Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zelf uitgeven of eeuwig wachten op een uitgever?

Ongetwijfeld is de vraag al eerder gesteld maar ik zit hier nog maar net.
Wie is het wachten op een uitgever zat en overweegt dan maar in eigenbeheer zijn manuscript uit te geven?

Ik heb er nu twee zelf uitgegeven bij Gigaboek, maar of dat nou zo slim was.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zou het uitgeven in eigen beheer pas overwegen als ik eerst echt ALLE reguliere uitgevers geprobeerd had, maar tegenwoordig schijnen er ook echt een paar tussen te zitten die heus wel deugen dus als je ongeduldig wordt van het wachten op de gewone uitgevers: waarom niet?
Gewoon doen! Maar informeer dan wel eerst echt goed totdat je de allerbeste hebt gevonden die jou ook het allerbeste kan bieden. Want je schijnt nu een beetje te balen van Gigaboek (ik ken ze niet) dus dat beviel blijkbaar niet?
Maar soms is geduld een schone zaak hoor.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nee Gigaboek is prima, snel en goedkoop, dat is het niet.
Misschien verwachtte ik er teveel van. Ik weet nu dat je boek via de eigenbeheerroute nauwelijks aandacht krijgt.
Je moet er zelf mee leuren, en het is vrijwel onmogelijk om het in een boekwinkel te krijgen, tenzij de boekhandelaar familie is.

Ik heb er wel aardig wat recensies op gekregen, dat wel, door het rond te sturen naar allerlei recensisten waar internet mee vol zit (oa Fok.nl, Recensieweb.nl, 8weekly.nl). Nee niet in de NRC of Volkskrant. Maar internet is zo oneindig daar val je in het niet. Anderzijds door al die recensies krijg je zo wel een beeld of het wat voorstelt.

In totaal zitten er nu schat ik 20 hardcopies van mijn debuut in de wijde wereld. Misschien cirkelt er een de goeie kant op. Naar iemand die het herkent als oorspronkelijk en geniaal, nouja een beetje goed leesbaar.

Dat heb je wel met eigenbeheer; je verhaal is uit je computer, de kans dat het opgemerkt wordt, is groter.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zou eerst proberen een uitgever te vinden die mijn boek wil uitgeven.

Als dat niet lukt, weer kritisch naar mijn manuscript kijken/laten kijken, misschien toch nog iets herschrijven. En als ik er dan tevreden mee ben, die stap zetten voor eigen beheer.

Ik hoop binnenkort die mangel voor het eerst zelf door te kunnen gaan, ben met mijn laatste herschrijfronde begonnen (als er hierna niet nog een gaat volgen, en nog een ...).

Wat heb je eigenlijk nog meer gedaan/geprobeerd om je boek te promoten?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het voornaamste is dat je er zeker van bent dat jouw boek van voldoende kwaliteit is. Laat het door een paar deskundigen lezen.
Herschrijf het a.h.v. hun tips. Je hebt vervolgens een mooi eindprodukt.

Vervolgens pas begint de strijd om een uitgever voor jou te winnen.
Ik zou alle mogelijke uitgevers die het genre van mijn boek vertegenwoordigen, beurtelings benaderen. Geef de strijd niet op. Tegenwoordig is het heel normaal dat uitgevers je een jaar of nog langer laten wachten. Geloof me: ik spreek uit ervaring. :cry:

Alleen met geduld kun je ver komen. Geef niet gelijk in eigen beheer uit.
Ik zie te veel schrijvers die geweldige schrijfkwaliteiten hebben, maar die door het uitgeven in eigen beheer te weinig boeken verkopen. Ze zijn te zeer op hun eigen beurs aangewezen. Dat is meer dan zonde.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo,

