Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fantasy: in hoeveel dagen scheppen jullie je wereld?

Het onderwerp zegt eigenlijk al genoeg... :lol:

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb een fantasyboek geschreven in 2 jaar tijd. Netto (fulltime) zal het 10 maanden zijn. 560 blz. Over een maand begin ik eens aan het tweede deel :) Het eerste deel ligt in boekvorm voor mijn neus nu.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Norman!

Allereerst: gefeliciteerd met je boek!

Hoe heb jij je wereld 'opgebouwd'? Heb je eerst een tijd puur alles zitten uitdenken of ben je gelijk begonnen met schrijven en is je wereld gaandeweg 'meegegroeid'?

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb ook een fantasymanuscript liggen, dat helemaal moet worden herschreven in leesbare vorm.
Ik heb daar twee jaar over gedaan, het telt op dit moment 74 hoofdstukken en circa 700 bladzijden. Het globale beeld had ik in mijn hoofd zitten en met aantekeningen de grote lijn uitgezet. Daarna ben ik alles kloppend gaan maken. Er wordt al reizend avonturen beleefd; al de landjes bezitten verschillende volkeren. Reistijden, routes, volkgewoontes, allerlei details compleet uitgewerkt. Dat was nog het meeste werk. Kaarten getekend, illustraties gemaakt. Ook veel werk. Gaan schrijven, maar helaas met alle details erbij. Dat bleek toch moeizaam leesbaar. Lezers willen een verhaal dat vlot verloopt met spanning. Dat heeft het boek zeker in zich, maar eerst moet de lezer zich worstelen door hoe volk zus eet, slaapt, het doet enz. en deze details bewaar ik voor op mijn site. Dus ik ben nu tussen de bedrijven door telkens een hoofdstuk aan het herschrijven, want ik vind het toch zonde om er helemaal niets mee te doen. Alleen vind ik herschrijven een heel vervelend proces, dus daar zal ik wel lang over gaan doen.
Maar eerst gaat alle aandacht naar een boek van mij dat als het goed is nog dit jaar uit gaat komen.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Sim Wan wrote:
Het onderwerp zegt eigenlijk al genoeg... :lol:

Ik ben al vijf jaar bezig met het uitbouwen van het universum waarin mijn verhalen afspelen. ( Het is deels de reele wereld -Aarde- en een andere planeet in een ander zonnestelsel.
Ik heb een klein boekje geschreven ( voor eigen gebruik ) waarin ik de belangrijkste zaken op een rijtje heb gezet.
Zo zijn de wezens beschreven, de werking van magakristallen ( Je zou magische kristallen kunnen zeggen ) , de taal en de cultuur.
Al schrijvende heb ik daar steeds wat aan toegevoegd.
Bij mijn tweede boek heb ik een drakenvolk ge-introduceerd. Het is wel handig om zo'n handleiding te hebben. Zo blijft je verhaal consistent.

Groeten,

Nick

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Safira, een fantasy-boek is niet persé een thriller. Onthoud dat. Kijk naar Lord of the Rings. Daar komen enkele spannende passages in voor, maar over het algemeen is het een vertelling van A tot Z zonder dat er plotwendingen - zoals Dan Brown die schrijft - in zijn te vinden.

Je verhaal klinkt trouwens leuk. Niet iets dat ik zou schrijven, desalniettemin boeiend.

Niet teveel herschrijven. Krijg je spijt van. Bewaar ook al je versies, dus ook alle herschreven hoofdstukken die je weer herschreven hebt. Dat is tevens een goed bewijs dat jij het boek hebt geschreven als je zoveel versies kunt laten zien aan de rechter als Disney er met je verhaal vandoor is gegaan :--)

Eigenlijk ben ik gewoon maar begonnen met schrijven, terwijl ik niet eens een fervent lezer ben. Een verhalenverteller, dat wel.
De eerste dag schreef ik twintig A4-tjes zonder pauze. Het verhaal groeide gaandeweg in een complex geheel. Het herschrijven was erg belangrijk om de intriges en de gehele ontknoping goed naar voren te laten komen.
Dus nee... Ik heb niet alles op voorhand verzonnen. Het is gaandeweg gegroeid. Natuurlijk denk je tijdens het schrijven wel na over waar je naar toe wilt. Het moet geen kladwerk worden. Ik heb veel notities gemaakt tijdens reizen en in de trein :) Altijd was ik onderbewust met het verhaal bezig, maar ik was geen dagdromer.
Het schrijven ging me erg makkelijk af. Het herschrijven was echter een hele klus. Vervelend, doordat het zo vermoeiend is. Je moet immers tekst van 560 blz in je hoofd hebben zitten en daarmee gaan stoeien.

