Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Beginnen, maar waar??

Ik zit met een [klein ??] probleempje :$ Wie kan en wil mij advies geven ?!? :D Ik ben nog maar in het zeer prille begin van mijn schrijvers carrière [??] Ik heb wat ervaring in het schrijven van gedichten… hoofdzakelijk in het engels… Maar verhalen ?! Ik ben al wel vaak aan een verhaal begonnen, maar heb het nooit afgemaakt. Het kleine probleem waar ik telkens over struikel [dat is ook de oorzaak waarom ik nu nog steeds niet zo heel erg veel op papier heb staan] is dit: Ik heb wel drie verhalen in mijn hoofd zitten die ik graag uit zou willen werken. Ik weet alleen niet bij welk verhaal ik moet beginnen!! HELP :$ 1. Het eerste verhaal zit al minstens een jaar in mijn hoofd. Het wordt een volledig fictief verhaal, waarschijnlijk een volwassen roman.. kan ook doorgaan voor meidenboek. Ik heb dit verhaal al gedeeltelijk in detail [dialoog ect.] in mijn hoofd zitten 2. Het tweede verhaal is nog maar heel recent… ongeveer zo’n maand jong :P. Het is gedeeltelijk gebaseerd op de werkelijkheid [t speelt wel in de tijd na 2000]. Het verlangt daarom dan ook veel onderzoek. Naast dit onderzoek wordt het verder wel een fictief boek, ook een volwassen roman. 3. Het derde verhaal is ook nog maar heel recent… drie dagen jong… [jaja.. mijn fantasie is een klein beetje op hol geslagen :P] Dit verhaal is geheel fictief en wordt een kinderboek of volwassen roman. Ik moet even kijken wat beter bij de personages past en wat ik dan precies in het verhaal wil hebben. Het klinkt allemaal misschien een beetje vaag, maar in principe komt mijn vraag hier op neer: Is het beter om te beginnen met een verhaal dat je zelf al goed kent? Of kun je beter beginnen met een jeugdboek? Of schrijven aan meerdere verhalen tegelijk.. gewoon waarvoor je in de stemming bent? Wat doen jullie? Tips zijn altijd welkom!!

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ziet er uit als een goed begin van je carrière :D ik zou allereerst iets van een map aanleggen waar je je ideeën in kwijt kan. Als het boek een jaar lang in je hoofd zit kan het zich goed ontwikkelen - maar het is wel jammer als je iets vergeet, of het helemaal vergeet. Ik begin altijd aan een verhaal met gewoon een zin. Ook al is het maar "er was eens...", vanzelf vindt je de juiste regels daarna als je verhaal gaat lopen en zodra je dat vast kan houden, ga je nog eens terug naar de inleiding. Herschrijven en aanpassen kan nog altijd. Midden in een verhaal beginnen kan ook als begin. Dan begin je gewoon met een deel van een dialoog en ga je daarna verder, als het perspectief daar goed voor is. Als het flink de aandacht trekt is het helemaal geen slecht begin. Anderen zullen het wel oneens zijn. Iets als "de eerste zin maakt het verhaal". Ik heb zo vaak de eerste zin veranderd - daar geloof ik niet meer in. Dat de eerste zin een goede moet zijn, daar sta ik helemaal achter. suc6!

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou persoonlijk met het eerste verhaal beginnen. Zoals ik het lees heb je dat al grotendeels in je hoofd, nu alleen nog alles op papier zetten. Mocht je tussendoor inspiratie krijgen voor de andere verhalen, dan zou ik aan die gaan werken. Tenminste zo werk ik als ik met meerdere verhalen bezig ben. Ga je het in het Nederlands of in het Engels schrijven? **nieuwsgierig** Ik ben namelijk ooit begonnen met gedichten en korte verhalen alleen maar in het Engels, maar toen ik overschakelde naar het Nederlands was dat toch even wennen, omdat ik het verhaal in het Engels had bedacht.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon beginnen wat op te schrijven, je zult zien dat je het toch nog moet aanpassen, dus als je nog niet helemaal tevrede bent, maakt het niet zoveel uit. Ik zou met het nieuwste verhaal beginnen, omdat ik van mezelf weet dat ik altidj het enthousiast ben voor nieuwere verhalen. Je moet beginnen bij het verhaal wat je op het moment het meeste aanspreek. En inderdaad een map aanleggen. Altijd op je nachtkastjhe leggen voor ideen die 's nachts opkomen!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En inderdaad een map aanleggen. Altijd op je nachtkastjhe leggen voor ideen die 's nachts opkomen!
Haha... zal ik zeker doen. Wie weet welke ingeving ik in mn dromen wel niet krijg ;)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ga je het in het Nederlands of in het Engels schrijven? **nieuwsgierig** Ik ben namelijk ooit begonnen met gedichten en korte verhalen alleen maar in het Engels, maar toen ik overschakelde naar het Nederlands was dat toch even wennen, omdat ik het verhaal in het Engels had bedacht.
Ik ga de verhalen gewoon in het nederlands schrijven hor ;) Ik vind dat voor de verhalen wat makkelijker, omdat ik wat beter in nederlands ben dan in het engels. Ik heb voor het dichten in het engels gekozen omdat ik engelse gedichten mooier vind. Je kunt er goed gevoelens in beschrijven... noem maar op. Ik vind het jammer dat mijn engelse vocabulaire niet zo uitgebreid is, anders had ik het misschien nog wel gedaan ;):D