Ik probeer ook eerst een geschikte uitgever te vinden.
Als er uiteindelijk geeneen interesse heeft gaat mijn manuscript naar een deskundige die het voor me nakijkt. Dan ga ik kijken hoe ik het onder eigen beheer uitgeef.
Van mijn eerste boek heb ik over de honderd exemplaren verkocht.
Er bestaat ook nog de mogelijkheid om je boek als gesproken boek uit te geven en de productiekosten kunnen hiervan veel gunstiger zijn dan dat bij een boek.
Maar ja, ik beschik over een audiostudio die ik bijna voor nop kan gebruiken. ( moet voor het gebruik af en toe klussen )

Groeten,

Nick

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nick, over de honderd klinkt al als enorm voor mij. Waar kun je jouw boeken kopen, ik kon het niet op je site vinden.

Om op te vallen (daar is de hele schrijverij toch eigenlijk voor bedoeld) heb ik gestaan in het blad Schrijven (interview over in eigenbeheer uitgeven met Louis Stiller) eind vorig jaar. Verder mijn boekje naar alle recenseurs op internet gestuurd. en Alle boekwinkels in mijn woonstad afgelopen, maar er niet een kunnen slijten. Ik heb meegedaan aan de actie Zestien van de collega site Schrijversplaza.

Geen idee of het gewerkt heeft allemaal, en goed beschouwd is het nog lang niet genoeg ook. Ik ga er maar wat meer geld in stoppen denk ik. Posters op stations en bushaltes is natuurlijk het betere werk.

Ondertussen schrijf ik wel gewoon verder, ik vertrouw er maar op dat het wel goed komt. Dat ik uitverkoren ben. Hoop doet leven.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

willemjansen wrote:

Om op te vallen (daar is de hele schrijverij toch eigenlijk voor bedoeld)...

Ondertussen schrijf ik wel gewoon verder, ik vertrouw er maar op dat het wel goed komt. Dat ik uitverkoren ben. Hoop doet leven.

Hmmm, ik ben het niet met je eens dat de hele schrijverij is bedoeld om op te vallen. Dat wil ik namelijk niet. Ik wil niet met mijn kop op tv (geloof me, jij wilt dat ook niet dat mijn kop daar komt). Ik wil verhalen schrijven en als dat kan daar iets leuks aan verdienen. Is daar iets mis mee?

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

willemjansen wrote:
Nick, over de honderd klinkt al als enorm voor mij. Waar kun je jouw boeken kopen, ik kon het niet op je site vinden.

Omdat ik nu met uitgevers bezig ben heb ik de link naar mijn eigen "uitgeverij" weggehaald.
Doch als je zoekt op de titel van het boek, kun je ook op mijn uitgeverij-website vinden: Avboek. Daar kun je het bestellen.

Dat honderd veel voor je is, dat kan. Ik heb hier toch nog maar 34 van de 200 boeken liggen. Dus heb ik er meer dan honderd verkocht. 15 boeken zijn cadeau gedaan aan mensen die me geholpen hebben.

Quote:
Ondertussen schrijf ik wel gewoon verder, ik vertrouw er maar op dat het wel goed komt. Dat ik uitverkoren ben. Hoop doet leven.

Ik schrijf om mijn verhalen in de wereld te brengen en daarbij hoop ik mensen een plezier te doen. Als iemand het niet leuk vindt, vind ik het prima....

Groeten,

Nick

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

willemjansen wrote:
Alle boekwinkels in mijn woonstad afgelopen, maar er niet een kunnen slijten.

Dan heb je toch iets fout gedaan, denk ik. Ik heb mijn boek hier in de stad bij alle boekhandels in consignatie gehad, tegen 20% voor hen. (Van een gewoon boek hebben ze 40%). Er was er slechts een die weigerde. Bij de meeste boekhandels kreeg ik zelfs voor een of twee maanden het plekje naast de kassa (mooi dun boekje voor een schappelijke prijs wordt er makkelijk 'even bij' gekocht).

Mijn familie en vrienden hebben het in hun woonplaatsen voor me in consignatie gelegd. Bijna overal werd het gedaan. Het kost je wel een administratie om bij te houden waar ze liggen.