Schrijvers zijn er in soorten. Je hebt schrijvers die alles op voorhand plannen (Dan Brown), maar je hebt ook schrijvers die hun creatieve geest openzetten tijdens het schrijven en hun mensenkennis, ervaringen en gevoel voor vertellingen laten stromen.

Succes met jullie verhalen!

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dan Norman voor je bemoedigende reactie.
Ik denk niet dat Disney ervan door gaat met mijn versie, want er is volgens mij geen film van te maken. Veel te complex. En inderdaad, ik bewaar alle versies, want de eerste versie vind ik op dit moment persoonlijk de mooiste. hoewel het veel mist en veel oponthoud in is. Ik probeer echter natuurlijk ook commercieel te denken; althans het moet verkoopbaar blijven. Wil mezelf niet vergelijken met Tolkien, hoewel dit manuscript daar wel op geinspireerd is. Het herschrijven hoeft niet per definitie ten koste te gaan van de creativiteit, omdat de hoofdlijnen van het manuscript en het plot al vastligt. Dat was het creatieve proces. Wanneer een uitgever interesse zou tonen, moet er ook heel wat geschrapt worden. Herschrijven is een vervelende klus, maar toch wel nodig. De belangrijke en spannende passages blijven er natuurlijk wel in. Hoewel geen thriller, moet het mijn inziens wel iets worden waarbij de lezer op het puntje van z'n stoel zit of niet meer in slaap komt, alvorens het boek uit te lezen. Het moet vaart hebben. Telkens met een soort van cliffhanger aan het eind van een hoofdstuk. Dat is de uitdaging voor mij. Overigens, mijn eerste boek (jeugdboek) heeft die uitdaging al in zich en is voor zijn soort zeker spannend te noemen, maar als auteur wil je jezelf verbeteren. Een tweede half manuscript (ook een jeugdboek) dat ik had liggen, kwam afgelopen vakantie tot ontplooiing. Weer een grote stroom van plotwendingen (ik zat even vast in de tweede helft van dat manuscript), waarvan ik meteen aantekeningen maakte. Dat is een kleiner manuscript, dus dat wordt de volgende oefening. Ik vind het leuk om spannende verhalen te schrijven. Gaandeweg wordt dat fantasyboek dan ook zoals ik denk dat het er uiteindelijk uit moet komen te zien. Tenminste, als er weer niet een tussentijds manuscript op de plank duikt. Ik heb wel veel ideetjes, maar minder tijd om ze uit te voeren. Jammer genoeg.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oh wat ben ik blij om vergelijkbare 'problemen' te lezen bij het schrijven van een fantasyboek!
Om de oorspronkelijke vraag te beantwoorden: de wereld heeft vijftien jaar in mijn hoofd zitten broeden, en het is de directe aanleiding voor mij geweest om te gaan schrijven. Maar nu komt het ook in grote overvloed. Ik heb al zo'n 175.000 woorden, en ik ben halverwege, het eerste verhaal wel te verstaan.
Niet uit te geven, althans niet op een reguliere wijze, als boek.
Ik ben jaloers op Safira. Hoofdstukken met cliffhangers. Misschien moet ik het ook zo doen. The lord of the rings als voorbeeld: ja, daar is 1 plot over drie boeken verdeeld. Als ik erg krap ga schrijven, lukt het mij ook om mijn eerste 'grote' plot tot zo'n boek of vijf te beperken.
Omdat ik me te onervaren acht om de spanning er 350.000 woorden in te houden, ben ik nu bezig met andere genres en kortere fantasyverhalen. Dat moet mij zover brengen dat ik de spanningsboog over langere verhalen kan vasthouden.

