Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe beginnen jullie?

Hoi allemaal, Ik heb me zojuist aangemeld. Ik ben benieuwd hoe jullie beginnen te schrijven. Borrelt er al geruime tijd iets of ga je spontaan aan de slag? Zijn de grote lijnen vooraf al duidelijk? Ik heb het e.e.a. in mijn hoofd zitten maar hoe ga ik beginnen??? Alvast bedankt voor de reactie!

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou zeggen: weet heel vaag waar het verhaal ongeveer naartoe gaat en begin gewoon bij de eerste scène. Welk personage heeft het perspectief (of is het alwetend perspectief), ikvorm/hij-zijvorm, VT of TT, en de eerste scène schrijven :) Zo doe ik het tenminste. Ook al gaat het eigenlijk meestal op gevoel. Welkom hier trouwens :)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga gewoon zitten en begin. En al schrijvend komt mijn stuk tot stand, die ik later dan nog eens nalees en verbeter. Ik ben ook met een roman bezig, daarvan heb ik wat gegevens op papier gezet (namen, leeftijd, karakters, verhaalidee), maar ik probeer al dagen een begin te maken. Dat is nog niet gelukt, maar dat komt omdat er nog geen rust in huis is om te schrijven (vier bengels en een huis vol zooi). Een column gaat me dan wat makkelijker af. Welkom trouwens. Ik ben ook net nieuw.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf als het borrelt. En ik begin gewoon. Ik ben een beelddenker en schrijf eigenlijk min of meer alleen op wat ik 'zie' gebeuren. Het is alsof ik een film kijk waar ik mee meetyp. (ik kan heel snel typen dat scheelt! hihi) En soms dan stopt de film en weet ik niet meer hoe het verder gaat. Dan stop ik een tijd met schrijven tot het me ineens weer ingegeven wordt en dan borrel ik weer. Ik weet wel van te voren de 'setting'. Waar, wie en wanneer. Een verhaal zit in me en groeit naarmate ik het opschrijf. Natuurlijk lees ik terug en corrigeer ik daar waar nodig. En als de inspiratie echt vast loopt dan helpt het om het hele verhaal uitgebreid terug te lezen. Misschien werkt het voor jou hetzelfde. Ga eens rustig zitten. Sluit je ogen en bekijk de film die zich in je hoofd afspeelt. Er is natuurlijk ook geen wet die voorschrijft dat je aan het begin van een verhaal moet starten met schrijven. Begin gewoon waar de film in je hoofd begint en de rest vindt zijn aansluiting dan later wel. Nicky40 (ook behoorlijk nieuw hier)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Voordat ik begin met schrijven heb ik al heel lang het verhaal [de hoofdlijn] in mijn hoofd. Om een begin te maken probeer ik situaties voor me te zien, net als Nicky40 ;) zegt... een film kijken en typen maar!! Ik heb wel eens geprobeerd om het karakter van de hoofdpersoon en bijfiguren van te voren helemaal in elkaar te zetten.. maar uiteindelijk komt er niet echt super veel van. Ik heb de ervaring dat je een karakter meestal maar moet laten 'komen' zoals het komt. Je kunt het wel een klein beetje 'plannen', maar niet helemaal. Van begin tot het einde. Suc6 met het begin enne..... welkom!!