In april heb ik er 200 laten drukken, er resten er nu nog enkele in mijn la en ik ga waarschijnlijk bijdrukken.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oh ja, ik heb er ook nog veel verkocht op de camping. Heb het in een ander topic al eens verteld.

Ben tijdens het Oerolfestival op de camping waar ik verbleef met mijn schrijftafeltje en een stel boeken vlakbij de toiletten gaan zitten. Schreef daar verhalen en maakte een praatje met iedereen.
Heb er twee keer een uur gezeten en was 'uitverkocht'. Ik had er 'maar twintig' mee naar het eiland genomen.

Ja, eigen beheer betekent ook : zelf aan het werk moeten. Ze vliegen niet vanzelf de deur uit.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:

Dan heb je toch iets fout gedaan, denk ik. Ik heb mijn boek hier in de stad bij alle boekhandels in consignatie gehad, tegen 20% voor hen. (Van een gewoon boek hebben ze 40%). Er was er slechts een die weigerde. Bij de meeste boekhandels kreeg ik zelfs voor een of twee maanden het plekje naast de kassa (mooi dun boekje voor een schappelijke prijs wordt er makkelijk 'even bij' gekocht).

Mijn familie en vrienden hebben het in hun woonplaatsen voor me in consignatie gelegd. Bijna overal werd het gedaan. Het kost je wel een administratie om bij te houden waar ze liggen.

Tjonge, jij bent echt van de eye-openers vandaag! Bedankt voor je tips, je hebt er in elk geval via mij al twee mensen mee geholpen. :D

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:

Mijn familie en vrienden hebben het in hun woonplaatsen voor me in consignatie gelegd. Bijna overal werd het gedaan.

Bedoel je familie en vrienden die een eigen boekwinkel hebben, of bedoel je een ander soort winkel?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nee, ze hebben zelf geen winkel. Ze gingen het vragen in boekhandels waar zij zelf altijd hun boeken kopen.
Vrijwel elke boekhandel is daartoe bereid. Ze lopen geen financieel risico omdat het in consignatie ligt. Niet verkocht is gewoon retour. Ze zijn alleen ruimte in hun winkel kwijt. Sommige winkels deden dat 6 maanden, ander 3 of 2. Elke boekhandel kreeg van mij (of via mijn vrienden) een contractje waar het een en ander ingevuld kon worden.

Sommige boekhandels doen het alleen voor mensen die een binding met die stad of dat dorp hebben.
De volgende bindingen vonden ze voldoende:
- de stad waar ik woon
- de stad waar ik mijn schrijfcursussen volgde
- het dorp waar ik geboren ben
- het dorp waar ik op school zat
- de stad waar ik vijf jaar gewoond had
- het dorp waar familie van me woont
- het dorp waar vrienden van me wonen
- het dorp waar ik ooit les heb gegeven

Oftewel als er ooit maar een hond in het dorp van je gehoord heeft is het oke. Dit terwijl het boek ook nog eens onder pseudoniem is. Een naam die in geen enkel telefoonboek van Nederland voorkomt.

Een lieve glimlach, een leuk verhaal en ze doen alles voor je. Er wordt vaak veel te negatief geoordeeld over de commercie van boekhandels. Ja, uiteraard willen ze geld verdienen.Maar vrijwel elke boekhandel is ook bereid te inversteren in nieuwe schrijvers. Zeker als ze geen financieel risico lopen.
Uitgevers sluiten ook wel contracten met boekhandels voor nieuwe schrijvers 'met recht van retour' zoals ze dat noemen.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Volgens mij hebben boekhandels altijd recht op retour, onafhankelijk van afspraken met uitgevers.
Ligt je boek in de winkel, dan betekent dat niet automatisch dat het verkocht is. Wat niet verkocht wordt, gaat retour. Nadelig voor uitgever en schrijver. De boekhandel investeert alleen ruimte, maar loopt verder geen risico. Moet alleen woekeren met de ruimte die er is. Er komen enorm veel boeken uit.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors, je hebt er dus veel meer werk van gemaakt dan ik ooit. Maar of het mij na zoveel inspanning ook lukt is maar de vraag, ik heb nl geen lieve glimlach, au contreau.