Een minder reguliere manier om het uit te geven is mij aangereikt door een medeschrijver. Waarom niet een interactief boek, waarbij je de plattegrond van de wereld als indexpagina hebt, waarop de relevante (lees: aanwezige) reizen cq gebeurtenissen aangegeven zijn. Een lezer kan selecteren wat hij nu weer wil lezen, maar begint met een introductie van zo'n 30.000 woorden in de wereld. Een boekje zoals nbrok voor eigen gebruik geschreven heeft, zou daarvoor kunnen dienen.

De extra tip die ik daarbij van hem kreeg, intrigeert me vreselijk. Hij zei: 'Waarom schrijf je de passages niet vanuit meerdere perspectieven? Dan kan de lezer ervoor kiezen een in zijn/haar ogen cruciale of mooie passage nu eens vanuit een ander perspectief dan vanuit de protagonist te lezen.'

Ik heb dat voor een passage uit mijn verhaal gedaan; dat is inmiddels een op zichzelf staand verhaal van 12.500 woorden, dat afzonderlijk te lezen is. Mystieker dan bedoeld, omdat er zo weinig van de wereld verteld wordt.

Leo

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hier ben ik nu ook mee bezig.
Stukjes verhaal en stukjes omgeving schieten me naar binnen, maar ik kom er niet uit wat ik liever doe. Aan de ene kant heb ik ontzettend veel zin om gewoon een paar dagen aan het landschap, of het volk te gaan zitten. Aan de andere kant denk ik dat de omgeving wel meegroeit met het verhaal. Lastig!

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk om al jullie reacties te lezen!

Loop zelf al jaaaaaaaaren met een bepaald idee in mijn hoofd, al is het wel een aantal keer stevig gewijzigd.

Sinds ik aantekeningen maak, is het wel sneller gegaan, maar toch merk ik dat mijn 'wereld' nog lang niet klaar is. Laat staan het verhaal :lol:

Maar goed, het is niet dat ik me ondertussen verveel ofzo... 8)

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nou, hier anders nog iemand. Ik ben zelf sinds 3 jaar bezig met een fantasy verhaal. Ben voor het grootste deel bezig met dingen verzamelen waar ik (misschien) iets mee ga doen. Ik heb pagina's vol aantekeningen en ideeen (zinnen, synopsis, hoofdstukken etc) maar pas een blz of 5 echt af. De meeste dingen groeien met het verhaal. Wel werk ik als het me niet lukt iets te schrijven aan specifieke dingen zoals landkaarten maken, het wapen van de koninklijke familie ontwerpen (en de vlag van het land) geld, feestdagen, taal etc. Heel vaak zorgen deze dingen voor meer ideeen. Meestal is dit leuk maar ik denk ook wel eens "help, wat moet ik hier nu weer mee, ik wil al zoveel vertellen". Ik denk ook niet dat je alles over je wereld moet (willen) vertellen. Dat is ook een deel van waar ik soms op vastloop, vertel ik dit wel en zo ja wanneer en hoe.
Overigens zijn alle tips over het schrijven van fantasy van harte welkom.

(even of topic, bij kinderboeken bestaat de genre verdeling niet echt geloof ik he?)

