Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tijd.

Ik ben nu aardig op weg met mijn fantasy-boek, maar ik heb een probleem. Tijd (wat jullie ongetwijfeld al uit de titel konden halen). Hoe deel ik tijd hier in? Op dit moment heb ik dit weten te vermijden en werden het allerlei vage dingen met 'wanneer de zon opgaat' of 'de boomtoppen raakt', maar eigenlijk zoek ik iets concreters. Mag ik dat hetzelfde laten? En hoe geldt het met weken en maanden, kan ik dat hetzelfde houden?

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helemaal zoals je zelf wilt. Je kunt de tijd volledig anders laten zijn, maar het kan ook best zijn dat de tijd in jouw verzonnen wereld analoog loopt aan de tijd op aarde. Maak er wat moois van! :)

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Precies, marriejeanne, wat is tijd eigenlijk? Een filosofische constructie om een beetje orde in de chaos der dingen te krijgen, ja, dat lijkt me wel een aardige aanname. Job. Misschien leven jouw personages wel allemaal buiten de tijd, bestaat tijd niet in jouw boek. Of ieder in hun eigen tijd. Voor de een is het het jaar 2008, voor de ander 1918, voor de volgende 48.888. De een ziet de zon opkomen terwijl zijn buurman het over een schitterende zonsondergang heeft. Kortom: as you like it! :)

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Voortschrijdend, Ariadne? Voortschreiend, lijkt me meer op z'n plaats. :crybaby:

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een "dag" is vrij universeel, lijkt me, net zoals avond, ochtend en middag. Week is dan weer wat lastiger, omdat dat arbitrair is, maar een maand en een jaar zijn ook "cycli". Je zou eens bij andere volkeren kunnen kijken hoe zij hun kalender indelen (de maya's bijvoorbeeld) en het daar op baseren.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit onderwerp gaat een kant uit die ik hélemáál niet verwacht had, Pluisebol... :angry: Voortschreiend gezicht in de spiegel, dat is wel héél droevig. :crybaby:

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het ligt allemaal heel dicht bij elkaar, toch? (Ik hoop dat Job hier iets aan heeft. Job?)

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'wanneer de zon opgaat' of 'de boomtoppen raakt'
Dan hangt het er ook vanaf welk jaargetijde het is. Maar in een fantasyboek kan je makkelijk een dag indelen in 15 uur ofzo :) het is toch een andere wereld (denk ik). In mijn boek van 3700 jaar geleden - leuk, geen horloges, geen uren enzo (hee, waarom noem ik dan dat de hoofdpersoon ergens soms een paar uur is? :confused: dank je voor je vraag Job zo kom je nog eens ergens achter :) ) - gebruik ik het ook niet (meer). Ik gebruik gewoon ochtend, middag, avond en nacht. Of vroeg in de ochtend, 's avonds laat, na het ontbijt... whatever. Dat kan ook.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Zeker, marriejeanne, maar die bevrijdende ontdekking doe je pas als je in de tijd leeft van je leeftijd. Bij ons dus 50+. Een hele mooie tijd van leven. ;) Job. van ons gekwetter kun je in elk geval opsteken dat tijd relatief is, waar jij mee mag doen wat je wilt. :nod:

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De spijker op z'n kop, Aart! Als je het elastiekje strakspant en aan één kant loslaat, is het AU! Net als Tijd!

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tijd is slechts een opeenvolging van gebeurtenissen. Dat wij nou zo nodig een naam willen geven aan een bepaald aantal gebeurtenissen (het aantal pulsen dat een bepaald kwartskristal geeft, een hele omwenteling van aarde, maan en zon etc)... Als je in een ruimteschip de snelheid van het licht benadert, word je minder snel oud. Hadden we hier niet al eens een discussie over?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De spijker op z'n kop, Aart! Als je het elastiekje strakspant en aan één kant loslaat, is het AU! Net als Tijd!
Ehm... nou volg ik je even niet meer. Zo goed ben ik niet in beeldspraak ;)

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doelde eigenlijk op hoe ik ze het laat meten, maar eigenlijk kan ik net zo goed een of andere ster gebruiken. Maar dat idee van de Maya's... dat is toch wel een goede klap op de spijker.