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hoi, ideeën die je krijgt inderdaad direct opschrijven. Ik maak per verhaalidee dat in mijn hoofd komt zweven een mapje aan op de computer. Maar ik concentreer me op een verhaal. Het kan dus zijn dat er iets voor éen verhaal in mijn hoofd komt,dan zet ik dat zsm in het mapje bij dat verhaal. Gewoon als aantekening. maar verder doe ik daar dan niet veel mee. Zelf kan ik niet met drie verhalen tegelijk aan het werk zijn. Maar er zijn mensen die dat dus wel kunnen, je zult voor jezelf moeten uitvogelen wat het beste bij jou past.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Eline Maar dat is gewoon een kwestie van oefenen en actief zijn op Engelstalige forums. Je zal zien dat je Engels dan vooruit gaat. Het heeft voor mij gewerkt :) Succes met het schrijven

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
€line, 3 verhalen die je tegelijk wil schrijven? Heerlijk, wat een rust, ik zit met minstens 20 :P :confused: Ik zou beginnen met je eerste idee. Dat heb je toch al het meest uitgewerkt dus dan kan je als het goed gaat achter elkaar doorschrijven telkens. Wel tussendoor je dingetjes voor de andere verhalen opschrijven, anders ben je dat weer kwijt :)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel allemaal, voor de tips. Ik zal eens kijken tot hoever ik kom :) Ik ga inderdaad ook mijn nieuwe ideeen opschrijven... want die wil ik echt niet kwijt!! Hebben jullie dat ook wel eens, dat je een verhaal hebt bedacht waarvan je denkt: 'wow, hoe kom ik er op!!'. Dat heb ik nu dus ook. Misschien ga ik toch maar twee verhalen tegelijk schrijven [drie vind ik net iets te veel van het goede]. Het worden dan 1 en 3. 2 lijkt me namelijk nog net iets te veel werk... vanwege dat onderzoek dat gedaan moet worden. T lijkt me anders wel echt leuk, een uitdaging ook, om hieraan te beginnen. mwah, ik denk dat ik het wel zie zitten :D

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het een soort van trilogie wordt kun je beter gewoon met het eerste beginnen. Alhoewel met het laatste beginnen ook heel verrassend kan zijn!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het een soort van trilogie wordt kun je beter gewoon met het eerste beginnen.
Nee.. het wordt geen trilogie. Het heeft ook geen enkel verband met elkaar. Ik begin denk ik ook nog niet aan vervolgdelen... moet je weer eindigen met een open eind of iets dergelijks. Maar misschien komt het ooit nog eens... :)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
€line, 3 verhalen die je tegelijk wil schrijven? Heerlijk, wat een rust, ik zit met minstens 20 :P :confused:
Dit is niet alles hor Waus. Ik heb er echt ook wel meer dan 3, maar tot nu toe hebben die nog niet veel kans gehad zich te ontwikkelen :P Ofwel, ik heb ze de kans niet gegeven :D Ik was te druk met die andere drie bezig ;) dus vandaar. Je kunt inmiddels bij proeflezen al een stukje van mijn verhaal lezen. 'Prince of Sealand'. Ik heb het nog niet zo lang geleden geschreven [afgelopen zaterdag] en ik ben zeer benieuwd wat jullie ervan vinden.