Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kinderopvang en schrijven, hoe gaat dat met de kosten?

Ik weet dat ik niet de enige schrijvende moeder ben op dit forum, en ik vraag me de laatste tijd af hoe dat nou zit met de kosten van kinderopvang. Dit is de normale gang van zaken: je werkt een bepaald aantal dagen per week voor een baas, brengt je kind gedurende die dagen naar een creche, betaalt daarvoor rond de vijfhonderd euro per maand (als het niet meer is) en krijgt, afhankelijk van je inkomen, maandelijks een aardig deel terug van de belastingdienst zodat het per saldo wel meevalt met de kosten. Nu in het geval van een schrijver. De schrijver werkt om te beginnen meestal thuis. Waarschijnlijk heb je dan ook wel recht op opvang, maar zelfs op de site van de belasting, noch op een site voor thuiswerkmama's kan ik daar iets over vinden. Verder zit je met je kosten. Of je nou wel of geen inkomen hebt, het bruto bedrag moet je maandelijks zelf voorschieten aan de kinderopvang. Maar als je nou maar één keer per jaar royalties krijgt uitgekeerd? En niet van te voren weet hoe veel? Moet je dan twaalf maanden lang vijfhonderd euro (of meer) ophoesten? En het pas na afloop kunt verrekenen met de belastingdienst? Op de site van de belastingdienst (toeslagen.nl) word ik ook niet veel wijzer. Daar wordt allereerst de vraag "werkt u"? gesteld, daaronder valt ook: studerend of WWIK ontvangend. Thuiswerkend zonder zekerheid van inkomen wordt niet genoemd. Hoe zouden andere freelancers in andere vakgebieden dat doen, vraag ik me wel eens af? Is/kent iemand van jullie een freelancer met kleine kinderen?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn handboek voor freelancers heb ik helaas uitgeleend, maar daar zal het vast instaan. Misschien staat het in de bieb?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je voert de kinderopvang op als kosten op je verlies- en winstrekening. Over het gehele jaar. Dus ja: je moet eerst zelf betalen. Maar je kunt misschien ook een maandelijkse regeling treffen. (Volgens mij). Misschien weet Zjors hier ook meer van.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu ja, ik moet al mijn inkomsten en uitgaven nauwkeurig bijhouden en er kunnen bv 'bedrijfskosten' bij zijn, zoals inkt, papier, telefoon, internetsite, scholing, dus misschien ook kinderopvang. Vraag eens (vrijblijvend) een boekhouder, Eufdrie? Die weet dat.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, ha, Zjors kan van haar hondenopvangkosten niks aftrekken. Wel een ideetje trouwens. Maar in zijn algemeenheid trekt Zjors wel alle kosten af die ze maar bedenken kan en tot op heden krabben de heren belastingexperts wel door hun haren maar accepteren ze het wel. Vreemd genoeg zijn mijn kosten altijd errug hoog. Ik zou zeker de kosten van kinderopvang aftrekken van de belasting. Dan betalen zij dus op die manier mee. Zonder dat kun jij geen inkomsten verwerven, kun je als argument opvoeren. Er is trouwens ook ergens een forum voor freelancers, maar waar?? Ik zou het niet meer weten. Even googlen dus.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat ik het terug kan krijgen van de belastingdienst weet ik wel, maar de teruggave is inkomensafhankelijk. Ik vind het eerlijk gezegd belachelijk dat je, op het moment dat je nog geen inkomsten hebt, het volle pond moet betalen voor opvang. Eigenlijk vind ik dat ik gewoon nul moet invullen, opgeteld bij het salaris van mijn echtgenoot, zodat aan de hand daarvan de maandelijkse voorlopige teruggaaf bepaald kan worden. Als dan de royalties binnenkomen en ik moet een deel van de ontvangen voorlopige teruggaaf terug betalen, komt dat waarschijnlijk minder hard aan dan wanneer ik 6000 euro moet voorschieten die ik niet heb. Ik ga in ieder geval eens op zoek naar die freelancegids en dat freelanceforum. Bedankt voor de tips!

