Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

zakelijke vragen

De zoekfunctie doet het niet, dus ik hoop dat ik nu niet met vragen aan kom kakken die al tig keer gesteld zijn. En zo ja, pardon. Weet iemand misschien hoe het zit met inkomsten uit schrijven en de belasting in Nederland? Ik ben er al achter dat je als schrijver een vrij beroep hebt en je niet in hoeft te schrijven in de KvK. Maar hoe doen jullie dat dan met kosten die je hebt gemaakt (laptop, cursussen, vakliteratuur, kinderopvang etc)? Is het mogelijk om die op eoa manier in de belastingopgave mee te nemen? Ook als je nog geen daadwerkelijke inkomsten hebt gehad maar die er wel aan zitten te komen? En is het mogelijk om zonder btw zaken (weer bijv. die laptop, hij moet echt vervangen worden) aan te schaffen? Of is dat een kwestie van gewoon de volle mep betalen en jammer? Of is het handiger om via iemand die zonder btw kan kopen zoiets aan te schaffen? Is er misschien een site waar die informatie verzameld staat of een organisatie die er wel veel vanaf weet? Ik kan niet goed achter de informatie komen, de belastingtelefoon wist het ook niet en bleef maar doorverwijzen, in het handboek staat wel iets maar niet concreet genoeg en op internet is uit alle info lastig te destilleren waar ik naar op zoek ben.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij de recente reacties want 1 april komt er zo al aan en ik ben dus al wat laat met die belastingdingen.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij heb je alleen recht op fiscale aftrek als je ook echt ondernemer wordt en een bedrijf start (ZZP-er?). Je moet dan wel aan een aantal criteria voldoen om in aanmerking te komen voor de ondernemersvergoedingen. Maar misschien dat iemand anders beter op de hoogte is. Kijk ook eens op: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen… Of op: http://www.zzp-nederland.nl/

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De belastingwetgeving/regels veranderen zo snel dat zelfs de belastingdienst het niet weet. Voorzover ze iets wel weten. M.i. val je onder de vrije beroepen, zoals fotograaf en hoef je geen btw af te dragen en kun je dus ook geen btw terughalen. Elke uitgever heeft een meldingsplicht bij de belastingdienst ten aanzien van de schrijvers die hij onderdak heeft. Dat is even een losse flodder ertussendoor maar dat herinner ik me nog van vroeger. Alleen als je je zakelijk aanmeldt met inschrijving KvK, btwno en wat die meer zij, zou je onder bepaalde omstandigheden voorbelasting kunnen terughalen, maar deze regel gaat volgens mij voor jou niet op. Nogmaals, de regelregving verandert voortdurend en het antwoord dat je door vragen krijgt is vaak onjuist, ook van professionals. Het enige dat ik je kan adviseren is een afspraak te maken met iemand van de belastingdienst.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt gewoon een BTW nummer aanvragen. Daarvoor hoef je niet bij de KvK ingeschreven te staan. (zou ik ook niet direct doen...geeft alleen maar ellende als je weinig verdient.) Je kunt dan de BTW terugvragen. Een keer per jaar of per kwartaal. Voor de BTW hebben ze niet zulke strenge eisen aan het ondernemerschap als voor de IB. (inkomstenbelasting) De kosten kun je aftrekken. Je hoeft volgens mij dan niet perse inkomsten te hebben. Het valt dan onder kosten bij de kop" inkomsten uit overige werkzaamheden" op het P biljet. (Je bent nog in de opstartfase.) Blijf je echter een paar jaar verlies lijden, dan zal de belastingdienst natuurlijk wel moeiljk gaan doen. Recentelijk zijn de eisen qua ondernemerschap voor de IB wel wat veranderd. Ik meen dat de ureneis is komen te vervallen. Kijk anders even bij http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen… Daar staan 2 kopjes. 1: ondernemer voor de IB en 2. Ondernemer voor de BTW

