Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Verhaal bedénken

Hallo! Mijn naam is Lily en ik ben nieuw hier op de website. Ik las wel al mee af en toe maar heb me pas 10 minuten geleden geregistreerd. :) Goed, ik ben enórm gefrustreerd. Ik heb inspiratie om te schrijven, niet geblokkeerd en ik zou zó kunnen schrijven over alles om me heen. Dat doe ik ook wel, maar ik wil aan mijn verhaal. Ik ben bezig aan een verhaal maar er ís eigenlijk geen verhaal. Het is gewoon... ja, ik heb zin om op die manier te schrijven maar een idee voor een heel verhaal komt er maar niet uit. Bekend probleem?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je bedoelt dat je alles in huis hebt om een verhaal te vertellen/schrijven, behalve het verhaal? Of begrijp ik je noodkreet verkeerd?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hahaha nou ik bedoel niet ik kan heel goed schrijven ofzo, zeker niet! Maar ik heb er zin in, en het lukt beter dan normaal. Snap je? Maar ja, verder wel!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom ben je dan enorm gefrustreerd? Als het beter lukt dan normaal? Nu kan ik het helemaal niet meer volgen! Of lukt alles beter, behalve dan dat het verhaal niet wil komen?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is het probleem dat je graag een verhaal wilt vertellen, maar uit de dingen om je heen kun je geen verhaal halen. Dus moet je een verhaal bedenken en dat uitwerken. Anders kan ik het ook niet volgen!

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom ben je dan enorm gefrustreerd? Als het beter lukt dan normaal? Nu kan ik het helemaal niet meer volgen! Of lukt alles beter, behalve dan dat het verhaal niet wil komen?
Díe.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor een simpele verhaalsopzet kun je de volgende formule gebruiken. Een hoofdpersoon heeft een probleem, probeert dat probleem op te lossen maar stuit daarbij op een obstakel. Dat obstakel vraagt om een ingewikkelde oplossing en uiteindelijk lost hij het probleem op. Dus: 1)Hoofdpersoon 2)Probleem 3)Simpele oplossing 4)Obstakel. 5)Ingewikkelde oplossing 6)Einde probleem. Voorbeelden: Jan (1) heeft honger(2), hij gaat naar de supermarkt(3), maar deze is gesloten(4). Hij besluit om in te breken(5) en uiteindelijk vindt hij iets te eten(6). Marieke(1) is verliefd op Mark(2), ze vraagt hem mee uit(3), maar Mark blijkt getrouwd(4). Marieke besluit zijn vrouw te verleiden om vreemd te gaan(5), uiteindelijk strandt het huwelijk van Mark en gaat hij uit met Marieke(6) Op deze manier kun je snel een verhaalsopzet neerzetten, of kijken welk element je nog mist in het idee dat je al in je hoofd hebt.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Realistische fictieve verhalen met een psychologisch tintje. :) Schrijf ik het liefst. En manyang bedankt daar heb ik wel iets aan!

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon beginnen. Niet moeilijk doen. Dan zie je wel of het schip zeewaardig is. Succes! En welkom trouwens.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van harte welkom hier Lilly, Schrijfdrang hebben we allemaal dus we kunnen goed met je meevoelen. als je iets afhebt, plaats je het dan op proeflezen? Ik ben benieuwd wat je voor schrijfsels bakt als je niet gefrustreerd bent.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
O ja, misschien moet je niet een verhaal willen bedenken. Je kunt alleen iets vinden als het je gegeven wordt.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon een kleine, dagelijkse gebeurtenis volledig uit de context trekken en enorm opblazen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat ik je probleem ken, als het tenminste zo is dat je wel een begin en personages hebt maar niet weet hoe het verder moet. Ik zou zeggen: pak het woordenboek erbij en blader er doorheen, of maak een (groot) probleem bij een van de hoofpersonen, dan komt het verhaal er wel. Welkom hier trouwens :)

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lily, wat soms ook helpt bij schrijfdrang is gaan zitten en beginnen, alleen niet *aan* het verhaal, maar *over* het verhaal. Je schrijft: 'Ik ben bezig aan een verhaal maar er ís eigenlijk geen verhaal.' Maak dit je eerste zin en spui je klachten, ideeen, frustraties, mogelijkheden, kortom vertel je zoektocht. Ik herken wat Marriejeanne zegt, in iets andere bewoordingen: Een verhaal biedt zich aan om geschreven te worden. Wanneer je je zoektocht beschrijft, zou het verhaal zich kunnen melden!