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf ook fantasy, maar ik had niet bepaald een outline :). Ik begon gewoon met het schrijven van een simpel verhaaltje en gaandeweg, via talloze herschrijvingen, kreeg de wereld vanzelf volkeren, gebieden en geschiedenis. Toen ik aan het verhaal begon, had ik al wel een beeld van de wereld, maar toen ik verder in het verhaal kwam, kreeg ik na elke zin het idee 'oh, maar dit is leuk' en 'oh, maar dan moet dat ook anders...' En als ik over een reis schreef, moest ik goed na gaan denken over afstanden, begaanbaarheid van een gebied, etc. Het ging eigenlijk vanzelf :). Nu ik eraan terugdenk, volgens mij begon ik met de volkeren. De eerste versies van mijn verhaal waren nogal simpel, vooral omdat ik zelf ook gewoon simpel was. Ik was toen nog een stuk jonger. Toen ik ouder werd, merkte ik dat ook in mijn verhaal. Hele alinea's klonken plots zwaar filosofisch vergeleken met de 'oude' stukken. Toen begon ik met een grondige herschrijving. De kladversie van het verhaal begon met een aantal personages waarvan ik al meteen wist dat ze uit verschillende gebieden kwamen. Toen ik me ging verdiepen in de karakters en (vooral) de normen en waarden van die personages, begon ik ook de cultuur van dat volk te vormen. Ik geloof dat het zo allemaal gegaan is. Tegenwoordig bedenk ik nog steeds af en toe veranderingen. Dan neem ik gewoon een wit document voor me en begin te typen. Heel onlogisch en rommelig. Ik zet gewoon mijn gedachten op papier en praat met mezelf: 'En dat personage moet ook nog terugkomen... hoe ga ik dat doen? Zal ik dit doen? Dan doe ik dit dit en dit.... Duh, dan kan dat toch niet meer gebeuren?' Als ik een conclusie heb (na ongeveer 3 kantjes onzin) dan verwerk ik dat in het verhaal. Ik heb een hele map met zulke 'aantekeningen.' Ik lach me altijd dood als ik ze weer doorlees.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een keer een fantasyverhaal gemaakt, maar hier heb ik de fantasiewereld een beetje verweven met de echte wereld van vandaag. Ik begon in november of december 2005 met schrijven en ik ben eind juli 2009 gestopt met het schrijven van het verhaal. Eerst wilde ik het verhaal in een niet-bestaand land af laten spelen, maar dat idee heb ik maar laten varen. Het verhaal ging over een land waarin kannibalen aan de macht waren en uiteindelijk werd het gewoon een verhaal waarin een kannibalensekte al eeuwen lang regeringen wereldwijd omkocht als een soort van maffiabende. In eerste instantie wilde ike r een romanvorm van maken. Dat heb ik na een tijdje ook veranderd, want het leek me overtuigender in een filmvorm. Nu heb ik gewoon een filmscript geschreven en ik hoop deze film zelf ooit te kunnen filmen. Maar ja, dat moet dan wel snel gebeuren. Ik heb mijn oma beloofd om haar de film te laten zien als het klaar was en in februari wordt ze alweer negentig, dus je kunt niet weten hoe lang ze nog heeft.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
:D Het is zó geruststellend om te weten dat ik niet de enige ben die sukkelt met zijn fantasyverhaal! Ik ben mijn verhaal begonnen ergens in 2005 (of 2006). Eigenlijk ben ik gewoon beginnen schrijven in de hoop dat de wereld (haar landschappen, volkeren en culturen) wel vanzelf zouden volgen -wat niet het geval bleek. Ik heb me ook vooral geconcentreerd op het uitwerken van de talen die in deze wereld gesproken worden. Na zeven hoofdstukken merkte ik dat het zo niet verder kon. Ik had mezelf vast geschreven, vond bij het herlezen een hoop tegenstrijdigheden enzovoort. Nu ben ik dan eindelijk begonnen met het vorm geven van de wereld, haar volkeren en hun culturen. Daarna moeten de reeds geschreven hoofdstukken eens grondig onder de loep worden genomen vooraleer ik verder kan.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fantasy: in hoeveel dagen scheppen jullie je wereld?
