Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het verhaal

Al een tijdje ben ik van plan een boek te schrijven. Het wordt een kinderboek (ong 11+ denk ik aan). Waar ik inmiddels al uit ben: karakters van de hoofdpersonen, begin/introductie (verloop 1e 2 hoofdstukken), omgeving, sfeer, etc.
Ik kom echter niet verder met het verloop van het verhaal. Misschien heb ik te weinig fantasie? Ik kan ook maar niet beslissen hoe dicht ik bij realiteit wil blijven. Als ik eenmaal een idee heb weet ik meestal makkelijk interessante details te verzinnen, en met het verwoorden heb ik ook geen problemen. Ik heb het gevoel dat ik het boek nu zelf aan het lezen ben, halverwege hoofdstuk 2, en erg benieuwd ben naar het verdere verloop. Is dit gewoon gebrek aan inspiratie? Iemand tips om verder te komen?

PS: Ik ben natuurlijk nog niet begonnen met schrijven van het begin, ik heb alleen de ideeen.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi,

Heb jij al een synopsis geschreven van je verhaal? Op 1 of 2 A4'tjes schrijf je het verhaal van begin tot eind...dit is even simpel gezegd de "samenvatting"

Op basis van je synopsis ken je dus het verhaal...dat verhaal moet je in stukjes gaan hakken. Daarmee maak je feitelijk een structuur van de hoofdstukken.

Als je deze structuur gemaakt hebt dan zal het een stuk makkelijker worden.
Je kunt dan bij elk hoofdstuk gaan uitwerken welke "scenes" je daar wilt behandelen.

Ik zeg altijd:
1) Schrijf synopsis
2) Bouw hoofdstukkenstructuur op basis van de synopsis
3) Analyseer per hoofdstuk welke scenes/gebeurtenissen zich daar afspelen en verdeel dat onder.

Dus gewoon in hapklare brokjes snijden...

Als het niet duidelijk is zeg het dan want dan neem ik de tijd en werk het hier op het forum even uit.

Groet,

G.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Nora,

Ik weet niet helemaal zeker of je nu al begonnen bent met het op papier zetten van je ideeen, maar het lijkt erop van niet.

Dus de allereerste tip die ik je wil geven is deze;
Gewoon schrijven, schrijven, schrijven.

Ik zou nog niet te veel nadenken over al die dingen die je noemt. Wanneer je eenmaal begonnen bent en je karkaters nemen steeds meer vorm aan, gaat het waarschijnlijk wel lopen met je verhaal.
Ikzelf heb de ervaring dat wanneer ik eenmaal bezig ben met het uitwerken van een idee er vanzelf veel meer verhaal omheen groeit. Zonder dat je het van plan bent, maakt je hoofdpersoon ineens nog veel meer dingen mee dan je van te voren bedacht had.

Verder kan het nuttig zijn om alle dingen die je al bedacht hebt eens op een rijtje te zetten. Probeer er hoofdstukken van te maken met enkele kernwoorden. Daarna kun je bij ieder 'hoofdstuk' enkele zinnen schrijven waarin je kort verwoordt, wat je wilt vertellen. Als dat allemaal op papier staat heb je misschien een houvast waar je mee verder kunt.

Een ander idee is nog om de hoofdpersoon die je nu in je hoofd hebt zitten, eens op papier te zetten. Bepaal hoe hij eruit ziet, wat hij kan, hoe oud hij is, wat zijn geschiedenis is, zijn hobby's, zijn dagelijkse bezigheden etc. etc. Ook daar komen nog wel eens interessante dingen uitrollen.

En mocht het helemaal niet lukken. Laat je idee dan een tijdje pruttelen. Denk er veel over na. En probeer het over een x aantal dagen, weken, maand nog eens (blijf ondertussen wel schrijven aan andere projecten)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes in elk geval.
Groeten, Set

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi, bedankt allebei!

