Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ervaringen met literaire tijdschriften.

Ik ben een heus spam-offensief aan het plannen tenaanzien van de literaire tijdschriften. Ik heb al 1 positieve ervaring achter de rug met " de brakke hond". Het was wel een ellenlang wachten.

Wat zijn jullie ervaringen?
- wachttijd?
- feedback?( positief, negatief..)
-...

Groeten,

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Noek @Elo-schrijft Ik herken veel in wat jullie beschrijven. Ook ik word liever gelezen dan dat ik op de voorgrond moet treden. Vandaar mijn keus voor internet. Het is gewoon plankenkoorts want ik heb de vlotte babbel en die leuke kop plus het netwerk als ik zou willen.Ik ben vrij zelfverzekerd in de normale omgang met mensen en praten over poëzie. Maar daar draait het mij niet om. Ik wil puur dat mensen mijn werk willen lezen zonder dat ik daar als persoon aan moet bijdragen. Maar soms ontkom je er niet aan. Laatst werd ik voor de regionale radio een uur lang geïnterviewd over mijn poëzie en las ik enkele gedichten voor. Dat is zenuwslopend en laat ik liever achterwege. Tevens ben ik politiek gezien ook rechts denkend maar daar maak ik geen geheim van. Ik ben dan ook niet politiek actief. Ik weet wel één ding zeker; tegenwoordig kun je niet achterover gaan hangen in de hoop dat er iets gebeurt. Je zult actief moeten zijn. Zorgen dat je in de picture komt. Internet is daar een uitstekend middel voor. Daardoor ben ik ook gevraagd om columns en artikelen te schrijven over poëzie in de media. Daarmee onderscheid je je ook. Mijn website wordt goed geïndexeerd. Ook de zoekterm van mijn naam in google geeft vele pagina's weer. Toch ben ik pas anderhalf jaar serieus bezig dus het loont wel.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Noek @Elo-schrijft Ik herken veel in wat jullie beschrijven. Ook ik word liever gelezen dan dat ik op de voorgrond moet treden. Vandaar mijn keus voor internet. Het is gewoon plankenkoorts want ik heb de vlotte babbel en die leuke kop plus het netwerk als ik zou willen.
Als politiek actief lid van xxx heb ik geen plankenkoorts, integendeel. Jammer dat Elo-schrijft plots niets meer van zich laat horen (Misschien afkerig van al wie rechts is? Ik alvast niet van links: vele vrienden van me zijn linkse rakkers)
@ Noek @Elo-schrijftIk ben vrij zelfverzekerd in de normale omgang met mensen en praten over poëzie. Maar daar draait het mij niet om. Ik wil puur dat mensen mijn werk willen lezen zonder dat ik daar als persoon aan moet bijdragen. Maar soms ontkom je er niet aan..
Inderdaad. Waarom moet een schrijver iets over zichzelf vertellen? Ik vraag toch ook niet aan mijn bakker of aan al wie tegen betaling zijn diensten aanbiedt naar de drijfveren achter al wat hij doet.
@ Noek @Elo-schrijft Laatst werd ik voor de regionale radio een uur lang geïnterviewd over mijn poëzie en las ik enkele gedichten voor. Dat is zenuwslopend en laat ik liever achterwege. Tevens ben ik politiek gezien ook rechts denkend maar daar maak ik geen geheim van. Ik ben dan ook niet politiek actief.
Als je in Vlaanderen van een welbepaalde politieke partij bent, mag je zelfs niet op de boekenbeurs (extreem links wel!). In Nederland bestaat er gelukkig geen cordon rond de PVV.
@ Noek @Elo-schrijft Daarmee onderscheid je je ook. Mijn website wordt goed geïndexeerd. Ook de zoekterm van mijn naam in google geeft vele pagina's weer. Toch ben ik pas anderhalf jaar serieus bezig dus het loont wel.
Ik heb geen website, geen fakebook, helemaal niets. Ik schrijf wel elke dag zo'n vijftal lezersbrieven naar alle Vlaamse kranten onder de meest uiteenlopende schuilnamen. Van die vijf brieven worden er dan twee à drie gepubliceerd.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elo-schrijft reageert altijd maar zoals de meeste van ons zit er soms een paar dagen tussen. Wat betreft het schrijverschap zou de politieke voorkeur van een schrijver niet relevant moeten zijn. Vertel je op FB dat je fel tegen extremisme bent in welke vorm dan ook (!) maar zelf wel een rechtse voorkeur hebt dan word je ook in Nederland door Links meteen gebombardeerd als fascist of racist. Dat is hier in Nederland niet anders helaas en uiterst beledigend. Misschien een leuk idee voor nieuwe topic om daarover te discussiëren? Want de schrijverswereld is overwegend links. We wijken anders teveel van het oorspronkelijke onderwerp. Ja, die bakker @Noek is een mooie vergelijking. Ik onthoud de naam van een bakker omdat ik dol ben op zijn producten. Niet omdat ik wil weten wat zijn geheime ingrediënt is, wat zijn drijfveren zijn of hoe het allemaal ooit begonnen is. Ik wil graag dat mensen mijn naam onthouden omdat ze mij graag willen lezen. Ik koop dichtbundels van andere dichters omdat ik hun gedichten goed vind. Wie erachter die persoon schuil gaat is niet belangrijk. Erkenning is mooi maar alleen als het om de juiste reden is. Je zou wellicht een website onder pseudoniem kunnen opzetten. Daar kun je dan wel al je publicaties plaatsen.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee hoor, Elo-schrijft is eigenlijk niet zo geïnteresseerd in politiek, en al helemaal niet in de politieke voorkeur van mensen op dit forum. En het komt niet vaak voor, maar zo af en toe heeft Elo-schrijft nog wel eens iets anders te doen dan rondhangen op datzelfde schrijfforum ;) Ik heb het idee dat politieke voorkeur in Nederland niet zo speelt, voor zover ik weet dan. Ik geloof ook niet dat engagement een voorwaarde is om gepubliceerd te worden. Gelukkig maar, anders zou ik helemaal geen enkele kans maken. Het lijkt meer een kwestie van de juiste mensen kennen, op de juiste feestjes komen. En dat past niet bij mij. Veel van mijn gedichten zijn behoorlijk persoonlijk en daar maak ik geen geheim van. In die zin vind ik het ook geen probleem om op de voorgrond te treden. Maar het moet wel over mijn werk gaan, in plaats van puur over die hippe Elo, je weet wel, die van alles doet en toevallig ook gedichten schrijft. Want zo iemand ben ik niet. Vrees soms dat uitgeverijen vooral naar zulke mensen op zoek zijn, dat zou erg nadelig zijn voor mij.