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Lilybruin, wanneer je een verhaal schrijft heb je daarmee een bepaald doel. Daar ga ik in ieder geval van uit. Enkele doelen kunnen zijn (ik storm nu wat brain): - je wilt iets vertellen - je wilt iets moois maken - je wilt op iemand met je verhaal indruk maken - je wil je brood gaan verdienen met schrijven - je wil je tijd nuttig besteden - je wilt iets nalaten voor anderen - je wilt een onsterfelijke zin neerzetten - etc etc Je doet het dus ergens voor. Anders zou je het niet doen. Probeer daar wat meer gevoel bij te krijgen, dan gaat het vanzelf. Anders schreef je niet! Zelf schrijf ik momenteel omdat ik denk dat het gewaardeerd wordt (door op dit moment de enige die leest, mijn lieftallige echtgenote). En ook omdat ik na het schrijven soms zinnen tegenkom en constructies die ik niet zelf bedacht heb. Schrijven is zo makkelijk en zo moeilijk. En je hoeft ook niet een verhaal te beginnen, dat wordt het vanzelf. Ook dit stukje heb ik geschreven met een doel, om iemand anders op weg te helpen en omdat ik denk dat ik daarmee iets nuttigs doe. En ook vind ik dat ik aardig kan schrijven. Dat zou jij ook moeten kunnen. Plaats eens ergens een stukje van jezelf, dan kunnen anderen er commentaar op leveren.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kreeg toen ik de eerste post las het idee dat Lily iets anders bedoelt. Soms zit er een verhaal in je hoofd wat, zodra je het op wilt schrijven, helemaal geen erhaal blijkt te zijn. Zoals kan gebeuren als je een droom wilt beschrijven. Of als je een ware gebeurtenis beschrijft, de tekst overleest en denkt, hmm, misschien had je erbij moeten zijn. Kortom, er mist iets en je weet niet wat, maar een echt verhaal wil het maar niet worden.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lilybruin, wanneer je een verhaal schrijft heb je daarmee een bepaald doel. Daar ga ik in ieder geval van uit. Enkele doelen kunnen zijn (ik storm nu wat brain): - je wilt iets vertellen - je wilt iets moois maken - je wilt op iemand met je verhaal indruk maken - je wil je brood gaan verdienen met schrijven - je wil je tijd nuttig besteden - je wilt iets nalaten voor anderen - je wilt een onsterfelijke zin neerzetten - etc etc
Hoe kan het nu dat ik denk: Dit heb ik eens ergens gelezen? Citeer je, DJ?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij niet, ik schrijf het zo op. Als ik iets citeer zal ik dat altijd vermelden. Waarschijnlijk zijn het heel algemene waarheden die ik te berde breng. Of zoiets :D En misschien schrijf ik het allemaal erg herkenbaar op?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kreeg toen ik de eerste post las het idee dat Lily iets anders bedoelt. Soms zit er een verhaal in je hoofd wat, zodra je het op wilt schrijven, helemaal geen erhaal blijkt te zijn. Zoals kan gebeuren als je een droom wilt beschrijven. Of als je een ware gebeurtenis beschrijft, de tekst overleest en denkt, hmm, misschien had je erbij moeten zijn. Kortom, er mist iets en je weet niet wat, maar een echt verhaal wil het maar niet worden.
Dat vind ik een mooie vergelijking, Ceridwen, met die droom. Ik denk dat dat inderdaad een goede typering is. Je weet wat je wil schrijven, maar dat kun je dan niet opschrijven.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het ritme van het verhaal in je hoofd klopt dan niet met je eigen schrijfritme. Of je denkt alleen maar een stel mooie zinnen bij elkaar die samen helaas geen verhaal vormen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ceridwen beschrijft precies wat ik nu doormaak. Iedereen heeft vast van die momenten. Lily, welkom op dit forum!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel herkenbaar :( Tijdje terug een topic over geopend, misschien vind je daar nog info, over fantasie prikkelen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of terwijl je schrijft alleen maar kunnen denken: waar gaat dit in hemelsnaam over en waar gaat het heen?

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Probeer eens om de gedachten die je naast het verhaal hebt, op papier te schrijven. Gewoon korte zinnen. Misschien kun je ze in je verhaal weven en ontstaat er toch iets.