dit werkt? Bedankt! Marlies

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Misschien dat je stapje voor stapje details onthult? Stap, stap, stapel (niet verder aanvullen met een drielletterig synoniem voor dwaas ;) ).

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Gestapelde details klinkt meer als iets wat ik in mijn verhalen zou vermijden. Ik stel me er eindeloze, eentonige beschrijvingen bij voor. :D

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een onbenoemd gevoel, situatie, thema, door het langzaam "afpellen" van laagjes details blootleggen. http://www.mipoesias.com/April2004/tres3gerstler.htm (Recipe for Resurrection, Amy Gerstler) In a poem such as this, the theme, having to do with the imminence of death, is reinforced via a meticulous accretion of detail with seems to give a slightly panicked effect, a hysteria suppressed or sublimated via ritualistically recited décor, rather like a funeral burial rite of some lost civilization: Bathe the body in quinine. Then let his wrists be braceleted with the stings of tiny iridescent insects. A group of ten restless boys should encircle the sleeper whose marrow is to be rekindled. The boys must sneeze violently without covering their mouths till the body is wet. A poultice of figs and licorice smeared over the lips has often proved useful. Rub footsoles with prickly poppy and buttermilk. Place a live green treefrog over each nipple and stroke the frogs tenderly until they are calm. Cover the empty genitals with white duck feathers. Allow relatives to huff and puff and blow the feathers away. Under no circumstances should anyone sweep them up or collect them. They must float where they will ... This kind of carefully stacked detail circling around a suppressed depressive big theme like death must instantly remind us of Elizabeth Bishop, who chose a similar path to dealing with abstractions, i.e. the Big Questions of her age – by burying them in exquisitely observed and recounted sensory detail from which, from underneath, the unstated themes would sort of leak .../...

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sinds dit topic is geopend, denk ik; ik ken de term ergens van. En nu weet ik ook weer waar ik deze gelezen heb. In het schrijfboek van Per Groen; Van idee tot verhaal wordt het uitgelegd. ' Details stapelen' is dingen die tegelijkertijd gebeuren achter elkaar zetten. Hij geeft het voorbeeld van een vecht scene in een bar in het wilde westen als uit een film. Scene 1 = Eerst wordt er een schurk getoond die te midden van splinterend hout en brekend glas door het venster naar buiten vliegt. Scene 2 = Op hetzelfde moment pakt de barman een stevige whiskyfles die hij aan diggelen slaat op een kalend hoofd van grote afmetingen. Scene 3 = De tuimeling van de schurk in de drinkbak. Scene 4 = Het slachtoffer met zijn kalende hoofd wankelt, valt achterover en verbrijzelt in zijn val een rond tafeltje. Scene 5 = In diezelfde seconde springt de held vanaf de balustrade omlaag op de schouders van een boef. Samen verdwijnen ze uit het gezicht tussen slaande en schoppende mannen en rondvliegende voorwerpen. Drie gelijktijdige gebeurtenissen komen zo achter elkaar te staan. Dat kan niet anders omdat in een vechtpartij de gebeurtenissen niet netjes achter elkaar gebeuren . Ze worden dus gestapeld. Meer is het eigenlijk niet. *edit: @Dries. Dit komt vrij vertaald uit Per Groen: Van Idee tot verhaal. Indien dat niet is toegestaan moet je het maar verwijderen