Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hij of zij?

Ik weet het, ik ben wat minder online deze week maar dat komt omdat ik mijn marathonverhaal nou eindelijk af wil hebben. En afkomen zal het, wanneer dan ook. In dat verhaal is de hoofdpersoon een 9-jarige jongen. Tijdens het verhaal ontdekt hij dat hij DIS/MPS (meerdere persoonlijheden) heeft, en zijn alters zijn zowel jongens als meisjes. Maar hoe noem je dan de meisjes, hij of zij? 'Ze' klinkt raar want het lichaam is van een jongen, maar 'hij' klopt dan ook niet want het is een meisje-alter.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uiteraard zij. Ik ben wel benieuwd hoe je hoofdpersoon erachter komt dat hij DIS heeft, 9 jaar is erg vroeg om dat te ontdekken!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat zich tussen je benen bevindt, vind ik een zeer gebrekkige graadmeter. Net of dat het hele verschil maakt.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb je verhaal gelezen, Waus, en ik vind dat je over hem en hij moet schrijven. Bovendien is het door al die verschillende persoonlijkheden in die ene figuur moeilijk te volgen als je ineens over 'zij' begint.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat de hij-vorm beter is. Misschien had je dit verhaal beter in de ik-vorm kunnen schrijven, dan had je dit probleem niet gehad.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De 'hij' kan best vrouwelijke trekjes hebben. Als je weet dat hij DIS heeft snap ik best dat je bij 'hij' dus ook 'zij' bedoelt. Snappen jullie me nog? :confused:

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat perspectiefprobleem is voor tijdens de herschrijf, dus dat komt later wel. Ikvorm... maar dan weet je weer niet goed welke ik nou welke alter is. Mara ja ik snap je nog. En dank je. Pluisebol las mijn verhaal. Ik denk dat ik toch voor 'hij' ga.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hè? Ik probeer in de hijvorm te schrijven maar dat wil de vrouwelijke alter niet. Ik kan mezelf niet zo zetten dat ik 'hij' schrijf :confused: Dat wordt denk ik toch een 'zij' in het verhaal. Nou ja, wordt een iets voor de herschrijf.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het prima vinden ("Aart is online. Ze post net wat, even lezen wat ze schreef in haar bericht", hihi). Alleen een beetje raar. Daarom vind ik het zo raar dat het blokkeert bij me. Ze heeft toch een te sterke wil :)

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik neem aan dat alle persoonlijkheden namen hebben? Want dan kan je bv eerst de naam van de persoonlijkheid gebruiken die naar boven komt en dan vervolgens zij gebruiken of als het een jongen is, hij...volgens mij wordt het geen probleem

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, alle persoonlijkheden hebben namen. Zo schreef Liz Bijnsdorp dat, "die allen een eigen naam hebben". Zij kan het weten want ze had 147 alters. Wel zo handig ook anders is er helemaal geen duidelijkheid meer voor de lezer :P De naam gebruik ik ook. In de zin waarin ze 'actief' wordt (hoe schrijf je dat normaal op :confused: ) wordt dat dan haar naam als onderwerp ("Saralitse hoort de andere praten maar verstaat het niet" - Saralitse is alleen niet haar echte naam).

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan zou ik 'zij' gebruiken. Anders krijg je "Saralitse hoort de andere praten maar HIJ verstaat het niet", dat is alleen maar verwarrend.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan er niets aan doen, maar elke keer als ik de honden uitlaat moet ik aan dit topic denken. Ik kom dan namenlijk langs een bouwterrein en daar staat een megagroot bord: PAS OP, HANGENDE LAST! Ja, voor sommigen is dat gewoon een hangende last, daar kan ik inkomen. Vooral als je vindt dat je een 'zij' bent. Sorry Waus, ben even een beetje melig.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij, lijkt me. Maar moeilijk te zeggen. Zij is ook goed te verdedigen. Maar, om verwarring te voorkomen en omdat hij biologisch gezien gewoon mannetje is, zou ik zeggen hij. Tenzij je op briljante wijze duidelijk weet te maken dat het de hoofdpersoon betreft en dat je het geslacht nu even omdraait.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Job., ik weet niet wat jij 'briljante wijze' vindt maar ik heb 't opgelost door haar eerst laten praten terwijl een andere alter de hoofdpersoon is. Een eindje daarna denkt weer een andere alter (die toen ook praatte) aan haar, en later krijgt ze haar eigen stukje in haar eigen perspectief en wordt ze een 'ze' genoemd (toen ik 'hij' wou typen lukte dat echt niet). Maar volgens de proeflezers was het duidelijk dat ze een alter is.