Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben te traag

Ik ben aan een, misschien zelfs te groot, project begonnen. Alleen al het verhaal eruit knallen en de draadjes op de goede momenten bij elkaar te laten komen is al zoveel werk! Ik heb het dan nog niet eens over invulling, aankleding enz. Mijn hoofd barst bijna open van alle scenes en belangrijke zaken die ik niet vergeten mag. Ik kom tijd te kort en ben bang het te vergeten als ik het niet snel genoeg op papier krijg. Uitwerken kan immers later. Ik heb geen haast ik kan er jaren over doen. Het is alleen de kwestie van het verhaal in grote lijnen kloppend op papier krijgen. Ben ik malende aan het worden of typ ik zoveel trager dan anderen. Kent iemand dit verschijnsel? Het is nieuw voor mij. Ik krijg de neiging mezelf een maand of wat in te laten metselen.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom schrijf je niet wat steekwoorden/zinnen op die echt belangrijk zijn voor je verhaal. Dan zijn ze op papier en niet meer in je hoofd. zo kan je wat rustiger aan het werk. In de meeste gevallen werkt het wel.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een bandrecorder gebruiken, wil ook wel helpen. Alle belangrijke zaken inspreken. Zelf hang ik ook wel eens grote vellen papier op de deur waar ik de belangrijke zaken opschrijf.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je echt te langzaam typt en het niet op wilt/kunt schrijven kun je overwegen om zo'n klein taperecordertje te gebruiken (zo één die artsen gebruiken voor hun bevindingen), waar je al je ideeën snel op inspreekt. Uittypen kan dan later, uitwerken nog weer later. [edit - crosspost met Eliza :) ]

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja inderdaad een bandrecorder is een goed idee. Ik moet eens kijken of ik ergens nog zo'n ding heb slingeren. Nieuw zit er even niet in. Terug zoeken is wel lastig. Overzicht houden ook. Te beknopt opschrijven heeft namelijk geen zin. Het duurt dan gewoon te lang voor het voor uitwerking aan de beurt is. Snap ik dan nog wat ik eerder met die kreten bedoelde? Iets kan heel logisch lijken nu met een paar woorden. De ervaring leert dat het later niet altijd meer zo logisch is. Ach, ik zal gewoon hiermee om moeten leren gaan vrees ik. Ik was gewoon benieuwd of ik rijp voor een dwangbuis raak of dat anderen dit ook kennen.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb inmiddels meer dan 100 pagina's aan losse opmerkingen verzameld. Keurig in een word-bestandje dat altijd openstaat als ik aan het schrijven ben, zodat ik te allen tijde kan toevoegen wat er in me opkomt, ook als dat iets is dat niets met het betreffende hoofdstuk te maken heeft, maar wel belangrijk is. Zo nu en dan loop ik er doorheen en dan kan ik dingen afstrepen die ik ofwel inmiddels heb gebruikt, ofwel achterhaald zijn enz. Of ik kom dingen tegen die ik totaal vergeten was en die zo geniaal zijn, dat ik ze onmiddellijk verder uitwerk.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet vrij zeker dat het idee van een verhaal wel overeind blijft en kan wachten tot het bij jou weer rustig is. Dirigeer de kudde dringende ingevingen en associaties inderdaad naar een stal, zoals Eufdrie's voorstel. Laat je niet gek maken! Keulen en Rome zijn ook niet op een dag gebouwd.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik krijg de neiging mezelf een maand of wat in te laten metselen.
Waarom doe je dat dan niet? Niet letterlijk inmetselen natuurlijk, maar gewoon een tijdje alleen maar schrijven. Komt vast goed voor je boek. Verder wat marriejeanne zegt. Zelfs mij lukt het om na x aantal maanden nog te weten wat ik met een paar woordjes bedoelde.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie, wel gek dat jullie daar blijkbaar geen last van hebben. Ik rommel voort. Het zal echt wel lukken. Gister na een aantal uren geconsentreerd werken had ik dit gevoel. Ik hou van orde, structuur en overzicht. :\\ Vellen vol aantekening ga ik vanzelf ordenen omdat ik er gek van word. Tijd die beter besteed kan worden aan schrijven. Ik denk er over om een rol behang te kopen haha. Die plak ik tijdelijk tegen de muur. Verdelen in vakken en daar mijn geklieder in zetten. Tijdsbalk erbij en ik kan als ik ervoor sta het hele zaakje overzien. Straks naar Dalyan en eens kijken wat ik kan kopen. Ik weet niet eens of ze hier wel behang kennen. :confused:

