Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Jeudboeken: royalties, rechten en... schrijfadvies

Hallo allemaal,

Hoe verrassend en origineel: ook ik droom van een bestaan als schrijfster :lol:

Ik wil graag jeugdromans schrijven en volgens mijn docent is het manuscript waar ik momenteel aan werk, absoluut goed genoeg om naar een uitgever te sturen. Ik vraag me echter een paar dingen af:

Er zijn wel gegevens te vinden over royalties e.d. voor boeken voor volwassenen, maar bij onder meer kinderboeken schijnt dit anders te liggen (volgens het Handboek voor Schrijvers editie 2003-2004 is het vaak zelfs lager). Kan iemand mij vertellen wat gangbaar is?

Verder vraag ik me af in hoeverre je als beginnend jeugdboekenschrijfster kunt bedingen dat je royalties krijgt over eventuele vertalingen. Hoewel ik niet verwacht dat ik een enorme bestseller ga publiceren, merk ik wel dat de uitgeverij die ik op het oog heb, veel laat vertalen... en vind ik het wel zo eerlijk als daar royalties over zouden worden betaald. Heeft iemand charmante, doch efficiënte onderhandelingsstrategieën in de aanbieding :) ?

Ten slotte ben ik op zoek naar concrete schrijfadviezen per leeftijdscategorie. Volgens mijn docent heb ik voor het huidige manuscript en bijbehorende doelgroep de juiste stijl te pakken. Ik weet echter van mezelf dat ik van nature 'te moeilijk' schrijf voor kinderen/jongeren. Het zou me enorm helpen als ik per leeftijdscategorie richtlijnen heb voor zinslengte e.d.

Alvast bedankt!

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sim Wan wrote:
Hallo allemaal,

Het zou me enorm helpen als ik per leeftijdscategorie richtlijnen heb voor zinslengte e.d.

Alvast bedankt!

Volgens mij is de easy-read-score van Word een goede richtlijn. Die geeft aan of een zin te lang is. Natuurlijk is dit niet leeftijdsgebonden.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mario,

Bedankt voor de Word-tip, maar ik zoek inderdaad echt richtlijnen voor onder meer woordgebruik en zinslengte bij verschillende leeftijdsgroepen... maar ik zoek rustig verder 8)

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het schrijven van jeugdboeken is niet gemakkelijk. Ik zelf zou eerst onderzoek doen Door jeugdboeken te gaan lezen en dan te letten op zinsbouw en woordkeuze.
Je zult eerst voor jezelf moeten besluiten voor welke leeftijd je gaat schrijven. Voor de hele kleintjes is dat een voorleesboek voor de oudere kinderen moet het boeien. En wat boeit kinderen?
Praat met kinderen en praat met mensen die werken met kinderen zoals bijvoorbeeld leerkrachten.
Of volg een cursus, het NTI heeft volgens mij een cursus jeugdverhalen schrijven.
En dan de proef op de som. Laat datgene dat je geschreven hebt eens lezen aan kinderen.

Succes, Gerty.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Voor welke doelgroep wil je precies schrijven? 13-17 of een jongere doelgroep? Ben zelf 16 en vind het heerlijk om te schrijven, lees echter veel te weinig, tijdgebrek door school en andere hobby's. Als je voor mijn doelgroep schrijft zou ik je zo willen helpen.
Als je voor pubers wilt schrijven moet je in ieder geval opletten dat je ze niet onderschat. En het begin moet al pakken, hoofdstukken niet te lang, niet teveel moeilijke woorden in één zin. Eentje mag juist wel. We willen het liefst behandeld worden als volwassenen, maar willen ook niet teveel moeite moeten doen voor iets.
Heel veel succes in ieder geval, Eva.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Google eens op de 'toets van Flesh'. Dat is een methode waarmee je lettergrepen en woorden in een zin telt, die geschikt zijn voor een bepaald opleidingsniveau. Dus niet specifiek leeftijdsgebonden, maar opleidingsniveau hangt vaak wel nauw samen met leeftijd.

Ook is er het boek Helder schrijven, spreken, denken van Rudolph Flesch, dat ik hier naast me heb liggen (net opgevist). Misschien vind je in zo'n boek ook meer informatie.

Enkele hoofdstukken:
Meten van leesbaarheid
Opvoeren van leesbaarheid
Een makkelijke toets om zelf te doen

ISBN 90 60001 389 1

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gerty wrote:
En dan de proef op de som. Laat datgene dat je geschreven hebt eens lezen aan kinderen.

Voordat je jouw manuscript aan allerlei 'technische' herschrijffasen onderwerpt, zou ik allereerst de tip van Gerty opvolgen. Zeker omdat je docente er positief over is.
Onderschat kinderen/jeugd nooit! Ze kunnen zó veel. Ook al schrijf jij 'moeilijk', zoals je het zelf zegt, misschien is jouw schrijfstijl wel erg prettig.
Aan de hand van de opmerkingen van de jeugdige proeflezertjes - mijn tip: stel ze naderhand gerichte vragen - kun je de 'pijnpunten' aan gaan pakken.