Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Twee personages verliefd op elkaar laten worden

Ik ben al een paar jaar bezig met een verhaal omdat ik steeds vastloop in het verhaal. Ik ben ook niet zo ervaren in het schrijven van een verhaal. Ik heb ooit 1 kort kinderverhaal geschreven maar dit verhaal zit in mijn hoofd en moet eruit. Net alsof Brenda, mijn hoofdpersoon haar verhaal aan mij vertelt.Nu heb ik iets bedacht waar ik misschien wel mee verder kom. Ik wil mijn hoofdpersoon verliefd laten worden op iemand waar ze in het begin totaal niet mee overweg kan. Ze maken rotopmerkingen naar elkaar toe maar om mijn hoofdpersoon niet alleen te laten lijden wil ik in ieder geval iets moois voor haar. Ik weet alleen niet hoe ik het geloofwaardig op papier kan zetten. De vonk kan niet ineens overspringen als ze de dag ervoor elkaar nog voor rotte vis uitmaken. Nu heb ik ook wel gelijk een zwaar onderwerp uitgekozen, incest, maar het laat me gewoon niet meer los. Heeft iemand goede tips hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je kunt je twee personages een overeenkomst geven die ze op een bepaald moment ontdekken. Door de herkenning die ze ineens bij elkaar vinden slaat hun antipathie om in sympathie.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja daar had ik zelf ook al aan gedacht. Bijvoorbeeld dat de man sympathie voor haar opbrengt vanwege die incest omdat zijn moeder daar ook slachtoffer van was ofzo. Ik vind het wel moeilijk hoor. Maar dat heb ik ik sowieso met verhalen schrijven. Ik vind het onderwerp en mijn hp wel interressant maar op de een of andere manier kan ik me helemaal niet vinden in hoe ik het op papier heb gezet, het doet me teveel denken aan een soapserie. Als ik de site zo eens bekijk en lees waar anderen mee bezig zijn, dan ben ik echt een amateur. Maar oefening baart kunst dus ik ga zeker door.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Als het collega's zijn zouden ze elkaar op een personeelsuitje van een andere kant kennen leren kennen door bijvoorbeeld dat er die dag met tweetallen wedstrijdjes worden gehouden. De meesten van ons zijn amateurs Leeuwin. Doe je naam eer aan.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je personages gezamenlijk iets schokkends laten beleven werkt ook altijd goed, doen ze in soaps ook :D. Als je onzeker bent over je schrijfstijl kun je een stukje van max 500 woorden bij proeflezen zetten en de mening van anderen vragen.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat ze eerst met elkaar op internet ruziënd chatten. En dat de een denkt dat de ander 77 jaar is omdat er 77 achter haar naam staat, maar dan blijkt ze 33 (2010-1977) te zijn, en dat blijkt dan even oud te zijn als degene die er eerst zijn vraagtekens over had. En dan worden ze vriendjes...

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk dat je eerst moet uitzoeken waarom ze een hekel aan elkaar hebben. Als je die moeilijkheden uit de weg kan ruimen, is het al veel geloofwaardiger.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik zie in je uitleg de rol van de incest niet helemaal duidelijk. Wie is het slachtoffer, en waarom hebben die twee ruzie? Twintig tips om iemand verliefd te laten worden: 1. Voer beide dronken 2. Laat een van beide iets prachtigs in de ander ontdekken, bijvoorbeeld hoe mooi hij / zij een bosje bloemen in een vaas schikt of een zakdoek opvouwt (zo onbenullig, maar mooi mogelijk) 3. Laat een van beiden een brief van de ander vinden, waarin dingen staan die hij /zij nooit achter de ander gezocht had 4. Laat een van de twee huilen, waardoor de ander hem / haar troosten wil (dit heeft wel een hoge soapfactor) 5. Laat een van de twee op heroïsche wijze een kind redden 6. Laat een van de twee de ander ruzie zien maken - of oplossen 7. Geef een van de twee véél geld - of een machtige positie 8. Breng ze in een noodsituatie, waarin de een de ander redt 9. Laat de een de ander betrappen bij een bepaalde spannende handeling, bijvoorbeeld douchen of het haar kammen 10. Laat de een zijn / haar verleden afschudden en met andere ogen naar de wereld kijken, inclusief dus de ander 11. Verzin de andere tien mogelijkheden zelf.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Thérèse, de HP is in haar jeugd slachtoffer geweest van incest, ze is daardoor wat moeilijk in de omgang soms. En de man op wie ze uiteindelijk verliefd zou moeten worden is een collega, die een hogere functie heeft dan zij. (zij is receptioniste, hij advocaat).