Opvallen is toch wel het doel van het schrijven denk ik. Ofwel dat jezelf in de schijnwerpers komt, ofwel dat je boek keigoed gevonden wordt.

Schrijven om computers/papier te vullen zou ik niet lang vol houden. Eens wil je weten wat iemand er van vindt, en dan hoop je dat het goed is en zo niet dan ga je door tot het wel goed is.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Willem Jansen,

Ik geloof in een tweebaansweg. Ik kan dat eenieder aanraden.

1) Uitgeven in eigen beheer. (Wel zo professioneel mogelijk! Een goede redactie hoort daarbij!!)

2) Je manuscript opsturen naar reguliere uitgevers.

Bij ad 1 hoort natuurlijk ook recensies proberen te verkrijgen en allerlei andere vormen van "in the picture" komen.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, zelfde boek via een tweebaansweg. Er bestaat de misvatting dat als je eerst in eigen beheer hebt uitgegeven dat dan reguliere uitgevers niet meer geinteresseerd zouden zijn. Dat is je reinste onzin. Zafon, Claus, Redfield etc. zijn daar het bewijs van.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo allen, ik kan iedereen die nog nooit een boek van zichzelf in zijn handen heeft gehad, het enorm aanraden het in eigen beheer te doen.

Het is zó'n ontzettende kick om datgene wat je kind is binnen een paar weken na aanlevering in je handen te hebben. Alleen al om te ervaren hoe het aanvoelt je boek. Je kunt ervaren hoe een lezer het ziet. Zwaar, te licht, mooie kaft, etc. En dan kun je het gaan zitten lezen als een echt boek. Niet A4 vellen, niet een manuscript, geen pc, nee echt JOUW boek. Je kunt bij eigen beheer er 1 of 10 of 1000 laten drukken maakt niet uit. Ja in prijs natuurlijk wel. Hoe meer hoe goedkoper. Ja je moet zelf voorschieten, maar je kunt zelf wel je winst bepalen (bij mijn 2e druk was dat bijna 5 euro per boek!) en je krijgt iedere maand je geld ipv 2x per jaar.

Zoals ik in een ander topic al schreef heb ik niet eens overwogen naar een uitg te gaan. Ik wilde gewoon mijn boek in handen. En niet maanden wachten. Klaar. Dus pod. Heb de goedkoopste genomen en als ik zo her en der berichten lees, ook nog eens de beste, en dat ik voor wat mij betreft ook helemaal bewaarheid geworden. Ik zit bij Boekenbent in eigen beheer. José is een enorm tof mens, denkt mee, is niet zo'n geldwolf als veel uitgevers, is zelf een schrijver die neg ervaringen met uitg heeft gehad, dus weet van de hoed en de rand. Helemaal top.

Ik heb toen uitgerekend hoeveel mensen mij ooit benaderd hebben via mijn site over het onderwerp Münchhausen by proxy. Ik schatte in dat er 75 vrienden en onderwerpgerelateerden belangstelling voor het boek zouden hebben. Ik heb er 104 laten drukken. Mijn inschatting was correct. Dan heb ik er nog 4 weggeven voor diegene die hulp hebben geboden. En de rest was ook zo weg. Ook nog 10 in consignatie inderdaad bij een bevriende boekhandel gelegd, kreeg plekje op de toonbank. Kwam toevallig diezelfde maand met interview in blad santé, dus een leuk aanbiedinkje voor de mensen, als je het blad en boek kocht korting. 1e druk was dus zo uitverkocht. Toen 2e druk voornamelijk om aan de vraag van biblion te voldoen. Overschot is ook al weg.