Zes.. en de zevende dag nam ik een rustdag. Sorry, erg flauw... maar ik kon niet geloven dat niemand deze nog ingekopt had. :) Ik ben nu twee jaar bezig met mijn fantasyverhaal en nog steeds verzin ik er dingen bij/ diep ik dingen uit in mijn wereld wanneer dat nodig is. Voordat ik met het daadwerkelijk schrijven begon, heb ik een aantal weken/maanden (kan ik me niet meer zo precies herinneren) besteed aan het uitdenken van mijn wereld, de personages en de verhaallijnen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben geen schrijver, ik ben een wereldbouwer. Mijn grote wereld ben ik ergens begin jaren '80 begonnen. In die wereld speelt mijn grote Unvollendete zich af, maar ook een paar kleinere, afgeronde verhalen zijn in die wereld gesitueerd. De wereld is er het eerst, de verhalen volgen. De verhalen zijn meer een manier om duidelijk te maken hoe de wereld is zonder al te veel in droge feiten te verzanden. De wereldbeschrijvingen hebben vaak ook een of meer anecdotes in zich, of verwijzingen naar sagen, mythen en legenden van de wereld. Voor verschillende verhalen heb ik sindsdien kleinere werelden ontworpen, verschillende verhalen spelen zich in dezelfde wereld af zonder dat er een duidelijke samenhang is. Overigens zie ik dat "wereldbouwen" niet als typisch fantasy: ook voor een dozijn "krimi's" heb ik een "wereld" ontworpen waarin de verhalen zich afspelen. Dat was een stuk lastiger, omdat het een stukje Nederland is dat niet bestaat maar naadloos bij de rest moet aansluiten.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fantasy: in hoeveel dagen scheppen jullie je wereld?
Zes.. en de zevende dag nam ik een rustdag. Sorry, erg flauw... maar ik kon niet geloven dat niemand deze nog ingekopt had. :)
Aw, dat wilde ik net zeggen! Als ik mijn wereld schep, maak ik eerst een globale achtergrond en een klein stukje over de geschiedenis. Dan ga ik door de wereld "wandelen". Daarmee bedoel ik dat ik simpelweg stukjes ga schrijven waardoor de wereld zichzelf uiteindelijk gaat vormen.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
In hoeveel dagen..? Eh 5 keer een jaar en een beetje. Reken maar uit, kijk dan wel even hoeveel schrikkeljaren erin zitten en wat 'een beetje' is ;) De wereld staat in mijn verhaal. Nouja, werelden, het zijn er twee. Ik heb het echter meer gevoelsmatig gehouden en het niet zo exact als bijvoorbeeld Schlimazlnik gedaan (volgens mij heeft die per plaats ook de exacte infrastructuur gemaakt en gekeken in welk gebied waar welk bestemmingsplan geldt), maar wel uitgebreider dan bijvoorbeeld Roofvogel. Zo weet ik hoe het water smaakt in de wereld, wat hun geloof is, hun achtergrond, hoe ze aan hun goederen komen, wat voor goederen ze wel hebben, hoe hun stad enigszins is opgebouwd, wat de verschillende culturen zijn, hoe ze vreemden verwelkomen, waarom ze daar wonen en niet ergens anders, wat er in 'anders' ligt, etc. Het verhaal is ooit deels geschreven, maar is inmiddels bedolven onder een hoop stof. Ik wil dit jaar afstoffen en daarna wegmikken. Lekker met een schone lei beginnen. Wellicht wordt het dan nog wat. Volgens mij zit inmiddels mijn schrijfstijl wel aardig goed, dus ik durf het weer aan.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben ook al een tijdje bezig met het ontwikkelen van "Damej", een land waarin een verhaal wat ik ooit deels heb geschreven zich afspeelt, maar ik ben nog niet echt heel ver. Ik heb wel een goed beeld voor me, maar aangezien het een wereld is die ook veel diepte kent (als in: naar beneden en naar boven) vind ik het lastig dit op papier te zetten. Dit beeld geldt natuurlijk ook slechts voor een klein gedeelte van het gehele land, eigenlijk vanaf de ingang (de wereld heeft een soort 'main entrance') een stuk recht vooruit met wat wijken erom heen. Maar ik heb nog veel te bedenken, als ik jullie zo allemaal hoor over goederen, geloof en nog veel en veel meer... Het geweldigste aan een fantasiewereld creëren vind ik dat je er zo ongelofelijk veel mee kan. Zo heb ik al wel voertuigen en een speciaal wegensysteem in mijn hoofd, en een aantal belangrijke gebouwen waarvan ik helemaal weet wat voor hypermoderne snufjes ze hebben en hoe ze er uitzien van buiten! Maar dit kost natuurlijk allemaal heel wat tijd. Het is het zeker waard! Het is ook fijn dat ik dit forum gevonden heb, ik kan er veel van leren en het is voor mij ook een goede motivatie om eens een keer een volledig, lang verhaal te schrijven, helemaal zoals ik het wil!

