Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijven tv scripts

Hoi,

Mijn interesse gaat vooral uit naar het schrijven van scripts voor (bestaande) TV-programma's. Zijn er meer mensen op dit forum die zich daar mee bezighouden?

Marc

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja! Ik liep al een tijdje met het idee om scripts voor een comedy-serie te schrijven. Ik heb een cursus scenarioschrijven gevolgd. Daarnaast ben ik op internet gaan zoeken naar meer info daarover en het aantal websites daarover (voornamelijk engelstalig) is overweldigend. Heel veel theorie maar ook heel veel scripts van series als bijvoorbeeld Frasier.
Via een website heb ik alle formats gevonden van zowel Engelse alswel Amerikaanse series. Op basis van zo'n format ben ik begonnen met het uitwerken van mijn plan. Twee opmerkingen daarover:
1) Naast het schrijven ben ik op dit moment bezig met het analyseren van scripts van bestaande tv-series qua opbouw e.d.
2) Overal op internet wordt gemeld dat als je interesse hebt om tv-scripts te schrijven (maar VOORAL ook het aanbieden ervan aan producers) het verstandig is om een script te schrijven van een bestaande tv-serie en die in te zenden naar het bedrijf die de serie maakt. (i.p.v een NIEUWE serie aan te bieden...alhoewel dat mijn droom is moet ik eerlijk bekennen!)
Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat je een gedegen kennis moet hebben van de personages die in de serie rondlopen...hoe ze zich gedragen, hoe ze spreken etc.

Maar erg boeiend om te doen!

Lid sinds

18 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Even terzijde...!

"De Zeepfabriek" (Manon Spierenburg, uitg Thomas Rap) zou voor jullie een leuk boek zijn om te lezen...
Gaat over het schrijven van tv-scripts, geschreven door iemand die jarenlang de scripts van GTST heeft geschreven!

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hier nog even wat interessante links:

www.netwerkscenario.nl

www.craftyscreenwriting.com/TVFAQ.html (een waslijst aan nuttige informatie!!!)

www.bbc.co.uk/writersroom/scriptsmart (een goed programma om scripts in the schrijven, bovendien kun je in de "writersroom" van de BBC ook heel veel informatie vinden)

home.hccnet.nl/j.vankleven/ (interessante nederlandse website)

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Die site www.craftyscreenwriting.com/TVFAQ.html is idd erg nuttig. Ik vond de info zo prettig dat ik ook het boek van deze schrijver (Alex Epstein) heb aangeschaft. Da's nog beter dan de site omdat dit ook praktische schrijf- en vormtips bevat.

Daarnaast heb ik het aanbod aan boeken op dit gebied - voornamelijk in Engels - doorgenomen en nog een boek besteld. Check voor de gein eens Amazon.com voor het aanbod.

Ben zelf overigens toch weer begonnen aan het schrijven van een boek en de scenario's wat naar de achtergrond verdrongen. Ik wil eerst mijn schrijfcapaciteiten verder ontwikkelen voordat ik mij daarnaast ook met technische asprecten moet bemoeien.

Ben wel benieuwd naar jullie vordering.

Marc

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Marc,

Wanneer je het boek van Alex Epstein hebt gelezen geef dan even een "gil" hier op het forum. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.

Omdat ik ook voor het theater schrijf ben ik gewoon bezig met scripten. Ik merk wel dat als ik gewoon (korte) verhalen schrijf dat ik in eerste instantie op dezelfde manier werk. Dus veelal eerst de focus op de grote lijn van het verhaal - korte typeringen van de setting - en VOORAL dialogen, dialogen en nog eens dialogen.
Dan stap twee is het invullen van de setting waarbij ik dieper op beschrijvingen van omgevingen inga. Daarnaast ook een focus op de beschrijving van non-verbale communicatie etc. Daarna volgt de verfijning (waar nodig) op kleinere details.

Hiermee kan ik vaak binnen een paar dagen een basis van 40-50 pagina's opzetten omdat de voornaamste focus de dialogen zijn geweest. Dat "vliegt" er gewoon uit. Het "harde werken" komt daarna pas. Beschrijvingen e.d. Dat zijn af en toe zware bevallingen.

Jij schrijft: "Ik wil eerst mijn schrijfcapaciteiten verder ontwikkelen voordat ik mij daarnaast ook met technische asprecten moet bemoeien."

Wat bedoel je precies met deze zin? Want zoals ik het benader zou het schrijven van een scenario niet moeten "clashen" met het schrijven van een manuscript voor een boek.

Groet,

Griseo

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben al een tijdje niet meer geweest op dit forum, zeg :-) Heb inmiddels al wel wat scenario's geschreven. Nog niets geproduceerd, helaas. Grappig hoe het kan verkeren; in tegenstelling tot mijn eerdere plannen, richt ik mij nu toch op scenario's en niet op een boek. Met mijn zin "Ik wil eerst mijn schrijfcapaciteiten verder ontwikkelen voordat ik mij daarnaast ook met technische aspecten moet bemoeien." bedoelde ik eigenlijk dat bij het schrijven van een scenario veel meer technische kanten aan bod komen dan bij een boek. Qua vorm, bedoel ik dan. Niet dat je bij een boek geen rekening hoeft te houden met vorm en stijl, maar het schrijven van een scenario is een techniek op zich.