Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

stijl

Een eigen stijl zoeken is zo makkelijk nog niet. De onbekendheid speelt daar een grote rol in mee. Met het tasten ernaar raak in nog wel eens gevangen in een kleverig netwerk van mijn eigen vooroordelen rond bijvoorbeeld, romantiek ! Of romantiek iets is wat zoet en plakkerig is. Zoiets als mijn vooroordelen rond het lezen van dokterromans ed. Dat doe je toch niet. Je komt beter voor de dag als je kunt zeggen ik zit in de leesclub van het NRC. gr alberta

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is in eerste instantie een gedachtenuitstapje omdat ik bezig ben de topografie van Schrijven te bestuderen! Maar bij je eerste reactie sluit mijn gedachte wel goed aan denk ik. gr alberta

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het een overdenking is, dan kan ik alleen maar zeggen dat een eigen stijl komt door: - erg veel en vooral divers lezen (SF, gedichten, klassieke literatuur, crime, chicklit enzovoort) - veel schrijven en vooral divers schrijven (gedichten, korte serieuze verhalen, humorverhalen, columns, theatertekst, essay enzovoort) Ik denk dat je dan langzaam ontdekt wat je echt aanspreekt (qua wat er al geschreven is) en waar je eigen kracht ligt. Hier gaan, althans in mijn ervaring, jaren overheen voordat het beeld duidelijker wordt.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Precies ook mijn ervaring... Veel lezen en ik denk eerlijk gezegd ook veel imiteren... Hoe eerder je daarmee begint, hoe eerder je ook je eigen stijl vindt. Bij mij heeft dat tien jaar en een opleiding journalistiek gekost.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij gaat het ontwikkelen van een eigen stijl hand in hand met de eigen, persoonlijke ontwikkeling. Iemand is zichzelf zoals er maar één van op de wereld rondloopt, en die iemand laat zichzelf aan de anderen zien op zijn eigen, unieke manier. Voor de een is dat als alerte benzinepomphouder, voor een ander als invoelende psychiater, en voor een derde misschien als gewiekste onderhandelaar. Voor jou kan het een combinatie zijn: een alerte, invoelende, gewiekste auteur. Woordenschat heb je daarvoor wel nodig. Dus veel lezen en schrijven, en vooral: veel luisteren. Dan weer de combinatie maken en in je eigen persoonlijkheid integreren wat bij jou past, en voort met de schrijverij. Het gaat zelden van 1,2,3, húp! Al lijkt dat wel zo als je een 'af' boek leest. Aan een 'af' boek is echter heel wat vooraf gegaan. Voor een eigen stijl heb je vooral het lef nodig om jezelf te tonen aan de mensheid. Dan ben je ook herkenbaar.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vervelen is niet een van mijn sterkste kanten. Ook niet bij het uitzoeken van literatuur. Humorverhalen ken ik niet zo. Bij het ontbreken van eigen humor mis je iets, lees ik geregeld tussen de regels door. Wee mij, want ik heb niet het idee dat ik een humoristische kronkel zal kunnen aanboren. Maar de meer serieuzere kanten van het schrijven en gek genoeg de fantasieverhalen, spreken mijn creatieve neigingen wel aan. Ik lees zeer divers;crime laat ik ook liggen. Ik heb me laatst weten te worstelen door 'Smilla's gevoel voor sneeuw'. Was ik even gelukkig toen ik er vorige week een televisiebewerking van tegenkwam. De beelden maakten mijn indrukken in ieder geval een stuk overzichtelijker.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je raakt een snaar die resoneert! 'vooral het lef om jezelf te tonen aan de mensheid.' Ik moet helaas weg anders had ik er nog een stukje aan kunnen breien. gr alberta

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor een paar jaar geleden vond ik imiteren 'niet mogen voor mijn geweten.' Intussen weet ik dat het dat het noodzakelijk is om te kunnen groeien. gr alberta

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Vervelen is niet een van mijn sterkste kanten. Ook niet bij het uitzoeken van literatuur." - Dus je hebt het gevoel dat je de "juiste boeken" weet te vinden? (Ik moet je eerlijk bekennen dat ik je erg cryptisch vind schrijven en dat maakt je een beetje onduidelijk) "Humorverhalen ken ik niet zo. Bij het ontbreken ervan eigen humor mis je iets, lees ik eens tussen de regels door." - Lees eens een verhalenbundel van Bob den Uyl. Er zijn in de afgelopen jaren een paar verzamelbundels uitgekomen. (Of lees een boek van P.G. Wodehouse.) Je kunt ook wachten tot een boek van David Stoks en van mij uitkomt. Genoeg humor. :-) Waarom laat je "crime" links liggen? (Juist dit soort boeken kunnen je namelijk erg veel leren over spanningsbogen)

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die herkenbaarheid vertaal ik naar de e karakterestieke manier waarop je de taal gebruikt ( proza of poëzie), is je persoonlijke stijl. Ja, dat is wat ik beoog in het oefenen met taal. Het begrip van beeldspraak, zinsbouw en compositie. Ik lees dat je de persoonlijke stijl ook nog eens kan verruimen tot de manier waarop groepen van mensen zich uitddrukken. De stijl van de Tachtigers bijvoorbeeld of een bepaalde genrestijl, bijvoorbeeld de briefstijl. Er schijnt zelfs een stijlstudie of stijlleer ( stilistiek) te bestaan. gr. alberta