Het probleem is eigenlijk dat ik geen synopsis heb. Ik vind het ook een fijne methode om het daarna op te delen in hoofdstukken etc. Waarschijnlijk is het inderdaad slim om vanuit de hoofdpersoon situaties en gebeurtenissen te gaan bedenken. Al weet ik nu echt niet welke richting ik op wil.
Het enige wat ik tot nu toe heb opgeschreven heeft betrekking tot de personages en introductie.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zou dan maar gewoon doorschrijven en wel zien wat ervan komt!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zou ook zo graag gewoon gaan schrijven en dan vanzelf op meer ideeen komen, maar ik denk toch dat het (voor mij) beter is eerst een indeling, hoofdstukkenstructuur, etc te hebben.

De sfeer van het 'verhaal' zoals ik het in mijn hoofd heb (nog geen verhaal dus, maar je begrijpt wat ik bedoel) is een beetje magisch, maar ik ben er nog niet eens uit of ik wel magie wil gebruiken in het boek!

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nora,

Ik ben eigenlijk benieuwd of je verhaal (en het nadenken erover) in de afgelopen weken wat meer vorm heeft gekregen...

Groet,

G.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Heerlijk is dat, al die tips!!

Ben zelf ook een beginnend schrijfster. Poëzie schrijf ik al langer, maar nu ben ik sinds kort ook bezig met kortverhalen (waarvan ik met eentje al meteen een prijs won!). En zo langzaamaan beginnen ook ideeën voor een roman/thriller te kriebelen.
Ik vind het zelf behoorlijk spannend!

In elk geval is het leuk hier op de site zoveel leerrijke info op te doen!

Vele groetjes!

Wendy

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Griseo wrote:
Nora,

Ik ben eigenlijk benieuwd of je verhaal (en het nadenken erover) in de afgelopen weken wat meer vorm heeft gekregen...

Groet,

G.

Hé Griseo, bedankt voor de intresse. Ik lees deze reactie nu pas! Om toch nog even beleefd antwoord te geven:

Ik ben helemaal opnieuw begonnen (wel aan de hand van een oud idee) op een andere manier. Met name door wat minder druk op mezelf te leggen, door altijd pen en papier bij me te dragen en door veel vrije tijd te hebben, gaat het nu veel beter.
Ik heb ineens zoveel inspiratie! Ik heb besloten om toch voor wat oudere kinderen te gaan schrijven, 15+ ongeveer. Al vind ik het verhaal op dit moment nog geschikt voor alle leeftijden, van 10 plussers tot volwassenen.

Ik heb er echt veel zin in en heb de komende weken ook veel tijd te besteden. Mijn huidige problemen zijn achternamen bedenken en beslissen in welke tijd het verhaal zich afspeelt. Een stuk fijnere kwesties dan inspiratieloosheid!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nora wrote:

problemen zijn achternamen bedenken

Hear hear.

Wat een crime is dat! :D

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Achternamen verzinnen vind ik een ramp. Gelukkig heb ik ze in mijn verhalen niet zo vaak nodig.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb er ook maar een stuk of 2, 3 nodig, maar ik ben nogal veeleisend qua namen :roll: Natuurlijk moeten ze bij het personage passen, en bij de andere namen (of juist niet), maar omdat mijn verhaal zich in een niet bestaand land afspeelt, wil ik ook namen die niet alleen in één enkel land worden gebruikt. Minstens 3 landen is eigenlijk wel de norm :P
Ok, ik dwaal af.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Nora, Ik herken je 'probleem' heel goed. Ik ben blij dat dit voor mij aan het vervagen is, daar ik nu in een online schrijfgroep zit en verplicht wordt om het aarzelen te vergeten. Ik MOET knopen doorhakken, nu, keuzes maken en niet twijfelen of achterom kijken. Lees je verhaal , goed idee was dat, en ik weet dat je ideeën krijgt, maar maak een keuze. Bedenk waar je naartoe wilt.

Nog iets :
Ben je bang om te missen? :)

Wat ook een goed idee is indien je niet meer verder komt, is van achteren beginnen! Verzin je einde en ga dan stapje voor stapje terug. Wat heb je nodig om dat bepaalde einde te bekomen.

Groeten Cheops

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bang om te missen? Ik geloof dat ik hier wat mis :lol: Wat bedoel je?

