Welk lettertype en -grootte in een manuscript?
In welk lettertype en -grootte lever je een manuscript aan? Times New Roman 12 lijkt me zo 'normaal'
Bedankt
In welk lettertype en -grootte lever je een manuscript aan? Times New Roman 12 lijkt me zo 'normaal'
Bedankt
Ik heb Tahoma gebruikt, grootte 12 en regelafstand 1,5.
Ik heb inderdaad 'gewoon' Times New Roman, 12 pts. gebruikt.
De meeste uitgevers zetten op hun website welk lettertype, grootte en regelafstand ze wenselijk vinden.
Ik had eerst bookman old style, maar mijn manuscript bleek met Times New Roman dertig bladzijden korter, dat scheelde mij weer inkt en papier, dus heb ik het in Times uitgeprint. :)
Ik heb ooit ergens (volgens mij in de Redactiewijzer) gelezen dat voor de meeste mensen ´gladde´ lettertypen zoals Tahoma en Verdana minder prettig lezen, en letters met (uhm, hoe leg je zoiets uit???) zo´n soort klein streepje eraan, zoals Book Antiqua, Bookman Old style, Times New Roman etc., voor langere teksten meer geschikt zijn.
Gladde lettertypen worden dan ook vaker gebruikt voor kaderteksten of bijschriften bij afbeeldingen. Zelden voor complete boeken.
Eufdrie
Uit onderzoek blijkt inderdaad dat op papier schreeflettertypes zoals Times het prettigste lezen. Schreefloze lettertypes zoals Arial zijn weer geschikter voor beeldschermfuncties zoals internet. Gebruik in ieder geval nooit een fantasielettertype zoals Comic Sans of een handschriftachtig lettertype. Dit werkt alleen maar tegen je, omdat het helemaal niet prettig leest.
Voor mijn tweede boekje heb
Ik heb ooit ergens (volgens
Ik heb ooit ergens (volgens mij in de Redactiewijzer) gelezen dat voor de meeste mensen ´gladde´ lettertypen zoals Tahoma en Verdana minder prettig lezen, en letters met (uhm, hoe leg je zoiets uit???) zo´n soort klein streepje eraan, zoals Book Antiqua, Bookman Old style, Times New Roman etc., voor langere teksten meer geschikt zijn.
Schreefloos en letters met schreef, zo noem je dat, Eufdrie
Ik heb het idee dat de
Heb zelf een sterke voorkeur