Het waarom ze een hekel aan elkaar hebben, daar ben ik nog niet over uit. Ze liggen elkaar gewoon niet of ze begrijpen elkaar niet. In ieder geval vliegen de rotopmerkingen over en weer. Dat is soms ook wel grappig maar ik zou het erg leuk vinden als ze verliefd werden. Dat gun ik ze alletwee.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

[quote](...) ik zou het erg leuk vinden als ze verliefd werden. Dat gun ik ze alletwee.[/quote]
Heeft het betekenis voor het verhaal dat ze verliefd worden? Of heb je er zelf gewoon zin in dat je hoofdpersonen verliefd worden? Na de verliefdheid, wat gebeurt er dan? Is dat ook belangrijke factor in het verhaal? Of houdt met de eerste kus het verhaal op?

En - niet, dat je de volgende vraag beantwoorden moet - heb je inlevingsvermogen voor het geloofwaardig neerzetten van een incestslachtoffer? Zo iemand is niet [i] wat moeilijk in de omgang [/i], maar heeft een serieus, groot en diep probleem (meestal toch). Vooral op het lichamelijke vlak zal ze moeite hebben, en dan wordt het uitbeelden van verliefdheid in een verhaal een hele klus, lijkt me. Haar incestervaringen zullen haar daar juist in confronteren.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik weet hoe ingrijpend incest is. Van heel dichtbij gezien. Ik kan me erg goed inleven in een slachtoffer, ik ben zelf overigens geen slachtoffer maar het onderwerp grijpt mij altijd zeer aan.

Of het voor het verhaal van belang is die verliefdheid, niet direct. Mijn HP heeft een eerdere relatie vergooid, is niet helemaal het juiste woord, om haar verleden. De man begreep haar niet goed. Vind haar preuts. En ook haar broer snapt niet helemaal wat de gevolgen zijn. Ik speel met de gedachte om de collega die verliefd op haar moet worden, een moeder te geven die ook incestslachtoffer is en hij haar daarom juist wel begrijpt. Misschien laat ik ze zelfs wel trouwen maar daar ben ik nog niet over uit. In ieder geval moet het wel meer zijn dan de eerste kus.

Ik heb een stukje bij proeflezen neergezet, maar nog geen reacties gehad daarop. Het betreft een scene tussen HP en haar broer.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tegenstellingen. Bijv. de advocaat is dominant en zij een beetje onderdanig. Dat botst als een gek, maar trekt elkaar ook aan, omdat die twee dan iets van elkaar te leren hebben. Of de één is een lolbroek en de ander bloedserieus, of de één heel erg aanwezig en durft zichzelf te laten zien en de ander timide. Dat kunnen ze in elkaar haten, maar ook juist stiekem bewondering voor hebben, omdat het eigenschappen zijn die ze (onbewust) zelf ook meer willen hebben/ontwikkelen.

@Thérèse: ik moest ontzettend lachen om die lijst van je. Dat zijn idd dingen die heel erg vaak voorkomen in boeken, films, soaps...
Een ander is: dat het meisje ineens mooi opgedoft is voor een bal en er ontzettend anders uitziet (dat vind ik vaak heel erg... Net alsof je niet goed genoeg bent zoals je bent). Maar het gaat er even om dat zo'n persoon ineens met andere ogen bekeken wordt.
En nog eentje: laat één van de twee met iemand anders flirten. Gegarandeerd dat de ander ineens onverklaarbare jaloezie voelt opkomen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

@ Judy: :)
Dat flirten is ook een goede. Maar het werkt niet altijd ... in een verhaal echter weer wel. :!:

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Leeuwin77

Misschien kijk je deze serie's al, maar als je wilt weten waarom mensen die eerst een hekel aan elkaar hadden, verliefd op elkaar worden, dan moet je Gossip Girl en 90210 kijken. Ik verbaas me elke keer weer, hoe ze het voor elkaar krijgen.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk dat ik het vriendje van HP een rotzak maak die haar ook mishandelt en dat die collega er per ongeluk getuige van is, haar met andere ogen gaat bekijken en haar wil gaan 'redden'. Of is dat te veel voor de hand liggend?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik bedenk me net dat dit dus niet gaat tenzij ik de (hernieuwde) ontmoeting tussen vriendje en HP helemaal opnieuw schrijf en die vond ik nu juist wel geslaagd. :crybaby: .
Hij kan niet eerst charmant zijn en later een rotzak want ze kent hem al van vroeger. Als hij een rotzak is dan weet ze dat al en zal ze niet met hem uitgaan. Ik weet wel dat slachtoffers van misbruik een grotere kans hebben dat ze weer in een situatie belanden waarin ze mishandelt worden maar zouden ze dat ook bewust opzoeken? (Hiermee wil ik niet zeggen dat het dan hun eigen schuld is maar ik bedoel meer dat ze wel weten dat het een rotzak is maar het volledig ontkennen ofzo iets) Of is dit een vraag voor het research forum?
Als ze het bewust opzoeken dan hoef ik die scene alleen maar even wat aan te passen.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het lijkt me dat ze in het werk niet nader tot elkaar kunnen komen, maar misschien lukt dat privé? Wie weet is de baas juist vrij dominant omdat hij niet wil laten merken dat hij een zwak voor haar heeft?
Ze kan een ongeluk krijgen wat hij ziet, waarna hij haar in het ziekenhuis bezoekt (en dan komt ze erachter dat hij privé heel anders is?). Of ze komt hem toevallig tegen met zijn hond en het valt haar op hoe zorgzaam hij is oid? (of zijn hond krijgt een ongeluk wat zij ziet, waarna ze hem troost, op het werk vaak vraagt hoe het met de hond is oid? (waardoor hij erachter komt dat zij heel anders is dan op het werk?).

Misschien moet je je ook iemand voorstellen waar jij een hekel aan hebt en je afvragen of er een mogelijkheid is waardoor je die persoon aardig kunt vinden. Wordt zo iemand aardiger als hij elke zondag bejaarde rolstoelers door het park rolt? Als hij met zijn (speur)hond naar Haïti gaat om mensen te redden? Of als hij een stichting heeft opgericht die mensen in ontwikkelingslanden helpt?
Zelf moet een personage waar mijn hp verliefd op kan worden, ook iets hebben waar ik verliefd op zou kunnen worden.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Asjtinad.
Dat vind ik nu een hele goeie tip. Hij moet iets hebben waar ik op zou vallen. Bij mij is dat charisma, de x factor,, charmes of hoe dat dan ook benoemd word. Maar hoe ik dat op papier moet gaan uitdrukken daar ga ik nog eens over na denken.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

PS ik kende zelf iemand die ook was misbruikt. Op een avond kwam een dronken jongeman op ons af die mij wat te kleverig was, maar zij 'leek' (!) dat niet erg te vinden en stond zelfs toe dat deze wildvreemde zijn arm om haar heen sloeg (nou, dat had hij bij mij moeten doen, dan had hij een klap voor zijn bek gekregen!).
Later vertelde ze me over haar verleden en hebben we ook aangifte gedaan van deze handtastelijkheden (nogmaals: ik kende haar niet goed en had de indruk dat ze het niet erg vond; wat de dader wellicht ook had!). Waar jij en ik zo iemand misschien zouden zeggen op te rotten, durfde zij eigenlijk niets te doen, wat de jongen waarschijnlijk weer motiveerde om verder te gaan. De agente zei zelfs dat sommige mensen door een onzekere houding juist vaker zulke vreemde types aantrekken, onbewust dus (zelf ben ik vrij zelfverzekerd in zulk soort situaties, maar alleen omdat ik een groene band karate heb ;) ).

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dus zou mijn HP heel goed een relatie kunnen aangaan met iemand van wie ze al weet dat het een rotzak is? Omdat ze vind dat ze niet beter verdiend wellicht. Dat klink idd logisch en dan kan ik de lijn van redder in nood wel gebruiken.
Thanx voor alle feedback, ik heb in die korte tijd dat ik hier op SOL kom al meer ideeën op gedaan dan in de afgelopen vijf jaar dat ik met het verhaal bezig ben.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=MichaM]Dat zou voor mij meer een "zo moet het niet" iets zijn, die series. Zo ongeloofwaardig...[/quote]

Ook dat is waar, omdat alles qua emoties veel groter is, dan in werkelijkheid. Toch kan je dat verkleinen tot iets wat mensen wel geloven.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leeuwin,
Ben je zelf al eens verliefd geweest?
Verliefd geworden?
Op welk moment?
Was er een speciale omstandigheid?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

