Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Proza

Hallo iedereen, Na een dagje rondsnuffelen had ik een vraag. Bij het proeflezen zie ik in tags het woord 'proza' staan. Dat zei me vrij weinig, dus ben ik het gaan opzoeken. Wikipedia zei dat het een stuk tekst is geschreven in gewone spraak. En het is kunstig in elkaar gezet, maar als je hiermee te ver gaat qua rijm is het een gedicht. Nu snap ik eigenlijk nog steeds niet wat een proza is. Het is geen gewoon verhaal, dat snap ik. Maar kan iemand me uitleggen wat het dan wel is? :)

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
't Wordt hier (vooral) gebruikt om aan te geven dat het geen gedicht is. Wat de officiele betekenis en alles is... ooit op de middelbare school gehad maar da's een beetje weggezakt ;)

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Proza is een verzamelnaam voor verhalende teksten die niet rijmen. Proza kan dus een kort verhaal zijn, maar ook een roman. Is een tekst een verzonnen verhaal, dan wordt dat meestal 'fictie' genoemd. Waargebeurde verhalen heten 'non-fictie'. Teksten die wel rijmen (gedichten), worden 'poëzie' genoemd.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het niet helemaal met Secret Garden, er is ook genoeg niet-rijmende poëzie. Maar goed, dat meld ik alleen maar even om vervelend te zijn :unibrow: Proza is dus gewoon 'verhalen' Poezië is 'gedichten' Aleen de termen klinken professioneler :nod:

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah oke. :) Dankjewel voor jullie antwoorden allemaal. Ik dacht dat het een soort gedicht was dat niet rijmde. Mooie teksten en zo, maar het is me nu helemaal duidelijk.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Folen, Secret Garden heeft wel gelijk. Teksten die rijmen worden pöezie genoemd. Dat neemt helemaal niet weg dat niet-rijmende teksten geen poëzie kunnen zijn. Dit alles volgens het principe 'elke wasbeer heb een staart maar niet elke staart heb een wasbeer'.