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
In ons gemeenteboekje zag ik dat er een regeling bestaat voor alleenstaande moeders en kunstenaars, tegemoetkoming opvangkosten. Bestaat er in jouw gemeente niet zoiets? Wellicht eens vragen bij de sociale dienst. Wij doen het inderdaad zoals je schrijft, bedrag betalen en daarna gedeelte terugkrijgen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is er niet ergens een opvangmoeder beschikbaar? Dat kost vast niet zo veel als een kdv.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Of uitwisselen met een andere moeder? Jij een dagdeel haar kids, zij die van jou een ander dagdeel.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je mag wel een héél goed verkopend boek uitbrengen, wil je 6.000 euro aan royalties binnenhalen.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, zo werkt het niet helemaal, Marriejeanne. Je moet de kosten voor kinderopvang (zo begrijp ik van Iris Bee) in zijn geheel voorschieten, maar de tegemoetkoming waar je recht op hebt, is inkomensafhankelijk, dus het zou zomaar kunnen dat je van die 6000 voorgeschoten euro's er na afloop weer 4500 terug krijgt en per saldo maar 1500 betaalt. Het vervelende is dus alleen dat voorschieten. Want recht op wat voor hulp, subsidie, regeling of uitkering dan ook heb ik niet, omdat mijn echtgenoot een inkomen heeft. Ik geloof dat we in een ander topic al hadden uitgevogeld dat jouw en mijn situatie vrijwel gelijk is, Iris? Lastige materie. Het wordt de e-mama's niet echt gemakkelijk gemaakt door de overheid.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik laat de kinderen geregeld op school overblijven. Kost een stuk minder en ze vinden het nog leuk ook. Nadeel: het kan niet op de woensdagmiddag en de kleinste kan ook niet op de vrijdagmiddag.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou inderdaad uitgaan van zijn inkomen en jouw inkomen op nul zetten (oke dan 300 euro per jaar want waarom moet je anders kinderopvang, je moet iets werken). En dan zie je achteraf wel hoeveel meer je hebt verdiend. Dan rekent de belastingdienst alsnog met je af anderhalf jaar later. Dan heb je ook je royalties. En je inkomen voor dit jaar weet je toch al, behalve je bibliotheekvergoeding die in november komt. (Daar word je ook niet rijk van) Royalties komen er niet meer in de herfst meestal en je nieuwe boek is nog niet af dus nog geen voorschot.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij ons gaat het via ons gezamenlijk inkomen. Als de belastingaangifte komt tellen we ons inkomen bij elkaar op, (wat ik nog niet aan royalties heb ontvangen dus niet!) en daar wordt de toeslagberekening op losgelaten. Als ik dus heeel weinig zou verdienen maakt dat per saldo niet zoveel uit, de belastingdienst kijkt naar ons gezamenlijk inkomen. Overigens heb je ook recht op een voorschot op de toeslag. Mocht je inkomen lager/hoger uitvallen, dan mag je houden/moet je terugbetalen. Ik denk wel dat een verschil tussen ons is dat de belasting mij ziet als ondernemer (zitten voorwaarden aan) en jouw inkomen als "overige inkomsten uit arbeid" Hou daar eventueel rekening mee.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Eufdrie, Iris Bee en anderen Ook ik ben 'e-mama', zoals het nu ineens zo mooi heet. Werk hard aan mijn (eerste) boek, in de hoop dat het uitgegeven zal worden. Over 'royalties' etc. kan ik voorlopig alleen maar dromen. Ik herken jullie problematiek, ook ik zit in het wazige 'ja, maar ik werk toch, ik schrijf me rot' stadium en krijg maar geen duidelijkheid over kinderopvang. Komt nog bij dat (ook) mijn man als freelancer werkt, dus vergoeding via een werkgever is er al helemaal niet bij. Van de belastingdienst kreeg ik de 'tip' om een baantje als krantenbezorger of postbode te zoeken: vaste inkomsten en dat is genoeg om geld voor de opvang terug te krijgen. Het aantal uren dat je 'werkt' (lees: bezorgd) hoeft kennelijk niet in relatie te staan tot het aantal uren dat je kind in de opvang zit, dus op die manier zou je als 'moeder' stiekem tijd kunnen regelen. Ikzelf ben hier (nog) niet aan begonnen, vind het nogal schimmig... Overigens kon ik de link van de belastingdienst niet openen, maar ben wel erg benieuwd naar de inhoud ervan! Groeten, Ingunn