Ik heb vandaag lekker veel keuzes gemaakt vandaag en zelfs de ''hoofdstukken-structuur'' vastgelegd. Wat zal ik lekker slapen vannacht :wink:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, toen ik begon schrijven had ik de neiging om steeds te perfect te willen zijn. Daarom aarzelde ik, omdat ik bang was dat ik het zou verbrodden. Bang om te missen dus... :oops:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hahaha, verbrodden, gij Belg!

Ja, structureren, erg belangrijk.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

hehe Godje ! Sinds mijn veroordeling ben ik elk dubieus woord gaan opzoeken in mijn bijbel...

'Verbrodden' staat niet in de duivelse verzen...
:lol:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb mijn verhaal op het moment twee hoofdstukken vooruit gepland. Daarna heb ik niet meer dan een vaag idee wat er gaat gebeuren... Neem aan dat dat wel komt als ik eenmaal die twee hoofdstukken heb geschreven. :?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leesbeest wrote:
Achternamen verzinnen vind ik een ramp. Gelukkig heb ik ze in mijn verhalen niet zo vaak nodig.

Wat ben ik blij wat dat betreft dat mijn verhaal zich 4000 jaar geleden afspeelt. Heerlijk, geen achternamenproblemen!! :lol:

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik gebruik beide genoemde methodes. Voor 1 verhaal (ging wel om een lang verhaal van zo'n 60 A4'tjes) heb ik eerst een synopsis gemaakt en die weer in verschillende gebeurtenissen verdeeld, elk stuk heeft een naam gekregen wat aangeeft wat er in dat stuk gebeurd.

Nu ben ik met een verhaal bezig, waarbij ik eerst een zinnetje in mijn hoofd had en vervolgens zijn er steeds meer zinnetjes bijgekomen. Geen idee hoe lang het gaat worden, ik ben nog steeds aan het schrijven.

Zo heb ik weer een ander verhaal dat ik begonnen ben met een vaag idee en gewoon ben gaan schrijven. Uiteindelijk heb ik 2 helemaal herschreven en nu pas vind ik de vorm en de gebeurtenissen goed en kan ik me op de verfijning concentreren.

Wat achternamen betreft, bij mij hebben ze vooral een voornaam, soms geef ik alleen het hoofdpersonage een achternaam. Te veel namen voor 1 personage geeft volgens mij verwarring bij de lezer.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In het begin had ik van mijn verhaal alleen een paar losse scènes, die pas na een paar maanden een beetje aan elkaar kleefden. Alles in een schriftje, nu weet ik niet eens echt meer welke scènes ik nou eerder had geschreven :roll: Eén scène heb ik pas deze week in het verhaal gestopt.
Maar toen ik echt begon te schrijven, op de computer alles wat in me opkwam achter elkaar zetten, had ik zoveel dingen dat ik nu nog lang niet alles heb getypt. En de (korte) synopisis die ik van te voren had gemaakt heeft ook niet echt gewerkt toen, er gebeerude veel te veel op een dag. :roll: Gelukkig lukt het me nu wel om met zo'n synopsis te werken, maar nog steeds wijk ik daar vanaf door een scène of een personage die opeens eerder nodig is dan gepland.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Cheops wrote:
Ja, toen ik begon schrijven had ik de neiging om steeds te perfect te willen zijn. Daarom aarzelde ik, omdat ik bang was dat ik het zou verbrodden. Bang om te missen dus... :oops:

Ik geloof dat ik zo Noorderlijk woon dat ik het nog steeds niet helemaal begrijp :P Ik ben wel erg perfectionistisch, ik neem aan dat je zoiets bedoelt. Soms lastig, maar ik ben er toch erg blij mee, want áls ik eindelijk eens wat af heb, is het meestal wel goed!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb een bestandje met losse scenes, waarvan ik er pas eentje in een verhaal heb verwerkt ;) De meeste zijn voor deel twee. Als ik even echt niks meer weet, ga ik losse scenes schrijven. Wel een voordeel als je weet waar je verhaal naartoe gaat ;)