Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kinderboeken populair bij uitgevers?

Hallo iedereen, Mijn nick is Esmeralda en woon momenteel in het buitenland, de rest van mijn doopceel zal ik binnenkort het cafe wel ingooien. Ben de laatste mnd. vaak op deze site te vinden en vond het onderhand wel eens tijd worden om me aan een registratie te wagen.l Net als vele andere, heb ik het schrijven weer opgepakt en ben nu met de laatste hoofdstukken bezig van mijn kinderboek (genre: avonturen/fantasie, 11/12+) Hoop dat een van jullie mijn vraag kan beantwoorden, want ik heb me onderhand een rotje gegoogled, maar ben nog steeds blond. Is jeugdliteratuur in dat genre een populair iets bij (kinderboeken)uitgeverijen? Zie mezelf niet als Harry-schrijfster of zoiets, maar hoop uiteraard bij die 0,01% die uitgegeven worden terecht te komen (ha,ha, wie niet!). Wil absoluut niet zelf uitgeven! Oke, ik klim nog even in de avontuurlijke pen (euch.. computer) en daarna is het wel weer genoeg voor vandaag. Groeten en tot snel!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ikzelf heb die vraag ook eens gesteld, zo ongeveer.... Er zijn nu toch ook heel veel fantasy fims die uitkomen daar zie je alweer dat we al in een fantasy crisis zitten. Volgens mij is een avonturen/fantasy jeugdboek nu in een hoog tempo naar de top gestegen, ik zou zeggen : wat let je, pak die kans.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tuurlijk is dat populair. Kijk maar eens op de sites van de verschillende kinderboekenuitgevers. Welkom hier trouwens :nod:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Psyche en Zjors bedankt, is altijd prettig om je welkom te voelen! Vroeger paste ik regelmatig op mijn neefjes en nichtjes en ben toen begonnen met korte (gekke)verhaaltjes voor ze te schrijven. Later op de PABO werd je geacht flinke verhalen te schrijven en deze (uiteraard met knikkende knieen) voor te lezen en te laten beoordelen door je stage klas. Kreeg gelukkig alleen maar positieve feedback en een jongetje vroeg me of ik er een echt boek van wilde maken, dan kon hij het nog een keer lezen in de bieb. Mega-compliment natuurlijk, maar heb er in Nederland verder niets mee gedaan. Omdat we door onze nl-se voorleesboeken heen waren, heb ik dat verhaal maar weer een uit de kast getrokken. Ook al hebben we inmiddels weer voorraad genoeg, mijn dochter van 10 staat elke dag te ‘zeuren’ om het volgende stuk. Waarschijnlijk zal het op ca. 45.000/50.000 woorden uit komen. Heb het ook aan twee (volwassenen) laten lezen en die waren enthousiast. Ik ga dus toch maar eens serieus proberen om er een ‘echt’ boek van te laten maken, zo eentje die je in de bieb kan lezen. Oepsie, is een beetje lang geworden. Nou ja, volgende keer beter. Groetjes

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is het een populair genre. Het boek 'De brief voor de koning' van Tonke Dragt heeft een paar jaar geleden nog de griffel der griffels gewonnen. Die krijg je toch niet zomaar.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, ben nog schrijfmaagd. Esmeralda heeft het over 45.000 tot 50.000 woorden. Is dat per boek? Is daar een richtlijn voor? Woon in de tropen, herken het verhaal van de trappelende dochter. :) Ze beweert zelfs dat AL haar vriendinnetjes het zeker willen lezen:) Na wat versleuteling van het manuscript in overleg met ervaren meelezergaat dat hopelijk gebeuren. Wij hebben gekozen voor 25.000 woorden per deel. Heeft iemand hier ervaring mee? Boek wordt 12+. Ciao

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
kriskras, 25.000 woorden voor een boek voor 12+ kan heel goed. 50.000 woorden kunnen ook wel, maar voor jeugd heb je dan een dik boek.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het afhankelijk is van de doelgroep en het onderwerp. Voor leesgrage kinderen (12+ maar ook jonger) is 25000 woorden wat weinig. Maar voor kinderen die moeite hebben met lezen, is het waarschijnlijk (meer dan) genoeg. En het ene onderwerp zal meer aanspreken in een dik boek dat het andere, ik kan me voorstellen dat een spannend avonturen verhaal kinderen niet lang genoeg kan zijn. Even voor 'het beeld': mijn ms van circa 33.000 woorden is gedrukt met illustraties 176 pagina's. Maar daar heb je eigenlijk ook geen moer aan bedenk ik me nu, want het is ook erg afhankelijk van het 'zetbeeld': aantal regels per pagina, lettergrootte, aantal tekens per regel etc. Misschien is het een idee om van een boek dat je (qua formaat) aanspreekt, te tellen hoeveel woorden er per pagina staan, dan krijg je er wat meer grip op. En Esmeralda, hoe gaat het met jou? Vlot het herren?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeker is het genre kinderboeken populair bij uitgevers maar dan wel speciaal bij kinderboekenuitgevers. Bij een algemene kleine uitgeverij die ze erbij doet zijn ze niet zo populair. Bij een grote algemene uitgeverij weer wel, die heeft het geld ervoor. Ze verkopen wat minder dan romans e.d.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een van de problemen is dat een goed, nieuw kinderboek meestal duurder is dan een traditioneel, versleten kinderboek. Daarmee bedoel ik dat er nog altijd concurrentie is met Pinkeltje, Dik Trom, De Kameleon, Oki en Doki, Snuf de Hond. Grote omzetten vallen er op korte termijn haast niet te halen, terwijl het genoemde rijtje al generaties lang wordt verkocht en daarom ook goedkoper kan en daarom nog steeds goed verkocht wordt. Uitzonderingen zijn Guus Kuijer en Paul van Loon, en misschien nog een enkele zoals Carry Slee en Francine Oomen. Van dit rijtje vind ik zelf alleen Guus Kuijer kinderliteratuur. P.S. Ik heb het nu over kinderboeken voor kinderen van 8 - 11 jaar. Maar ook in andere categorieën moet je van heel goede huize komen, wil je kunnen concurreren met Dikkie Dik of nijntje, of zelfs met Jip en Janneke. Maar daarom kan het nog wel. Een uitdaging.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
He, wat grappig :nod: om deze weer in beweging te zien. off-topic: DanX aan alle SO'ers op dit forum. Ik heb ondertussen al een heleboel opgestoken :!: van jullie! on-topic @Kriskras: Mmm, de tropen, dan is het momenteel bij jullie vast veel warmer dan bij ons (Polen). Die bijna 50.000 is de kladversie, maar korter zal de uiteindelijke versie (ben ik bang) niet worden. Of dat goed of te lang is moet natuurlijk nog maar blijken. In ieder geval heel veel succes! Ben erg benieuwd hoe het bij jou allemaal gaat lopen. Hai Ing, Ha,ha, ben wel druk aan het herren, maar niet met de Zegels. Dat ligt momenteel heel even op zijn gat. Dat kinderbundelverhaal is er tussengekomen. Voor mijn Zegels is het misschien ook wel goed om even tijdelijk stof te happen. Kan ik er straks weer 'frips en fluitig' aan verder. @MJ: Je hebt natuurlijk gelijk, maar eens heb je ook al die Jippie's etc. gelezen. Daarna zijn de nieuwkomers :unibrow: aan zet!

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En dat gaat lukken! Een goed geschreven boek vindt volgens mij altijd wel een uitgever. Daarna is het aan het publiek om het te kopen en vooral te lezen!