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Denk je dat echt Elo dat uitgevers op zoek zijn naar mensen die alleen aantrekkelijk zijn om de randvoorwaarden en niet om hun poëzie? Val je dan niet heel gauw door de mand in het literaire veld? Of wordt dit dan onder de noemer ''hip, eigenwijs en anders " geplaatst? Je je laat tenslotte zien op het juiste feestje, bij de juiste mensen. ( ik zou me daar nooit voor lenen, overigens..) Mijn laatste gedichten ( eigenlijk de richting waarin ik verder wil) zijn ook van persoonlijke aard en vrij bizar. Poëziekenners die er een aantal gelezen hebben zeiden dat ze zich waande in een emotionele rollercoaster. Waarin juist het bizarre zo herkenbaar was. Ik ben daar blij mee natuurlijk. Maar ik stel me dan ook kwetsbaar op. Ik vind het moeilijk om geen censuur te plegen op mezelf. Ik was van plan om niet meer dan vier gedichten te sturen naar Tirade. Precies wat jij dus ook hebt gedaan. Aan de andere kant twijfel ik heel erg of ik niet de stoute schoenen moet aantrekken en mee moet dingen naar Onbederf’lijk Vers, het grootste gratis poëziefestival van Nederland. Dus die weg inslaan en de Tirade en Meander pas later doen. Mits ik natuurlijk geselecteerd zou worden voor dit festival. Op de voorgrond treden dus in het openbaar met alleen jezelf en je werk. Tegenwoordig is het publieke optreden bijna onontbeerlijk geworden om door te breken, zoals we al eerder vaststelde. Ik weet het niet.,misschien moeten we met de tijd mee.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, je volgt onbewust nogal mijn spoor, niet alleen wat betreft Tirade. Onbederf'lijk Vers kan ik je ook weer aanraden, fijn festival :) Ik twijfel nog of ik het dit jaar ook weer ga proberen. Ook weer die bescheidenheid, ze zien me weer aankomen, andere 'talenten' (per locatie treden twee talenten op met een bekende dichter, zoals je waarschijnlijk al weet) zijn inmiddels allang doorgeschoven naar de positie van bekende dichter. Hoelang en hoe vaak kun je een talent zijn, vraag ik me dan af. Maar ik lees nergens dat mensen die al eerder op het festival gestaan hebben niet mee mogen dingen, ik zie veel meer namen regelmatig terugkeren, dus misschien moet ik die beslissing gewoon aan de organisatie overlaten. Zien we elkaar daar ;) Ik snap alleen niet waarom je niet allebei zou proberen? Of bedoel je dat je dan later bij de tijdschriften kan melden dat je op Onbederf'lijk Vers hebt gestaan? Helpt misschien wel een beetje. Ik hoop het, ik vertel het er meestal wel bij! Om terug te komen op je eerste vraag: nou, ik hoop natuurlijk van niet, want dan kan ik wel inpakken. Ik hoop nog steeds dat het ook op de 'traditionele' manier kan, door goede poëzie, via onder andere de literaire tijdschriften. Ik geloof niet dat mensen die alleen over de randvoorwaarden beschikken heel ver komen, maar ik zie wel veel mensen met niet zulke hele goede poëzie en flink wat randvoorwaarden opduiken, meer dan mensen met hele goede poëzie maar wat minder randvoorwaarden.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elo Natuurlijk moet je weer een poging wagen bij Onbederf'lijk Vers! Niemand staat je in de weg. Ik krijg bij al wat ik zo hoor en lees van jou eerder het idee dat alleen je eigen bescheidenheid jou in de weg staat. Als jij meedoet dan stuur ik ook in en dan ga ik duimen dat ze mij selecteren en mag jij mijn zenuwen de kop indrukken:-) Die bescheidenheid kan je ook de das omdoen trouwens. Ik noemde mij altijd keurig amateur-dichter, ik had tenslotte geen bundel op mijn naam staan en kwam net kijken. Een jury-voorzitter feliciteerde mij met een nominatie en hoorde mij dit doen en zijn gezicht vertrok in een pijnlijk grimas. Hij nam me apart en sprak me toe: Aan jouw gedicht is niks amateuristisch aan. Neem jezelf en je werk in Godsnaam serieus. Jij bent dichter PUNT. Mooi compliment dacht ik maar zo arrogant durf ik niet te zijn. Een wijs iemand zei daarna thuis tegen mij dat je kunt zijn wie je wilt of wat je bent. Zolang jezelf de innerlijke overtuiging hebt dat je de kwaliteit maar bezit. Gedraag je je ernaar dan schep je een beeld van jezelf en nemen anderen dit automatisch aan. Sindsdien noem ik mij dichter. En het klopt dat mensen je dan ook als volwaardig dichter tegemoet treden. Als ik me amateur-dichter was blijven noemen dan kleeft er aan mijn werk ook een amateuristisch tintje van die leek met haar hobby. Wat betreft gedichten naar het festival sturen, sluit het insturen naar Tirade en Meander niet uit. Ik ben zo gewend van wedstrijden dat je je werk niet mag openbaren als het bij een ander ligt dat ik daar automatisch van uitging. ;-)) Ik stuur dus tegelijk in.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inmiddels besloten dat ik gewoon een poging ga wagen voor Onbederf'lijk Vers. Inderdaad, de gedichten die je stuurt mogen eerder gepubliceerd zijn, het is enkel om de organisatie te laten zien wat je schrijft, ze doen er verder niets mee. Ben benieuwd hoe het afloopt voor ons! En natuurlijk ook hoe het afloopt met je tijdschriftinzendingen. Ik heb ook moeite met mezelf 'dichter' noemen, maar amateurdichter vind ik zo... amateuristisch klinken, dus dat zeg ik ook niet. Meestal zeg ik 'ik schrijf', geloof ik :)