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben al een behoorlijk tijdje bezig met mijn fantasywereld opzetten. Ik begon met geloof, mythen, verhalen van de schepping, tot ik tot de conclusie kwam dat deze dingen helemaal niet van cruciaal belang waren in het verhaal dat ik wilde vertellen en dat zich in die wereld zou afspelen :( Vervolgens inderdaad veel kaarten tekenen, veranderen, weer veranderen (goed rekening houden met reistijden en afstanden! Een schaal is hier handig bij, ontdekte ik na vijf pogingen ;) ) en culturen, talen, enz. bedenken. Ik ben er inmiddels denk ik 9 maanden mee bezig, waarvan 5 schrijvend aan het boek. De voorgaande 4 was ik bezig in een aantekeningenschrift. Dat beviel goed! Als je zo'n soort boek wil schrijven, moet je niet meteen beginnen met écht schrijven. Aantekeningen maken van tevoren is erg handig :)

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben al een behoorlijk tijdje bezig met mijn fantasywereld opzetten. Ik begon met geloof, mythen, verhalen van de schepping, tot ik tot de conclusie kwam dat deze dingen helemaal niet van cruciaal belang waren in het verhaal dat ik wilde vertellen en dat zich in die wereld zou afspelen :( Vervolgens inderdaad veel kaarten tekenen, veranderen, weer veranderen (goed rekening houden met reistijden en afstanden! Een schaal is hier handig bij, ontdekte ik na vijf pogingen ;) ) en culturen, talen, enz. bedenken. Ik ben er inmiddels denk ik 9 maanden mee bezig, waarvan 5 schrijvend aan het boek. De voorgaande 4 was ik bezig in een aantekeningenschrift. Dat beviel goed! Als je zo'n soort boek wil schrijven, moet je niet meteen beginnen met écht schrijven. Aantekeningen maken van tevoren is erg handig :)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Meestal ben ik een week bewust aan het plotten; daarna begin ik pas te schrijven. En dan, tijdens het schrijven, krijgt de wereldboom zaadjes die zich via verschillende herschrijfrondes verspreiden. Sommige halen het (i.i.g. tot de versie van 110k woorden, 5 jaar later), anderen sterven een stille dood in mijn Kleine Zwarte Boekje of computermap. Overigens heb ik bedacht dat ik het 3 keer herschreven Engelse manuscript ga vertalen en omzetten naar een meer Nederlands-achtige setting. Dus hoe lang ik uiteindelijk bezig ben geweest, zal ik je pas na publicatie kunnen vertellen (nog geen uitgever gevonden). Tot dat moment zal de wereld blijven groeien en veranderen!