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maak een afspraak met iemand van de belastingdienst. Op fora krijg je alleen maar brokstukken van informatie, hetgeen gevaarlijk (duur) kan uitpakken als het niet goed toegepast wordt.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Elke situatie is weer anders. Jij hebt bijvoorbeeld een economische partner (toch?), dus bv Zjors en ik zouden je misschien de verkeerde adviezen geven. Zo heb ik informatie gekregen van een getrouwde vrouw. Haar situatie was heel anders dan de mijne, toch ging ik van haar informatie uit, omdat we evenveel kinderen hadden/hebben. Ja, ik weet dat dat een rare redenering is, maar toen leek het logisch: we zaten in hetzelfde schuitje. Helemaal niet, dus. Dat werd een dure zaak. Ik geloof dat Mario Kluser gelijk heeft. Zoek iemand van de Belastingdienst of een goede boekhouder die het voor je uitpluizen kan.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een tijd alleen een BTW nummer gehad terwijl ik voor de IB geen bedrijf was. Ik heb daarna een bedrijf gehad. Voor de BTW en IB. Nu heb ik nog een BTW nummer en weet ik alleen niet of ik het eind van het jaar genoeg omzet zal behalen om voor de IB als ondernemer gezien te worden. Ik weet dus echt wel waar ik het over heb. En als ze ergens slechte informatie geven is het wel bij de KvK. Dan kun je nog beter contact opnemen met een organisatie als Stew. http://www.stew.nl/stew.html

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij twijfelt niemand eraan of jij weet waarover je het hebt Eliza, maar MJ zegt heel terecht; alle situaties zijn anders. Ook van mij geen beter advies dan zoek een boekhouder. Zelfs al zou je het geld er niet uithalen, het scheelt je al zoveel ergernissen dat het alleen daarom al de moeite waard is. Neem ook niet de eerste boekhouder, maar vraag bij vrienden wat een vertrouwd adres is. Een intake telefoontje/gesprek kan dan genoeg zijn om je eerste vraag te beantwoorden (mag ik al kosten opvoeren terwijl ik nog niets verdient heb) en je kan kennismaken voor later. Voor zover ik weet kan je de kosten niet aftrekken voor je wat verdient - stel dat ik denk dat ik een kennel wil, heel veel kosten maak, dan toch geen klanten krijg en alle spullen voor mezelf gebruik. Maar zoals Phantom -ook terecht- zegt, het verandert waar je bij staat. Een site met alle info zou wel handig zijn, maar die heb ik in al die jaren nooit gevonden. Ja, je kan een btw nummer aanvragen, en dan wordt getoetst of je in aanmerking komt. Moet je een formulier invullen en krijg je daarover bericht. Ja, je kan de bon geven aan iemand die jouw dan de btw teruggeeft - maar dat lijkt me (een milde vorm van0 fraude. Bovendien kan je de laptop dan niet meer in drie jaar van je inkomsten aftrekken, dat kan degene die de bon heeft (tot die persoon controle krijgt en de laptop moet laten zien).

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij heb je niets met BTW te maken, omdat je zelf voor je diensten ook geen btw dient op te voeren (Tenzij je commerciele folders schrijft voor een bedrijf). Boeken en verhalen en dergelijke zijn btw-vrij. Voor je schrijfsels en je eventuele lezingen en dergelijke reken je geen btw omdat het beroep schrijver uitgezonderd is. Je kunt dan echter ook geen btw aftrekken. (En hoeft geen btw-administratie te voeren) Je inkomsten geef je op als overige inkomsten en die worden normaal belast. Maar eerst trek je je kosten eraf. En daar vallen dus onder: je laptop, je internetaansluiting, je cursussen, je reiskosten naar uitgever en lezingen,je cartridges en papier, postzegels en ik heb ook diverse boeken afgetrokken zoals de Schrijfwijzer enz. Zo doe ik het, en dat gaat goed, maar inderdaad elke situatie is weer anders. Het meest logisch is echter om het gewoon als kosten en inkomsten bij overige werkzaamheden op te voeren. Bij mij is vorig jaar alles geaccepteerd wat ik opvoerde, terwijl dat jaar toch extra gecontroleerd werd op neveninkomsten. Er is ook een regel dat je kosten later nog af kunt trekken als je de inkomsten pas later hebt, dus als je pas dit jaar of zelfs volgend jaar je inkomsten hebt waar je nu al kosten voor gemaakt hebt. Daar moet je gewoon even vier keer voor naar de belastingtelefoon bellen en dan krijg je 4 verschillende antwoorden en dan kies je het meest gunstige :)