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inmiddels drie gedichten opgestuurd naar Onbederf'lijk Vers. Ik kon geen keuze maken dus heb ik bewust drie totaal verschillende gedaan met alleen de verwijzing naar mijn website mochten ze meer willen lezen. Ik wacht in spanning af.....*duimt voor ons allebei* Nu nog kijken welke ik instuur naar de tijdschriften, raar genoeg vind ik die keuze nog moeilijker. Ik herken het wel dat je zegt; ''ik schrijf"....ik omzeilde het vaak door te zeggen; ik schrijf (en mompelde erachter ;gedichten;-)) Ik heb echt moeten oefenen in het luid en duidelijk zeggen van; ik ben dichter. Iemand die schrijver is hoeft ook niet noodzakelijkerwijs een boek op zijn naam hebben staan. Althans niet meer in het digitale tijdperk. Dus hanteer ik die regel dan ook voor dichters.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook ingezonden! *duimt mee* Heb een kort stukje met wapenfeiten toegevoegd aan de mail, wel bewust weggelaten dat ik al eerder op hun festival gestaan heb. Kunnen ze natuurlijk zelf vrij snel achter komen, maar toch :) Hoelang zou 'enige tijd' zijn? Zit alweer een maand te wachten op een reactie van Hollands Maandblad. Hm, lees nu elders op het forum dat het wel drie maanden kan duren, misschien in de zomer nog wel langer? Ongeduldige bui...