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had in mijn hoofd dat ik vandaag wilde beginnen met een nieuw manuscript, tot ik vanochtend wakker werd en bedacht dat ik eigenlijk nog heel veel te plannen heb. Aan de slag dus maar, ondanks een stekende hoofdpijn.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ziet het bouwen van een wereld (het tot in detail uitwerken van een achtergrond/setting zoals epische fantasy dat vraagt, compleet met diverse culturen, talen, klimaatzones, religies, mythologiën & legenden, geografie, historie, militaire, politieke & economische structuren, magie-systemen) toch echt als iets anders dan plannen of plotten. Ik vind fantasy-romans zonder goed uitgewerkte wereld totaal niet interessant als lezer.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@schlimazlnik Eens, fantasy zonder originele en consistente wereld vind ik ook niet interessant. Voor mij persoonlijk werkt het creatieve proces alleen zo dat ik eerst de grote lijnen van de wereld schets, vervolgens een plot uitwerk (overigens bedenk ik dit meestal min of meer tegelijk met de wereld), dan een schets per hoofdstuk, en dan ga ik schrijven. Terwijl ik de hoofdstukken uitwerk, bedenk ik nog meer elementen om aan de cultuur en omgeving toe te voegen. Die moeten dan weer worden doorgevoerd in de rest van het verhaal. En zo ben je al gauw een ronde of drie verder. Organisch proces dus - voor mij. Voor anderen werkt het misschien weer anders.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeker mee eens met Odysseia dat het een organisch proces is. In oktober vorig jaar ben ik met een fantasy verhaal begonnen. De wereld heb ik bedacht om het plot heen waarbij veel uitdiepingen nodig waren. Tijdens het schrijven van eerst de structuur van de hoofdstukken en later enkele hoofdstukken zelf is de wereld enorm gegroeid. Een maand of wat geleden heb ik gelezen wat ik geschreven heb en vond enkele onderwerpen toch te zwaar (ik schrijf liever fantasy op een wat lichtere/komische toon, denk aan Terry Pratchett bijvoorbeeld) en kon bepaalde elementen die ik graag wilde beschrijven niet passend krijgen. Voor mij wat het ook het eerste project dat ik heb geschreven anders dan een kort verhaal van 5-10 blz. Alles is de prullenmand in gegaan behalve de ontwikkelingen van de wereld en de hoofduitgangspunten van het plot. Vervolgens heb ik de opzet op nieuw gemaakt. Lichter van aard en stijl en met een betere positie van de dingen die ik perse wilde. Ben nog bezig met het schema voor het opstellen van de hoofdstukken. Nog niet eens echt geschreven, behalve een paar leuke prologen. Het is een heel ander verhaal aan het worden met het oorspronkelijke verhaal en personages als uitgangspunt waarbij mijn wereld nu dus al ruim een jaar in ontwikkeling is en hij ontwikkelt steeds verder. Waar ik vooral mee zit is de kaart! Ik kan niet goed tekenen en ik heb heel wat kladjes in mijn map zitten waarop landjes zijn uitgetekend en daar ligt die stad, en daar ligt die stad etc. Maar als alles af is moet er wel een nette kaart komt. Alleen nog geen idee hoe ik dat aan ga pakken.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@SjoerdH Voor de kaart: wat dacht je van een tekenprogramma met sjablonen? Zelf werk ik graag met Adobe Illustrator. Daarmee kan je ook je eigen krabbels tot sjabloon verheffen en eenvoudige schetsen met wat special effects er al best aardig uit laten zien. Volgens mij zijn er best veel programma's waarmee je feitelijk (en gratis) hetzelfde kan.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jullie maken zo te lezen gedetailleerde kaarten. Ik snap dat niet. Dat is toch het werk van een illustrator? Ik heb voor eigen gebruik een schets met een paar strepen. Daar staat bv de naam van een bergrug of een meer. Verder een klodder voor een stad en je hebt een werkbare kaart. Die schets is eigenlijk alleen maar om te bepalen of ze naar het noorden, oosten, westen of zuiden reizen of dat ze de zon ergens boven kunnen zien opkomen. Dat soort dingen moeten kloppen. Zonder schets maak ik daar fouten mee.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aangezien ik opgeleid ben als stedebouwkundige, en dus kaarten heb leren tekenen, vertrouw ik geen kaart aan een illustrator toe. Ik kan me voorstellen dat je dat wel doet als je geen benul hebt van kaarten - dat hebben de meeste illustrators overigens ook niet. De meeste kaarten in fantasyboeken slaan dan ook echt helemaal nergens op: leuk prentje, en je hebt globaal een idee waar de plaatsen liggen, maar een goede schrijver kan dat ook in het verhaal duidelijk maken. Zelf vind ik kaarten uit de computer veel te statisch overkomen. Als je niet kunt tekenen, kun je ook een collage maken: ga naar de bieb, kopieer oude kaarten, knip uit de kopie de delen die je nodig hebt en plak die aan elkaar. Inscannen in de computer, tekenprogramma openen, plaatsnamen verwijderen, nieuwe erin zetten, overgangen van de geknipte stukken bijwerken en klaar is Kees. Met knippen en plakken in het tekenprogramma kun je nog een eind komen met het verschuiven van plaatsen en andere merktekens op de kaart. Neem bij het knippen dan niet hele (herkenbare) eilanden of overduidelijke kustvormen, maar steeds kleine stukken. Je hoeft het niet ingewikkeld te doen, want een simpele kaart met kustlijnen, meren en rivieren kan ook een groot informatief karakter hebben: http://www.xs4all.nl/~vanip/daleth/maps/mappix/map1.jpg Ook simpel als je nog moet beginnen met het verhaal en de geografie niet of nauwelijks een rol speelt: Terragen.Zet de camera heel hoog met een hoek steil naar beneden en je krijgt zoiets: http://www.xs4all.nl/~vanip/zieben/map.jpg De plaatsnamen schrijf je er met een simpel tekenprogramma in. Deze is aan de donkere kant, dat heeft met het genre te maken. Terragen kun je zelf op allerlei manieren makkelijk aanpassen. (© van beide kaarten van Schlimazlnik, ze horen bij mijn projecten en gebruik ervan voor andere projecten is uitdrukkelijk niet toegestaan).