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog wat linken: www.higherlevel.nl Daar zitten talloze ondernemers. www.womenontheweb.nl Als je lid wordt, kun je deelnemen aan de mailinglijsten. Er is o.a. een presslijst waar veel tekstschrijvers zitten en een KO lijst (kleine ondernemers) waar continu ervaringen en tips worden uitgewisseld. http://www.artcoco.nl/ Staat ook veel info. Ze is ook lid van womenontheweb. http://www.beeldrijk.org/ Een belastingkantoor dat ook voor kunstenaars werkt. http://www.beroepkunstenaar.nl/ Ook veel info over belasting etc. op site.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een gezeik is het ook eigenlijk, he? Allemachtig.
Ja. Zolang je niet veel verdient, valt het nog mee. Maar o wee als je echt gaat verdienen...

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Complex is het zeker, ik was er al bang voor en het blijkt ook uit jullie reacties. Ik zal ze morgen, als ik minder moe ben, allemaal goed bekijken. Hartelijk dank!

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelf als je ingeschreven staat bij de KvK, een BTW-nummer hebt en en voldoende omzet voor de BTW in aanmerking te komen, kan de belastingdienst alsnog besluiten dat je geen ondernemer bent op grond van de 1225 uren regeling. De situaties kunnen enorm verschillen al lijken het in eerste instantie maar nuances. Ik blijf bij mijn advies: naar de belastingdienst en informeren. Vooral niet vergeten de noteren met wie je gesproken hebt.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mario, Het urencriterium geldt voor de IB. Niet voor de BTW. En het urencriterium wordt aangepast. Nu is het al aangepast voor vrouwen die zwanger zijn en voor mensen die (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt zijn.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Of je ondernemer bent of niet hangt van een aantal factoren af. Voor de IB ben je minder snel een ondernemer omdat daar een aantal faciliteiten (voordelen bedoeld voor een specifieke groep) aan vastzitten. Voor de OB ben je sneller ondernemer zodat je anderen niet de markt af concureert. Als je voor de IB geen ondernemer bent, dan zijn de opbrengsten als freelance schrijver resultaat overige werkzaamheid. Dit houdt in dat je de opbrengsten moet nemen, daar vanaf mag je je kosten halen die je hebt gemaakt om deze opbrengsten te krijgen. Dit is echter niet ongelimiteerd. Via het aangifteprogramma IB, te downloaden van www.belastingdienst.nl, kun je door de F1 knop in te drukken bij de rubriek waar je vragen over heb, meer informatie vinden, dus ook welke kosten en onder welke voorwaarden ze aftrekbaar zijn. Je kunt het programma downloaden zonder verdere consequenties, dus slechts ter info. Dezelfde regels die gelden bij winst uit onderneming, gelden ook voor resultaat overige werkzaamheid. het verschil zit hem in de ondernemersaftrek die alleen geldt voor ondernemers en aan de boekhouding voor resultaat wordt minder zware eisen gesteld. Heb je een specifieke vraag over een kostenpost, kun je deze ook schriftelijk stellen aan je eigen belastingkantoor. Succes met je aangifte!

