Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie quotes over schrijven en de beoefenaren daarvan

Naast het Salon Woordenboek zouden we mooie, diep- of onzinnige citaten en quotes kunnen noteren over schrijven en de beoefenaren daarvan. Het Salon Citatenboek? Lijkt je dat iets, Aart? Deze las ik zoëven: "Een boek is een spiegel, als een aap erin kijkt, kijkt er geen apostel terug." (Georg Christoph Lichtenberg) Of: "Literaire ervaring ontstaat waar de drempel aanvankelijk te hoog lag." (Anthony Mertens) Wie die mensen ook zijn mogen; ik ken ze niet. Maar het zijn toch mooie regels. Groeten van een schrijftiger.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mertens heeft wel meer "moois" gezegd. Een zeer belezen figuur met een goed inzicht in de literatuur. Zijn boek "Lezen, man!" is de moeite (en het geld) waard, MJ. LP Boon: "Mensen die niets te zeggen hebben, schrijven boeken. Mensen die veel te zeggen hebben, kunnen niet schrijven." En: "Literatuur komt steeds, hinkend en hijgend het ware sentiment van de mens achterna." Om af te sluiten: "Wie romanschrijver wil worden heeft het de eerste honderd jaar nogal moeilijk." Hij ís de grootste.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Ik ben schrijver, en dat heeft mijn leven tot hier behoorlijk verpest. Alles wat ik geschreven heb ben ik bereid niet geschreven te hebben, als ik in ruil daarvoor een gangbaar, harmonisch, sociabel maatschappelijk leven zou blijken te hebben geleid. Jeroen Brouwers, Het verzonkene --------------------------------------- "Had ik destijds geweten wat ik nu heb moeten meemaken en welke verwoestingen ik bij mijn confraters heb gezien, dan had ik wellicht een goed vak gekozen en helemaal niet geschreven." Geerten Meijsing --------------------------------------- "Eigenlijk zou je twee levens moeten hebben: een om te leven, en een om te schrijven. Die twee storen elkaar." Tom Lanoye

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Of misschien kan iedereen die een onderschrift heeft, ze hier neerzetten? Net als deze van mij: Zonder liefde rest enkel leegheid. Of dit: Spreken is zilver, schrijven is goud.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Spreken is zilver, zwijgen is goud, schrijven is platina ;) Het leven kan raar lopen, net zoals ik. Liefde is als Sinterklaas. Je moet er wél in blijven geloven - Uit: Alles is Liefde. Minds are like parachutes; they only function when they are open. Of those who say nothing, only few are silent.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De heerlijke groep Faithless schreef ooit 'you don't need eyes to see, you need vision', en wanneer je eyes en see verandert door words en write, krijg je volgens mij ook een mooie. Goethe schreef ook een mooie: 'Ik hoor enkel wat ik versta', al schreef hij dat in het Duits. En bij deze heb je mijn onderschrift ook.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mara, je schrijft: "Of misschien kan iedereen die een onderschrift heeft, ze hier neerzetten? Net als deze van mij: Zonder liefde rest enkel leegheid. Of dit: Spreken is zilver, schrijven is goud." Maar dat heeft niet met schrijven en de beoefenaren daarvan te maken. "Goethe schreef ook een mooie" Ja, hij schreef onder al zijn teksten: Goet he.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wie?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh. Nee, ik ben geen Boudewijn Büchfan. Dit was gewoon een grapje.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik herinner me het grapje uit de mond van Büch. Ik hou stiekem van de mystificatie die later ontdaan is door een biograaf. Ik hoopte dus een beetje dat we hier nog een Büch-fan hadden.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Fré: Ik vond Boudewijn Büch altijd heel leuke afleveringen hebben op televisie, Fré. Zijn tocht naar de Dodo en zijn fascinatie voor Mick Jagger. Oja, Boudewijn is bij mij op school geweest. Grappig hè. @Marriejeanne: Ja. Ik snap het. Ik haalde iets algemeens tevoorschijn. Even niet logisch gedacht.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Fré: "Ik herinner me het grapje uit de mond van Büch." Ik uit de jaren zeventig. :) Mara: Toch, de onderschriften zijn ook leuk om te lezen.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne en Mara, ik zal jullie allebei tevreden stellen. Het gaat over schrijven, én het is mijn onderschrift. Het is trouwens ook een quote van mezelf. Lang leve de lettertjes, en de fantasie om ze in de juiste volgorde te plaatsen.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Op de voorpagina van deze site verschijnt iedere keer één willekeurig schrijfcitaat uit een serie van 150 citaten. Misschien dat daar nog wat bij zit?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Writing is not necessarily something to be ashamed of, but do it in private and wash your hands afterwards. Robert A. Heinlein A blank piece of paper is God's way of telling us how hard it is to be God. Sidney Sheldon

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
There are some of us, for whom language and writing are more important than anything else in the whole of the universe. ~ Anne Lamott

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Literatuur op internet link ik eerder aan amateuristische poëzievrienden die op allerlei sites hun onterechte miskendheid uitschreeuwen." Dimitri Verhulst

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Zeker met mij als je schrijver is het niet lastig om het makkelijk te hebben." -- Wausaart (Marriejeanne wou hem hier in het Citatenboek hebben)

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Zeker met mij als je schrijver is het niet lastig om het makkelijk te hebben." En zelfs deze zin is alweer de inhoud van een boek waard. Heel mooi.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En hierbij mijn onderschrift :) : A word is not the same with one writer as with another. One tears it from his guts. The other pulls it out of his overcoat pocket. ~Charles Peguy