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Anders schrijf je je aantekeningen gewoon op de muur. Als het boek klaar is, geef je de muur een nieuw likje verf. Of juist niet, natuuriljk, zodat de volgende bewoners hun bezoekers trots kunnen wijzen: 'Hier woonde onze Yabanci.' Misschien wordt het huis later een literair museum.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zal wel moeten. Geen behang of grote stukken papier te krijgen. :crybaby: Ik pomp nu gewoon veel uren en hoop het in grote lijnen kloppend op papier te hebben voor de zomer. Jammer van het mooie weer.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kan ook van die plakmemoblokjes kopen, ookwel 'geeltjes' genoemd op kantoren. Maar ze zijn er in verschillende kleuren :-). Je kunt een tijdlijn op de muur tekenen (misschien is een rol behang toch handiger, want die kan je ook weer oprollen en weglegggen) en onder die tijdlijn de plakmemo'tjes plakken met dingen die je niet moet vergeten. Je kunt belangrijke gebeurtenissen een bepaalde kleur geven en de kleuren die je overhoudt voor je verschillende personages gebruiken. Niet dat ik het zo doe, maar ik heb het eens gezien bij de planning van een project. Daar plakten ze al die memo'tjes op een rol behang en elke kleur had een eigen betekenis. Het zag er heel systematisch uit ;-).

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn vele wegen die via Aken en tussen Keulen en Parijs naar Rome leiden, en voor je in Napels kan sterven hoef je niet eerst naar Canossa.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb dat ook dat ik allemaal leuke scenes in mijn hoofd heb en gewoon geen tijd om ze uit te werken! Of ik bedenk ze terwijl in onder de douche sta en dus echt niet kan schrijven! Bij mij werkt het niet als ik steekwoorden opschrijf. Het gaat heel vaak om dialogen waarbij een zin heel precies zó moet lopen omdat anders de reactie niet uitkomt. Ik word er altijd best gefrustreerd van, maar om weer rustig te worden helpt het mij als ik bedenk dat mijn inspiratie ergens vandaan komt. Klinkt een beetje zweverig, maar ik als het op een of andere manier 'de bedoeling' is dat ik iets schrijf, dan komt die inspiratie vanzelf wel weer. Ook voor een scene waar ik nu aan toe ben terwijl ik drie weken geleden al iets in mijn hoofd had. O ja, omdat ik lange verhalen schrijf (romans), maak ik wel een schrijfplan. Daar wordt het toch iets minder vol van in je hoofd.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Denise Ik vind het niet zweverig klinken hoor :) Maar een schrijfplan is best wel een goed idee. Ik heb daar nooit over nagedacht. Misschien wordt het dan wat minder vol in mijn hoofd.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel uren later worden de lijnen beter zichtbaar in het verhaal. Zodoende zal het minder makkelijk zijn dingen te vergeten. Dagelijks vier tot zes uur zwoegen maakt dat alles vers blijft en ik niets vergeet. Ik schrijf scenes in het kort vooruit met steekwoorden, zodra ze me te binnen schieten. Dit bungelt onder mijn tekst. Zodra het moment op papier staat haal ik het weg. Ik heb nu een derde van het boek grof op papier en dat voelt goed. Herschrijven, inkleuren en uitbouwen zal een heidens karwij worden. Wel is dan de druk weg. Eertse derde: Intro en opbouw naar probleem. Tweede derde: Probleem en de worsteling ermee. Derde derde: Werken naar de oplossing Ik heb begrepen dat dit bij veel films zelfs tot op de minuut te herkennen is en dat sprak me zeer aan.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de metseljezelfinvooreenmaand-strategie toegespast. Ik weet hoeveel pagina's ik moet schrijven en herschrijven per dag, en probeer me hieraan te houden. Ik heb een schema met wat er allemaal nog in het manus terecht moet komen en ook waar ongeveer. Ik kan je nog niet vertellen of dit een goed idee is. Dat komt nog ;) . DeEllis, ik vind 4 tot 6 uur zwoegen per dag eigenlijk ook al veel, hoor.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is al een hele tijd niet gereageerd op dit onderwerp maar ik doe het evengoed even want ik zit met een soortgelijk probleem.... Ik heb een kleine 275 pagina's Roman liggen maar ik krijg het eind nog niet bij elkaar... Een paar weken geleden heb ik besloten om dat boek maar eens een tijdje in de kast te leggen en het weer op te pakken als het "goed voelt"... Dat werkt bij mij ook met het puzzelen, als ik te lang zit te staren op een probleem, wordt het één grote warboel, leg ik zo'n puzzel een paar dagen weg dan vul ik hem vaak zo in.... By the way..., dit is mijn eerste full-size verhaal en al zeg ik het zelf, het is vrij aardig gelukt... Alleen het laatste stukje dus nog... nog 50 tot 100 pag's, dan moet het wel compleet zijn...

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet natuurlijk niet hoelang je er over gedaan hebt maar 275 pagina´s is niet weinig. Als dat goed werkt bij jou, zou ik het inderdaad maar even wegleggen. Dan gaat het daarna vast als een speer. Eh, vraagje: Staan die 275 pagina´s vol met puntjes...? :wink:

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Draaikever, Nee, met lettertjes..., heel veel lettertjes... Ik heb nog een tip, laat je hoofdpersoon een spetterende relatie met een schitterende jonge vrouw aangaan en beschrijf dan tot in detail alle privé scènes, in nette bewoordingen..... Je schrijft zo een half boek vol, al is het een thriller.... Geintje...