Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Herschrijven, pfffffffff!

Weet je wat ik zo'n probleem vind met herschrijven? Namelijk dat ik het nogal moeilijk te beoordelen vind als ik nu juist mijn manuscript beter maak of net niet. Normaal zou ik mijn proeflezers daar laten over oordelen, maar ik heb dus een chronisch tekort aan proeflezers, dus...

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bovenstaande tips zijn goed an sich. Maar ik denk dat je het ook bij jezelf moet zoeken. Proeflezers zijn de finishing touches. Ik herken het probleem wel. Ik denk dat je moet werken aan je gereedschapskist, aan je technische bagage. Dan kun je je verhaal koelbloedig checken op allerlei zaken: spelling, zinsopbouw, ritme, karakters, conflicten etc.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb eerst twee boeken gekocht over schrijven. Die ben ik aan het lezen voor ik mijn boek weer ga herschrijven. Zodat ik het eerst zelf technisch kan aanpassen en tijdens het lezen krijg ik ook weer ideeen voor het boek.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom zou je niet een schrijfclub of -cursus zoeken, Medusa? Ik heb wel eens gedacht om samen met een groep(je) mensen, niet meer dan vijf, bij elkaar te komen en elkaars manuscripten (of delen ervan) te laten rouleren zodat iedereen gerichte kritiek en aanvullingen kan krijgen en geven. Ik weet niet of zoiets bestaat en of er behoefte aan is?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn proeflezers zijn het een beetje zat om steeds weer verhalen te lezen. Zo'n groepje waar Marriejeanne het over heeft vind ik een fantastisch idee.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ook! Zou je dat met gelijkgestemden qua genre willen doen of juist heel divers?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb met 5 anderen van dit forum een online feedbackgroepje gehad, helaas viel het binnen het jaar uitelkaar, hoewel het veelbelovend begon. Verschillend niveau, verschillende input bij het schrijven (tijd) waren de voornaamste redenen denk ik. Het was leerzaam en nuttig en zeer aanradenswaardig. Ik zou weer meedoen als het online is. Marjet

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt me het beste om wel ergens een rode draad te hanteren. In elk geval geen poëzie en proza door elkaar. Maar genreverschillen zouden wel mogelijk moeten zijn. Het lijkt me het beste om te werken met manuscripten die al af zijn, of in een zeer gevorderd stadium zodat de verschillende belangrijke onderdelen (zoals structuur, karakterontwikkeling, plot e.d.) ook werkelijk beschouwd en beoordeeld kunnen worden. P.S. Ik lees net Marjet's post. Online is handig als je geen tijd, energie en geld in reizen en wat erbij komt, kunt of wilt steken. Maar directe, interactieve communicatie over je werk lijkt me heel inspirerend en ondersteunend.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op zich zie ik de voordelen van "live" feedback, maar ik denk dat erg lastig te organiseren is. Het Nederlands taalgebied blijkt dan toch best wel groot (in sommige opzichten :-)) En in goede beoordelingen gaat veel tijd zitten, ik kan me helemaal voorstellen dat het dan mis gaat in zo'n situatie als Marjet beschrijft. Misschien in een kleinere opzet? Ook jammer natuurlijk, want dan is er ook minder te leren van elkaar. Of een combinatie: per mail beoordelen en dan 1x per zoveel tijd bespreken?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marriejeanne, je kan toch ook via MSN praten? En volgens mij bestaat zoiets al wat jij bedoelt, marriejeanne. Die site die wonderer heeft gemaakt.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met skype kan je gratis van computer naar computer bellen. Ook met meerdere tegelijk. Afgelopen winter heb ik uren doorgebracht met het samen doornemen van tekst met een vriendin. Allebei de tekst voor je neus en doornemen. Was erg leuk.