Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

VAR-verklaring

Vraagje aan de freelancers onder ons: wordt jullie ook gevraagd om een VAR-verklaring? Ik krijg er nu mee te maken bij een opdrachtgever (glossy), maar weet niet precies wat ik ermee aan moet. Ik ga het uitzoeken, maar vind het toch ook wel handig om te weten wat jullie ervaring daarmee is . Zjors: jij weet hier vast meer van?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb meerdere malen gewerkt met een VAR-verklaring. Een formulier waarmee je de relatie tussen jezelf en de werkgever vastlegt, vrij standaard. Heb er geen specifieke problemen of ervaringen mee. Moet naar de belastingdienst, je krijgt het weer terug en dan kan het naar je opdrachtgever. Gaan wel een aantal weken overheen. Ik denk dat je op de site van de belastingdienst meer info kunt vinden.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Degene die je in dienst neemt, kan een boete krijgen als de relatie niet zwart op wit staat. Als free lancer kom je er moeilijk onder uit. Tenzij je een bv hebt. Echt belastingtechnisch allemaal dus. Zit er toevallig middenin nu.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee geen column, het is voor een blad waar ik al een tijdje freelance voor schrijf (interviews en boekrecensies) maar nu vragen ze ineens om een VAR-verklaring. Ga het uitzoeken. Ik word alleen altijd zo moe van die belastingdienst. Misschien omdat ik er dit jaar nogal wat slechte ervaringen mee heb gehad (ze hadden mijn teruggaaf op de rekening van iemand anders gestort en ik heb het nog steeds niet terug, en daarna kreeg ik een belachelijke aanslag die nergens op sloeg en vier keer boven mijn inkomen lag). Bedankt voor de reacties, ik ga het regelen. Het schijnt dus heel normaal te zijn.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kim, staat er geen uiterste betaaldatum op die teruggave? Je moet toch niet gaan wachten totdat die andere persoon het geld heeft terugbetaald dat voor jou is? Ik werk zelf in een financiële omgeving en als wij zo'n teruggave naar een verkeerd bankrekening uitvoeren, moeten wij eerst het geld naar de juiste persoon betalen en dan proberen het geld terug te krijgen. Het is niet omdat zij een fout maken, jij op de blaren moet zitten. ;)

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wij hebben er op school een college over gehad van iemand van de belastingdienst... eens even kijken of ik he tnog uit kan leggen (dit zijn dus gewoon mijn college aantekeningen) Verklaring arbeidsrelatie--> VAR - Je moet em aanvragen bij de belastingdienst - Het is een briefje ontvangen dat jij freelancer bent - veel werkgevers stellen dat als eis, anders zijn ze bang dat er een werkgever/werknemer relatie ontstaat en dat ze daarbij de bijbehoorende premie's moeten betalen. Het is dus voor hun een extra zekerheid dat je echt een freelancer bent. Criteria van de belastingdienst aan freelancers voor de VAR WUO • Urencriterium 1225 uur/kalenderjaar = 23 uur/week (dat houdt in dat je zoveel uur per jaar moet werken om in aanmerking te komen voor een VAR verklaring) o Hier bij tellen ook alle uren die je maakt, rekeningen voor je administratie en je kennis bijhouden ed - Uren bijhouden is dus heel belangrijk - 1e jaar doen ze er vrij makkelijk over, jaren erna word de belasting steeds strengerr, haal je het niet, dan wordt je verklaring 'afgepakt' voor het volgende jaar - Je moet elk jaar opnieuw een VAR aanvragen (die krijg je op basis of je aan je uren cirterium kwam van vorig jaar) • Duurzaam? --> het is niet iets voor 2 maandjes, het is voor een heel jaar • Aantal opdrachtgevers --> minstens 3, anders ben je volgens de belastingdienst niet zelfstandig genoeg o Zelfstandigheid is onafhankelijkheid • ondernemers risico = dat je niet betaald kan worden • geen gezagsverhouding, heb je dat wel = arbeidsovereenkomst Is het zo een beetje duidelijk?

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow dank je Luthien! Het is een stuk duidelijker nu. Jommeke & Mara: Ik ga er achteraan! Heb het steeds uitgesteld omdat je altijd zo lang in de wacht staat bij die telefoonlijn, maar first thing tomorrow!!!! Thanks!