eerlijk gezegd nee. Houden van dat ken ik wel. Maar geen vlinders in mijn buik te wachten en hopen dat ie me belt. Als verliefdheid over is dan moet je maar afwachten of er houden van voor in de plaats is gekomen. Ik denk dat ik daarom ook niet goed weet hoe ik dat geloofwaardig neer moet zetten. Als ik neer zet dat zij vlinders in d'r buik voelde en helemaal warm van binnen werd dan komt dat zo gemaakt op mij over.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=Ajstinad]PS ik kende zelf iemand die ook was misbruikt. Op een avond kwam een dronken jongeman op ons af die mij wat te kleverig was, maar zij 'leek' (!) dat niet erg te vinden en stond zelfs toe dat deze wildvreemde zijn arm om haar heen sloeg (nou, dat had hij bij mij moeten doen, dan had hij een klap voor zijn bek gekregen!).
Later vertelde ze me over haar verleden en hebben we ook aangifte gedaan van deze handtastelijkheden (nogmaals: ik kende haar niet goed en had de indruk dat ze het niet erg vond; wat de dader wellicht ook had!). Waar jij en ik zo iemand misschien zouden zeggen op te rotten, durfde zij eigenlijk niets te doen, wat de jongen waarschijnlijk weer motiveerde om verder te gaan. De agente zei zelfs dat sommige mensen door een onzekere houding juist vaker zulke vreemde types aantrekken, onbewust dus (zelf ben ik vrij zelfverzekerd in zulk soort situaties, maar alleen omdat ik een groene band karate heb ;) ).[/quote]

Ajstinad, ik heb het zelden zo goed en met zoveel respect en begrip uitgelegd gezien. :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=leeuwin77]eerlijk gezegd nee. Houden van dat ken ik wel. Maar geen vlinders in mijn buik te wachten en hopen dat ie me belt. Als verliefdheid over is dan moet je maar afwachten of er houden van voor in de plaats is gekomen. Ik denk dat ik daarom ook niet goed weet hoe ik dat geloofwaardig neer moet zetten. Als ik neer zet dat zij vlinders in d'r buik voelde en helemaal warm van binnen werd dan komt dat zo gemaakt op mij over.[/quote]

Houden van begint ook op een bepaald moment. Net als verliefdheid. Ook al zijn het twee verschillende emoties.
Dus terug naar het moment waarop je begon van iemand te houden. In deze romantische verhouding.

Je hebt gelijk dat je versleten cliché's niet wilt gebruiken. Van die vlinders is zelfs nogal achterlijk. Niemand, maar dan ook helemaal niemand heeft vlinders in haar of zijn buik. Misschien per ongeluk ééntje. Maar dat smaakt verschrikkelijk vies en eenmaal in je buik is die behoorlijk dood.
Helemaal warm van binnen is ook meer een kwestie van griep, dan van verliefdheid.

Als je van iemand houdt, kun je niet buiten die iemand. Je doet alles om bij die geliefde te zijn. Maar dan begint je eigen afweermechanisme. Dat gaat vaak precies de verkeerde dingen doen. Dat is de natuur: je verliefdheid of houden van moet heel sterk zijn, vindt de natuur. Daarom gaat het mechanisme dwarsliggen. Om te kijken of je gevoel echt is.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Van die vlinders is zelfs nogal achterlijk. Niemand, maar dan ook helemaal niemand heeft vlinders in haar of zijn buik. Misschien per ongeluk ééntje. Maar dat smaakt verschrikkelijk vies en eenmaal in je buik is die behoorlijk dood. Helemaal warm van binnen is ook meer een kwestie van griep, dan van verliefdheid. Als je van iemand houdt, kun je niet buiten die iemand. Je doet alles om bij die geliefde te zijn. Maar dan begint je eigen afweermechanisme. Dat gaat vaak precies de verkeerde dingen doen. Dat is de natuur: je verliefdheid of houden van moet heel sterk zijn, vindt de natuur. Daarom gaat het mechanisme dwarsliggen. Om te kijken of je gevoel echt is.
Dit vind ik allemaal heel leerzaam, Mar! Vooral dat van die dooie vlinder (fladdert er dan helemaal niks, daar binnen - nee, het bonkt, en zijn dat dan de genen die aan de deur kloppen en roepen: 'Vermenigvuldiging! Vermenigvuldiging!') en het afweermechanisme (het antwoord op de vlinder, die er gene is: 'Niet doen! Niet doen! Bezint eer ge bemint! Kies de beste chocola! Niet die uit de aanbieding!'). Ik heb het me allemaal nooit zo gerealiseerd, maar zal er ernstig rekening mee houden, in het vervolg. :D

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thérèse, dit vind ik heel leuk onderschreven; het is net of het er nu tweetalig staat. Lijkt me grappig om nog een vergelijkend beeld op te schrijven.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan ook zijn dat ze rot tegen elkaar doen omdat ze elkaar leuk vinden maar het (omdat ze geen gelijke functie hebben bijvoorbeeld) dat niet willen laten blijken. incest slachtoffers kunnen op heel veel manieren reageren. ze kunnen zich terugtrekken en stil zijn,qua kleding alles willen bedekken, lichamelijk contact willen vermijden (non) of juist heel uitdagend, zich sletterig gedragen/kleden en seksueel heel "open" zijn. maar dat hoeft allemaal niet.