Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Boektitel nog vrij?

Waar en hoe kan ik uitvinden, of een voorgenomen boektitel nog vrij is?

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me herinneren dat Kim ook ooit met het probleem zat van een titel die al bestond (Tegengif) Zij heeft gezocht naar een alternatief, maar uiteindelijk toch gekozen voor de titel die ze bedacht had als ik het goed heb. Er zit geen 'eigendomsrecht' op een titel voor zover ik weet. Misschien dat je dat topic nog terug kunt vinden en daar wat tips vindt. Volgens mij bestaat er geen 'titeldatabank' waar je alle bestaande titels terug kunt vinden. Wel kun je natuurlijk op bol en andere websites wat rondzoeken.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Googlen, zo doe ik dat. Maar twee boeken met dezelfde titel komt voor. Of een titel 'vrij' moet zijn, weet ik eigenlijk niet. Ik weet van een auteur die haar titel heeft laten vastleggen (175 euro per jaar), zodat zij kan bewijzen dat zij hem heeft bedacht, mocht dat ooit nodig zijn. Je weet soms niet wat er met een titel gebeurt. Hij kan overgenomen worden door de reclame, bijvoorbeeld, of gebruikt worden door een liedjesmaker. Ook weet ik van een auteur die haar boek een ondertitel gaf, waardoor er onderscheid ontstond met het andere boek met dezelfde titel.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn zelfs 3 boeken met als titel De Thuiskomst. Anna Enquist, Ria vd Ven-Rijken en Robin Hobb. Dus Ros ik zou me niet zo'n zorgen maken :) of je moet echt persé een originele titel willen, dan mag je wel ff gaan googlen op de titel die je wil. Als ie 'm vindt weet je dus dat je een andere moet bedenken!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt ook kijken in de katalogus van de Koninklijke Bibliotheek. Zij schijnen van ieder in Nederland gepubliceerd boek een ex. te horen hebben. (Hoewel ik toch heb gezien dat het niet altijd zo is.) Het beste is denk ik om Picarta als katalogus te nemen; dat zijn ontieglijk veel Nederlandse bibliotheekkatalogi aan elkaar gekoppeld, zodat het titelaanbod wel haast kompleet móet zijn. Het vervelende alleen is dat Picarta niet gratis is voor thuisgebruik, daar moet je lid van zijn. Je zou er wel op een willekeurige universiteitsbibliotheek in kunnen zoeken (weet ik), en misschien ook in openbare bibliotheken, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
even een berichtje tussendoor: nu er een lijst met recente onderwerpen is, is het niet meer de bedoeling om als eerste op je eigen onderwerp te reageren.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kamp ook met dit onderwerp, zal ik maar zo benoemen. Ik heb gezocht op bol.com maar er is geen boek dat daar bekend is met mijn voorgenomen titel. Wel boeken die er op lijken maar niet zoals ik het wil: kort maar krachtig met maar twee woorden die elkaars tegengestelde zijn. jammer :( dat je je eigen titel bij een boek in schrijving, niet kunt vastleggen op de een of andere manier. Zoals een domeinnaam. Wie weet of kent de weg om dat te realiseren? :? Een van jullie computerdeskundigen wellicht? Ik ben zo iemand die soms wel een idee heeft dat over een paar jaar 'het idee van het jaar' blijkt te zijn. Het is me vaker gebeurd. :crybaby:

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Set: dat heb je goed onthouden! Ik had dat probleem inderdaad toen, ik toetste toen op Bol.com de titel van mijn boek in en toen bleek er een dichtbndel te zijn die al zo heette. Je hebt dat toen trouwens hier gelezen, vermoed ik: http://www.blancoregel.org/Editie1/Interviews.htm… In ieder geval, volgens mijn uitgever maakte het niet uit omdat het twee totaal verschillende boeken zijn. Er is naderhand ook een theaterproductie gekomen die zo heet, en een parfum, en een anti-rook actie op middelbare scholen! zo zie je maar. En de titel van mijn tweede boek komt ook op meer plekken voor. Het maakt niet zoveel uit, vooral niet als het maar 1 woord is. Bij een hele zin is het wat lastiger denk ik. Maar Bol en Amazon zijn in ieder geval goede plekken om zoiets even te checken.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is wel zo'n systeem, alleen weet ik niet waar. Ik weet dat als ik met de utgever een titel heb bedacht dat zij dan ergens checken of hij al bestaat. Zo niet dan leggen ze de titel vast, gekoppeld aan het genre en het is een soort gentlemensagreement (hoe schrijf je dat?) dat een andere uitgever er dan afblijft. Maar titels mogen gewoon dubbel gebruikt worden. Als je echter een zin als titel kopieert is dat niet echt handig/leuk. Je kunt je boek denk ik beter niet 'Knielen op een bed violen' noemen. Maar mijn titel 'Verstopt!' zou best vaker gebruikt kunnen worden. Zeker in een ander genre, bijvoorbeeld gedichten of zo.