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
graag gedaan! :D enne ik heb ook een hekel aan de belastingdienst... idd de lange wachttijden en er gaat altijd wel iets mis :O :?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel goede informatie, Lúthien, dank je wel. Wat ik zelf heb mogen ontdekken, en hierbij aan jullie wil meedelen, is dat er sinds 2006 een nieuwe regeling is: de inkomensafhankelijke bijdrage binnen de zorgverzekeringswet. Hij bedraagt 4,4% van het relevante inkomen, ongeacht of dat (zeer) laag of heel hoog is. Er zit nl geen minimum op, wel een maximum. Dus leg jaarlijks maar sowieso een honderdje of vijf apart. Dat is het minimum. Als je een werkgever hebt, wordt dit bedrag ingehouden op je loon en je werkgever compenseert het weer, maar als zelfstandige moet je het ophoesten vanuit je inkomsten.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vraag maar eens aan je boekhouder. Van de mijne weet ik het zeker en de aanslag is al binnen. We betalen dus een peperdure ziektekostenverzekering, misschien krijgen we een zorgtoeslag maar die gaat net zo hard weer terug in de staatskas vanwege deze nieuwe regeling. En krijgen we geen zorgtoeslag, dan betalen we óók nog eens de inkomensafhankelijke bijdrage, met inderdaad een minimum van (naar mijn beste weten) iets van 500 euro op jaarbasis. Leg maar geld opzij, hoor. Voor de zekerheid.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pff. Ik ga meteen mailen. Volgens mij heb ik dit lopende jaar nog geen 1200 e.verdient met oppassen, en daar moet nog IB vanaf. Als ik ook nog 500 aan de ziektekosten moet betalen kan ik volgend jaar maar beter niet gaan gastouderen. Veel te duur (lees je mee Sharon Dijkstra?).

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
A.s. donderdag heb ik een afspraak met iemand van de Belastingdienst Himself (dat krijg je niet zomaar voor elkaar want de hele Belastingdienst zit ergens verscholen achter gratis 0800-nummers en niet-ondertekende brieven) en die ga ik dat allemaal vragen. Ik denk inderdaad dat het een politiek issue is: enerzijds wordt de bittere pil van de torenhoge ziektekostenverzekering verzacht door de zorgtoeslag maar anderzijds moet je die aanslag zorgverzekeringswet betalen die meer bedraagt dan de hele zorgtoeslag bij elkaar. Ook als je geen zorgtoeslag krijgt, wordt die aanslag verrekend met je inkomen. Maar de grap is: alleen de zelfstandigen voelen dat. Werkgevers betalen de aanslag voor hun werknemers. Dus de werknemers blijven buiten schot. Eenmanszaken, freelancers of ZZP'ers moeten de aanslag uit eigen zak betalen. Ook al hebben ze slechts een inkomen op minimum- of zelfs bijstandsniveau. Want er zit geen onderste inkomensdrempel op. Het is gewoon 4,4 % van je relevante inkomen. Reken maar uit.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow. Knap. Mijn ZZP'ende man heeft die aanslag inderdaad ook, 4,4 met een maximum, nu ja, vooraanslag dit jaar, gewoon het maximum betalen dus. Maar ik dacht dat ik met mijn mini inkomen 4,4% moest betalen over het verdiende bedrag, en niet minimaal 500 euro. Zoals jij het nu opschrijft en zoals het op de site van de belastingdienst staat denk ik nog steeds dat dit zo is, of is hier de wens de vader van de gedachte? Als het zo uitkomt hoor ik graag van je wat de brave borst(in) van de belastingdienst himself hierover zegt.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hahaha! Een borstin! Dat is een wel héél vrouwelijke borst. Maar Ceridwen, jij hebt een man, begrijp ik. Dan zal het wel weer anders zijn met je inkomen? Ik ben alleenverdiener en dus komen de 4,4% voor mijn eigenste enige rekening.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik weet het helaas ook nog niet precies. Al die regeltjes. Tot vorig jaar had ik nog een redelijk normaal inkomen, dan hoef je daar niet zo op te letten. Dit jaar voor het eerst slechts een bijverdienste. De chronische pijn die me plaagt haalt langzaam mijn doorzettingsvermogen in en de kinderen hebben ook recht op een deel van mijn energie, vonden wij. 4,4% is inderdaad behoorlijk, ik heb even zitten rekenen en je zit zo aan het volledige bedrag (max. 149 p.m. geloof ik). Dat hakt er in, zeker als je het alleen doet. Maar die hele vrouwelijke borst :P ! MJ, je bent scherp!