Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Verleden/tegenwoordige tijd wisseling

Ik merk dat ik de laatste tijd iets heel vreemds doe met de tijd waarin een verhaal staat. Als ik een verhaal schrijf in de verleden tijd, dan kan het zijn dat het volgende hoofdstuk opeens in de tegenwoordige tijd staat! En nee, dit is dan geen flashback structuur of iets dergelijks, maar gewoon een chronologisch verhaal. Het vreemde is dat ik dit, ten eerste, tijdens het teruglezen vaak niet eens merk, en ten tweede, dat als ik probeer het verhaal in één tijd te zetten, het voor mijn gevoel niet meer klopt. Het is lastig om dit uit te leggen zonder voorbeeld, maar ik hoop dat jullie een beetje begrijpen waar ik het over heb. Kennen jullie dit fenomeen? En is het eigenlijk wel erg om dit zo te doen?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik herken het als zodanig, dat ik soms ineens een paar zinnen in een andere tijd heb gezet. Gelukkig kom ik er dan wel vrij snel achter, zodat ik het weer kan corrigeren. Soms heb je dan inderdaad ineens een ander gevoel bij de zinnen. Je kan het niet het ene hoofdstuk anders doen dan in het andere hoofdstuk, dus je zult het toch aan moeten passen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is erg als je het laat staan, want het klopt natuurlijk voor geen meter. Blijkbaar wil je dit verhaal graag in de tegenwoordige tijd schrijven. Gewoon doen dan, maar dan wel alles, en niet wisselen.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Herken dat ook, vind het erg lastig om me te bepalen tot een bepaalde tijd. Vooral als je iets uit het verleden vertelt en je bespreekt daarbij iets wat tot in het heden voortduurt. In eerste instantie stoor je je daar niet aan, althans, ik niet, maar als je het een poosje later terug leest stoort het behoorlijk.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik herken het, maar dan binnen een aantal regels en niet anders. En het is erg als je dat doet. Alles veranderen naar de tijd die het beste bij het verhaal past, lijkt me.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik worstel ook met het heden/verleden. Wanneer gebruik je de tegenwoordige tijd en wanneer verleden tijd. Ik weet wel wanneer je je zin begint met Toen dat je het verleden moet gebruiken. Er zijn verschillende andere woorden b.v. Gisteren.