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vreselijk dat wachten altijd. Ik ben ook zo ongedurig van aard. En soms moet je gewoon maanden wachten. Had jij trouwens ook meteen reactie terug van Onbederf'lijk vers? Ik kreeg twee bevestigingen. Van de organisatie en van een (bekende) dichter. Denk dat de laatste in de jury zit want er zat geen enkele verwijzing naar O. Vers en het was niet in antwoord op mijn mail. Heel vreemd.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben geselecteerd voor Onbederf'lijk Vers! Ik hoop dat jij ook uitgekozen bent, Nine! Er zit minstens een iemand tussen de talenten die je zou kunnen zijn ;) Ik ben natuurlijk heel blij. Wat gek dat je een mail had van die dichter. Misschien zien we hem/haar ook nog wel terug op het festival. Op Hollands Maandblad zit ik nog steeds te wachten. Onlangs wel een mailtje gestuurd om te vragen of mijn inzending aangekomen was. De redactieassistente liet vriendelijk weten dat het nog ter beoordeling bij de redactie lag. Ze verwachtte dat ik in de komende weken iets zou horen. Pff, duurt wel weer erg lang. Maar ze hebben het in ieder geval ontvangen... Heb jij inmiddels al iets ingestuurd?

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Elo, van harte gefeliciteerd! Geweldig dat je voor de tweede keer bent uitgekozen. Dat zegt toch heel wat over jouw kwaliteiten. Heel veel plezier en geniet van dit succes. Ik ben helaas afgewezen. Jammer, het had me zo leuk geleken.Gelukkig werd ik diezelfde week wél genomineerd voor een poëzieprijs dus dat maakte veel goed :-) Ik kan begrijpen dat je even gebeld hebt naar Hollands Maandblad, weet je toch iets meer. Dat eeuwige wachten is zo frustrerend. Ik heb nog niets ingestuurd omdat ik blijf twijfelen welke het moeten worden. Een gedicht van mij is wel geselecteerd als weekgedicht voor een online literair tijdschrift. Ps Het is nu een paar uur later. Ik heb ingestuurd naar Meander. Drie recente gedichten. Als dat lukt ga ik insturen naar Tirade.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt, Nine. Soms ben ik bang dat ik eeuwig 'talent' blijf, terwijl ik zo veel meer wil, maar ik moet niet vergeten om te genieten van wat ik mag doen. Jammer dat het jou dit jaar niet gelukt is. Gewoon volgend jaar weer inzenden, je moet ook maar net geluk hebben met meer dan honderd gegadigden. Ik heb voor mezelf de regel dat ik me niet het jaar daarop meteen weer aanmeld als ze me kiezen, dus volgend jaar ben ik er niet bij (tenzij als publiek). Maar ach, het zou zomaar kunnen dat ik over twee jaar nog stééds 'talent' ben. Ik ga net zo lang door tot ik zelf geflankeerd word door twee talenten ;) Verder ben je wel goed bezig met alles, zeg! Van harte gefeliciteerd met je nominatie voor die poëzieprijs. Ik hoop dat het gaat lukken met Meander, kan ik eindelijk iets van je lezen. En dan door naar Tirade. Je hebt een heus stappenplan!