Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gedichten: wat is kwaliteit?

Bij een gedicht op Proeflezen ontstond een discussie over de vraag: wat is kwaliteit? Daar was het off topic maar het lijkt me een belangrijk onderwerp. Hier zijn vast een paar mogelijke antwoorden: 1. Een gedicht is goed van kwaliteit als iemand die er verstand van heeft, zegt dat het goed is. (in dat geval willen we graag weten wanneer je kunt zeggen dat iemand er verstand van heeft) 2. Een gedicht is goed van kwaliteit als het aan bepaalde kwaliteitscriteria voldoet. (in dat geval willen we graag weten, wat die criteria zijn en wie ze mag formuleren) 3. Een gedicht is goed van kwaliteit als de dichter haar doelstellingen bereikt. (in dat geval willen we graag weten, wat die doelstellingen zijn) 4. Kwaliteit bij gedichten is een kwestie van smaak, mode e.d. (in dat geval willen we graag weten, met welke smaak en/of mode we als dichters rekening dienen te houden) 5. Kwaliteit in gedichten is een kwestie van persoonlijke smaak en daarover valt niet te twisten. Wat zeggen jullie er van?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sinds kort (een aantal maanden) begeef ik mij ook op het dichterspad, en eigenlijk bij toeval zou je kunnen zeggen. Het ging/gaat mij om een idee/ begrip/ gevoel/ onderwerp wat ik zou kunnen weergeven in een letterlijk "verdichte" vorm, geen proza dus, maar wel een weergave van beleving en waarneming op een welluidende manier: welluidend door ook de "muziek" en "dans" van het gedicht weer te geven. Kort gezegd inhoud, ritme en klank. In de eerste plaats probeer ik mezelf te vervoeren, maar tweedens ook anderen daarin mee te nemen: ik plaats ze op mijn (wekelijkse) blog. In die zin voel ik verwantschap met de uitspraak van Aaron Stonebeat, in zijn hierboven staande bijdrage: .., ik probeer mensen aan te spreken, te vervoeren... Verder ervaar ik bij het maken een soort intuïtief gevoel of het "klopt" en "loopt" en of ik er zelf een goed gevoel over heb. Heerlijk om te doen! Zie bijvoorbeeld mijn blog van vandaag "Hangen" hoewel dat wel een droevig karakter heeft ( www.blog.leobesouw.nl ).