vorm en inhoud zijn een

Als ik lees "vorm en inhoud zijn één" in dit geval met betrekking tot gedichten, moet ik dan tegenwoordig ook nog denken in de richting van iets kosmisch, zo van 'alles is een'? Het forum heeft er vast haar ideeën over. gr alberta

Bladspiegel. Weer ben ik tussen vorm en inhoud aan het struinen in de vroege ochtend. En ik lees dat er een groot verschil is tussen de vorm van poëzie en de narratieve tekst. Je hoeft maar een bladzijde op te slaan en je weet: dit is poëzie en geen narratieve tekst. gr alberta
12 februari 2008 - 8:55

De theorie rond een taalkunstwerk zijn voor mij bronnen van inspiratie. Maar dat heb ik bij ook bij schilderen en muziek maken. Het één sluit het ander niet uit. Om te schilderen heb ik tempera nodig. Je kunt dat kant-en-klaar in de winkel kopen. Maar voor mij is het enorm belangrijk om de verf zelf van pigmenten en een samenbindingsfaktor te maken. Het krijgt voor mij dan de vorm van een ambacht. Zo wil ik mijn schrijven ook kunnen beleven. Niet de knikkers maar het spel is ook zo belangrijk. gr alberta
12 februari 2008 - 13:35

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het belangrijk is om je af te vragen welke boodschap je wilt verwoorden. Je kunt veel verschillende stijlen van dichten toepassen; wat past er het beste bij? Daarnaast, volledige naast de bestaande "dichtvormen"", heb jij nog jouw eigen stijl. Gebruik je een woord per regel? Drie -op het eerste gezicht- los van elkaar staande woorden? Een volledige herkenbare zin? Of is het handiger als je zinnen prompt af breekt. Ik denk dat dat geheel aan jouw eigen gevoel, op dat moment, en aan het onderwerp, ligt. In die zin, lijkt het alsof vorm en inhoud niet één zijn. Ik ben van mening, dat die twee dingen wél samen horen te gaan en ook samen zijn. Je kiest een inhoud, een vorm, dan wel bewust, dan wel onbebust. Het hangt wel samen, het hoort wel bij elkaar. Net als de zon en maan samen horen. Ik denk dat het geheel aan jezelf is, om na te gaan hoe dicht deze twee onderwerpen bij elkaar horen te liggen. Uiteindelijk komt poëzie uit jouw eigen hart en ziel :)
13 februari 2008 - 18:45

Nog steeds zijn er literatuurwetenschappelijke studies waarin je het antwoord niet vindt op de vraag wat dat nu is: vorm en inhoud en óf het wel bestaat! Soms, als je ergens voor kiest, kom je tot de ontdekking dat je je onderwerp onderweg totaal ben vergeten als je aan het schrijven en krassen bent, waardoor er iets heel anders op papier komt te staan. Een interne Harry Potter? gr alberta
13 februari 2008 - 19:40