Maar ik ben het heel erg met je eens willem dat je de publ helemaal zelf moet trekken. Dat lukt mij ook niet natuurlijk om het in het groot voor elkaar te krijgen en daarom was ik net van plan om een reguliere uitg te gaan zoeken, toen ik een mailtje kreeg of ik het boek wilde opsturen naar een uitg om te kijken of ze er wat mee konden. Nou de rest weet je (zie uitgeefland topic)

Dus ja ik denk zeker tweebaansweg zoals griseo dat zo mooi beschrijft. En ik kan echt iedereen aanraden laat er eerst 1 drukken via eigen beheer, dan weet je, voel je, ruik je, zie je hoe je boek er zou kunnen uitzien. Lees het, herlees het, laat het testlezen, verbeter het in je pc en stuur je manus op naar reguliere uitgevers.

Willem ik heb je boek bij giga bekeken, kan ik ook ergens bij giga een fragmentje lezen?

Roos

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je manuscript in boek vorm is makkelijker te lezen. Je gaat er vanzelf in lezen en bladeren en merkt wat er aan scheelt. Zelfdrukken is een fase naar een beter boek.

Roos, ik zal een fragment van Triest! er bij laten zetten.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

willemjansen wrote:
Je manuscript in boek vorm is makkelijker te lezen. Je gaat er vanzelf in lezen en bladeren en merkt wat er aan scheelt. Zelfdrukken is een fase naar een beter boek.

Dat ben ik met je eens. Je krijgt dan ook kopers die je verhaal lezen en mankementen tegenkomen die jij en je redacteur nog niet hebben gezien. Dat is heel erg leerzaam.

Groeten,

Nick

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo,

@Willem ik weet niet hoeveel kennissen en familie je hebt,
maar je kunt al deze mensen vragen je boek te kopen,
of het kado geven op hun verjaardag.
Zo kom ik althans al op meer dan 50 boeken.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ene boek heeft, zonder reclame, een oplage van ~150 gehad. Dat was binnen een patientenvereniging, maar toch. Verder ben ik het helemaal met Roos eens: je eigen product in je handen hebben voelt gewoon hartstikke goed. Mijn laatste ms heb ik eenmalig laten drukken. Heerlijk, alleen het gevoel al. Bij het lezen steeg het schaamrood me naar de kaken: een behoorlijk aantal taalfouten heb ik moeten veranderen in de PDF. Dat is geen proleem, het ms wordt er alleen maar beter van. Als ik uiteindelijk geen uitgever vind, kan gemakkelijk het verbeterde ms een mooier boek worden. Boekenbent ken ik niet, ik deed het bij LULU.com. Die valt om verschillende redenen tegen dus ik wil wel een ander proberen. Wie weet wordt het wel Boekenbent.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Kijk eerst even naar de prijzen van Boekenbent, Suma. Over Lulu hoor ik inderdaad veel klachten.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tja, zal ik doen. En Lulu was eerst een stuk beter en deed veel meer. Nu zit er geen 'sjeu' aan, geen ISBN, ja het Amerikaanse en daar heb je niks aan. Niet bij Bol te koop en heel duur. nee, dat valt vies tegen tegenwoordig van Lulu, best wel lullig.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Schrijfster,

Dan dring je jezelf behoorlijk op eigenlijk met je boek. Nee dat doe ik niet. Mensen moeten het vrijwillig kopen. Omdat het een goed boek is, omdat ze gehoord hebben dat moet je eens lezen.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Willem, misschien heb je gelijk maar hoe moeten je vrienden en familie ervan horen als jij het ze niet verteld ?
Zjors heeft voor zijn boek toch ook die mensen benaderd en zelfs medewerking gekregen
om vervolgens het boek in boekhandel te krijgen. Ik vind wel iets om eens te informeren,
bij geintereseeerde mensen of ze willen meehelpen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Suma waarom ga je niet eens kijken bij Pumbo.nl heb ik je al eerder aangeraden op ZZ, echt heel prettig.