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tegenwoordig denk ik wel het grootste gedeelte van het plot uit. De personages en plaats krijgen vorm tijdens het schrijven.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doe alles. Voor een lang verhaal waar ik nu mee bezig ben, had ik een begin zin in mijn hoofd, en ben vervolgens verder gaan typen. Het verhaal rolt er vanzelf uit. Een ander verhaal heb ik nu al een tijdje in mijn hoofd, de personages heb ik al bijna helemaal ontwikkeld, de plaatsen en tijdsvolgorden ken ik. Dat verhaal wacht nu alleen nog totdat ik tijd heb het op te schrijven. Mijn korte verhalen zitten er meestal zo ongeveer tussenin, dan weet ik wel een grote lijn die ik verder vanzelf wel uitwerk.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerst verzin ik een verhaallijn en daarna zijn mijn personages aan de beurt. Zodra ik een plot weet begin ik te typen. Bijna altijd wijk ik af van mijn oorspronkelijke ideetjes, dus schrijven blijft steeds weer een verrassing voor mij. Waar je moet beginnen? Gewoon ergens, maakt niet uit waar. Zodra je iets op papier zet, komt de rest ook wel.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik ga spontaan aan de slag en zie per bladzijde wat ik wil vertellen. ja het zal wel niet de manier zijn haha maar zo werk ik wel.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben gewoon begonnen. Het idee had ik wel in mijn hoofd, en ik ben ook wel al begonnen eerder aan hetzelfde idee, maar in feite heb ik geen vast plan. Het hele boek door eigenlijk niet.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben nu ergens mee bezig dat gewoon spontaan begon. Na de eerste paar regels, zag ik inderdaad een soort film voorbij flitsen en ik ben als een gek begonnen met tikken. Ik kom gewoon nergens anders meer aan toe. het vervelende vind ik wel, dat er verhaallijnen in zitten, waarvoor ik boeken moet raadplegen, achtergronden bij elkaar moet zoeken, al mijn geneeskunige planten weer moet ophalen en boeken over mythologie moet raadplegen. Ik denk wel eens: was ik daar nou maar niet aan begonnen maar.....het is zo leuk. Ik zie het helemaal voor me.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben nu ergens mee bezig dat gewoon spontaan begon. Na de eerste paar regels, zag ik inderdaad een soort film voorbij flitsen en ik ben als een gek begonnen met tikken. Ik kom gewoon nergens anders meer aan toe. het vervelende vind ik wel, dat er verhaallijnen in zitten, waarvoor ik boeken moet raadplegen, achtergronden bij elkaar moet zoeken, al mijn geneeskunige planten weer moet ophalen en boeken over mythologie moet raadplegen. Ik denk wel eens: was ik daar nou maar niet aan begonnen maar.....het is zo leuk. Ik zie het helemaal voor me.
Ik vind het ZO leuk om te lezen dat anderen dit dus ook hebben! Ik dacht echt dat het een soort afwijking van mij was! :D Extra informatie moeten opzoeken is wel leuk maar ervaar ik soms ook als storend. Het is een onderbreking en dat kan irritant zijn. Nergens anders aan toe komen is ook een bekende. Mijn gezin schudt nog wel eens meewarig het hoofd en verzucht dan: "ze heeft er weer last van....."

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het ZO leuk om te lezen dat anderen dit dus ook hebben! Ik dacht echt dat het een soort afwijking van mij was! :D Extra informatie moeten opzoeken is wel leuk maar ervaar ik soms ook als storend. Het is een onderbreking en dat kan irritant zijn. Nergens anders aan toe komen is ook een bekende. Mijn gezin schudt nog wel eens meewarig het hoofd en verzucht dan: "ze heeft er weer last van....."
Je bent in goed gezelschap hoor, Paul van Loon schrijft ook de film in zijn hoofd op ;)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Allemaal, Ik begin met een klein idee die ik ergens door heb gekregen. Soms droom ik ook geweldige dingen :D, of ik zie iets op tv. Daarna ga ik er een tijdje over denken het idee wat uitbreiden en dan daarna pas begin ik met het uitdenken van de personages. Ik kan altijd honderden namen opnoemen, behalve op dat moment haha. Hebben jullie dat ook? groetjes Vanessa

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is het toch wonderlijk dat zoveel verschillende types mensen allemaal verhalen voor zich zien als een film of een idee komt opborrelen. Waar komt dat toch vandaan? Ook ik ontvang mijn ideeën of verhalen tijdens een autoreis, stofzuigen of aardappelen schillen. Laatst had ik een super spannende science fiction droom. komt het omdat huishouden zo'n saai gedoe is dat je onderbewuste je wilt vermaken met een verhaaltje? Fanatasie komt aangewaaid als een goudgele draak met rode vleugels.