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mario, Het urencriterium geldt voor de IB. Niet voor de BTW. En het urencriterium wordt aangepast. Nu is het al aangepast voor vrouwen die zwanger zijn en voor mensen die (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt zijn.
Ik heb niet gezegd dat het urencriterium voor de BTW geldt. Ook twijfel ik niet eraan dat je weet waar je het over hebt. Ondanks dat vind ik het gevaarlijk via een forum als dit, dergelijke adviezen te verstrekken en nog gevaarlijker deze aan te nemen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mario, zoals ik in het begintopic al schreef, ik héb gebeld met de belastingtelefoon. Maar het probleem daarmee is wat Zjors al zo treffend omschreef: je belt 4 x en je krijgt 4 verschillende antwoorden. Er is dus weinig eenduidigheid te vinden en dat maakt het zo lastig om uit te zoeken hoe het precies zit. Natuurlijk verschilt ieders situatie, maar het lijkt mij niet gevaarlijk om via een forum als dit, dergelijke adviezen te verstrekken. Juist fijn, want het geeft meer inzicht en ingangen om uit proberen te vogelen hoe het in mijn situatie zit. Klakkeloos aannemen en op je eigen situatie projecteren is inderdaad "niet handig"(zacht gezegd), maar dat is mijn intentie zeker niet. Wél om duidelijkheid te krijgen, die de belastingtelefoon dus helaas niet kan bieden.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar Ing is voorlopig geen ondernemer en is ook niet van plan dat te worden, dacht ik. Gewoon opgeven onder 'overig werkzaamheden' dus, en vooral veel aftrekposten opvoeren. :nod:

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ing Dat is inderdaad zo. Ik heb recentelijk met de belastingtelefoon gebeld en kreeg iedere keer een andere medewerker. Toen ik vroeg of ze me wilden doorverbinden met de mevrouw waaraan ik mijn situatie had uitgelegd, zeiden ze dat dat niet mogelijk was. Toen werd mijn vraag en situatie te moeilijk en ging het doorverbinden ineens wel. Uiteindelijk heb ik alle namen genoteerd, iedereen gezegd dat ik hem de schuld in de schoenen schuif als iets niet klopt (al heb ik alsnog geen poot om op te staan) en ben goed geholpen. In het verleden ben ik eens met de willekeur van belasting-ambtenaren in aanraking gekomen en moest op een nogal dure manier constateren dat de medewerkers heel veel ruimte hebben om iets aannemelijk te maken. Nou ik toch een keer bezig ben: ik vind het belachelijk dat bij een moordzaak niet en bij een belastingzaak wel gebruik mag worden gemaakt van onrechtmatig verkregen c.q. gestolen bewijsstukken.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb heel wat foute adviezen gehad in het verleden, die me zéér duur te staan kwamen. Ing, er is een frans spreekwoord dat zegt "le conseilleur c'est jamais le payeur." oftewel de adviseur is niet degene die je rekeningen betaalt. Dat van de belastingtelefoon is bekend. Waar ik je overigens ook nog voor wil waarschuwen zijn de "bijwerkingen" van een KvK inschrijving. Je krijgt tonnen papier over je heen en plotseling ontdekken allerlei subadministraties je aanwezigheid en krijg je dubbele aanslagen zoals reinigingsrecht, bijdrage dit, bijdrage dat. Doe dat dus nooit.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ing, bij de belastingtelefoon zitten mensen die vragen beantwoorden, nadat ze een cursus van hooguit veertien dagen hebben gehad. Logisch dat zij je geen eenduidend antwoord kunnen geven. Zij weten niet van de hoed en de rand en ook hebben ze de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt. Ik ken toevallig een paar van die types en ik zou ze nog niet vragen waar mijn pindakaas staat. Ondanks dat de regels en wetten veranderen met het weer, mag je verwachten dat een goede boekhouder zich hiervan telkens op de hoogte houdt. Ja, het gaat je een honderd euro kosten, maar dan weet je waarschijnlijk waar je aan toe bent. Het is niet anders. Sommige dingen moeten nu eenmaal. En ook dat honderdje voer je weer op als kosten.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog nooit een boekhouder naar mijn zaken laten kijken. Dat is pas nodig, vind ik, als je 'tonnen' gaat verdienen. Ik kan het nu allemaal nog wel zelf verzonnen krijgen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat jij een "iets andere" beroepstraining achter de rug hebt en je alle kanalen kent om jùiste adviezen te krijgen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe bedoel je, The Phantom? Welke kanalen zijn er dan voor juiste adviezen, als zelfs de belastingdienst er geen wijs uit kan en welke beroepstrainig zou je er dan voor nodig moeten hebben om die te vinden? Ik heb ook nooit eerder een boekhouder nodig gehad en het gaat me er nu ook juist om, om zoveel mogelijk informatie te verzamelen zodat ik niet de mist in zal gaan. Zoals blijkt, is het best ondoorzichtig is allemaal.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ing, de belastingdienst weet heel goed wat ze doet. Alleen die lui achter de telefoon niet. Hier op het forum ga je er echt niet uitkomen. Hier zitten geen deskundigen, sorry voor hen die menen dat ze dat wel zijn. Elk geval is anders. De een zegt dit en de ander zegt dat en jij krijgt hapsnap informatie waar je ook maar voor de helft iets mee kunt. En dat is in geval van belastingzaken niets. Mij lijkt dat je een deskundige moet zoeken, die zijn er wel. Alleen niet hier en niet gratis. En nu houd ik erover op.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mariejeanne, ik geloof best dat het in de hand nemen van een deskundige het best zal werken, maar ik geloof ook dat ik zelf in staat ben om die formulieren in te vullen áls ik de benodigde informatie heb. In het kader van niet leuker, wel makkelijker en zo. En een deskundige kost inderdaad geld en natuurlijk betaalt zich dat (als het goed is) terug. Maar als ik die kosten in deze fase kan besparen, zou dat mooi zijn want het gaat van inkomsten af die ik nog niet ontvangen heb en die ook zeker niet hoog zullen zijn. Ik vind het van de zotte dat je bij de belastingdienst geen stap verder komt, dat die telefonisten er geen kaas van hebben gegeten, en je dus ook gewoon verkeerd kunnen informeren. Wat is dan waarheid, je zou toch moeten kunnen vertrouwen op informatie die je van 'het instituut' krijgt. Maar nee dus, doe ik ook niet, vandaar dat ik de vraag hier op het forum stel. Velen zitten hier in hetzelfde schuitje en hebben hun wiel al uitgevonden. Kan geen kwaad daarnaar te kijken en te onderzoeken hoe mijn wiel er dan uit komt te zien.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet je Ing, zoals thePhantom en Mario al hebben ondervonden, zo zijn wij ook eens giga tegen de muur gelopen. Afspraken die door de volgende medewerker teruggedraaid werden. Regels die we geacht werden te kennen maar niet kenden en nergens konden vinden. Nog steeds koppig, nog steeds geen duur advies inkopen. Uit de ruimte geplofte aanslagen die toch echt voldaan moesten worden en waarover een heuse rechtszaak gevoerd moest worden. Wat wij dus niet gedaan hebben, die kosten konden we nooit opbrengen met onze kleine eenmanszaak. Je snapt dan misschien waarom wij zeggen, voorzicht, voorzicht, niet zelf rommelen. Maar nu ben je nog klein, en heb je gewoon freelance bijverdiensten. Doe wat Zjors zegt. En niet met btw, inschrijvingen en ib gaan rommelen voor je veel verdient. Kan je ook de boekhouder betalen. Tot ongeveer 5000 euro zijn het bijverdiensten, als je daar ongeveer bent bel je het lokale belastingkantoor en vraag je aan de afdeling bedrijven of je al een bedrijf bent. De rest wijst zich dan vanzelf.