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt doorlinken via www.toeslagen.nl, Ingunn. Het systeem van 'baantje voor erbij' is op zich wel leuk bedacht, maar voor die uren zul je dan eveneens kinderopvang moeten regelen, dat gaat dus weer extra in de kosten lopen, ofwel, als je je dat niet kunt veroorloven, gaat het van je schrijftijd af. Heel onhandig dus. Ik zit momenteel zelf met de complicerende situatie dat ik een kleine baan hàd, maar nu werkloos ben. Ik krijg dus WW, en eigenlijk 'mag' je dan geen kinderopvangtoeslag aanvragen/gebruik maken van kinderopvang (want je werkt immers niet - anders zou je geen WW ontvangen). Lastige materie. Weet iemand of ze naar je BSN vragen als je de belastingtelefoon belt? Of kun je die ook 'anoniem' bellen? Ik wil natuurlijk (gezien bovenstaande) geen slapende honden wakker maken. Dit staat er op de site van de belastingdienst:
De gemeente betaalt mee Ook als u niet werkt, kunt u recht hebben op kinderopvangtoeslag. Voorwaarde is dat de gemeente in het kader van de Wet kinderopvang voor u meebetaalt aan de kosten van kinderopvang, omdat: u een uitkering heeft en kunstenaar bent; u een opleiding volgt aan een onderwijsinstelling die staat in de Wet Studiefinanciering (Wsf) of de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdragen en schoolkosten (Wtos); u jonger bent dan 18 jaar, recht heeft op bijstand en bovendien een opleiding volgt. Let op! De gemeente betaalt dus niet als werkgever, maar als uitkeringsorganisatie. UWV betaalt mee UWV is het uitvoeringsinstituut voor werknemersverzekeringen en verzorgt de WIA- (of WAO-), Wajong- en WW-uitkeringen. Werkt u niet, maar volgt u een re-integratietraject en heeft u een arbeidsongeschiktheidsuitkering (WIA of Wao Wajong) of een WW-uitkering? Dan kunt u recht hebben op kinderopvangtoeslag. Voorwaarde is dat UWV voor u meebetaalt aan de kosten van kinderopvang. Let op! UWV betaalt dus niet als werkgever maar als uitkeringsinstantie.
en:
Als u een uitkering als kunstenaar krijgt, kunt u in aanmerking komen voor een extra bijdrage in de kosten van kinderopvang van de gemeente. Informeer bij uw gemeente of u hiervoor in aanmerking komt. In ieder geval moet u een traject gericht op arbeidsinschakeling in het kader van de Wwik volgen. De gemeente houdt rekening met de noodzaak voor kinderopvang en met de maximumuurprijs van de kinderopvang. Deze toeslag komt bovenop de kinderopvangtoeslag van de rijksoverheid.
Leuker kunnen ze het niet maken, maar gemakkelijker kennelijk ook niet. Iemand die dit begrijpt???

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet mijn inlognaam niet meer, maar er is een site voor freelancers, en er staat ook informatie op voor freelancers. Ik kan er alleen nu niet bij, maar staat wellicht iets op over kinderopvang? www.freelance.nl Je moet alleen eerst een inlog naam aanmaken (is gratis).

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mandela, misschien is het je niet duidelijk, maar schrijven is werken. Eufdrie is dus niet 'gewoon thuis', Eufdrie werkt aan haar tweede roman. En toevallig staat haar PC thuis. Dat wel.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors dat was me wel duidelijk hoor, ik schrijf zelf ook dus ik weet dat het arbeid is. Maar veel wahmmers, work at home moms (wahm.nl) zijn juist blij dat ze hun kinderen niet naar de opvang hoeven te brengen. Maar goed ik wilde alleen mijn visie geven , zonder oordeel.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mandela, ik vind in "je kids te droppen" wel een oordeel zitten. Zeg je dat ook tegen mensen die buitenshuis werken? Wanneer schrijf jij dan, als je kinderen altijd thuis zijn? Afgezien daarvan heb ik heel andere ervaringen met kinderopvang, ik ben namelijk heel erg tevreden. Lieve leidsters, met veel aandacht voor het kind en nooit een probleem gehad met administratieve dingen. Ik ben zelfs zo tevreden dat ik onze dochter niet naar een andere kinderopvang heb gedaan toen we verhuisden, hoewel er hier eentje op 2 minuten lopen zit.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
...de makke van geschreven tekst zonder hoorbare intonatie. droppen is gewoon volgens de online vandale iemand ergens afzetten hoor. Lees het maar na. mijn kids gaan naar school ik schrijf als ze op school zitten en ´s avonds en wanneer het maar kan. Ik heb ook goede ervaringen natuurlijk niet alleen maar slechte met de kinderopvang hoor, maar het leek me interessant om ook de minder goede te vermelden. Sterker nog op de opvang zelf heb ik niks aan te merken wel om het gedoe er om heen met de belastingdienst en de debiteurenadm. De leidsters en de activiteiten zelf vond ik top en leuk voor de kids. Maar ik zie me er ze niet naar toe brengen als ik thuis aan het werk ben. En werk jij alleen thuis of ook buitenshuis?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mandela, als je kinderen op school zitten dan schrijf je natuurlijk in die tijd, heb je de opvang niet nodig. Maar als je kinderen nog te klein voor school zijn dan is kinderopvang een prima oplossing. Ik geloof best dat 'droppen' betekent wat je schrijft. Maar dit was de context: [i]"vind je het dan niet een vreemd idee je kids te droppen ergens terwijl je in principe gewoon thuis bent?"[i/] Daar spreekt toch wel een beetje uit dat je je kinderen niet hoort te droppen als je zelf gewoon thuis bent. Ik vind dat overigens helemaal geen vreemd idee, als je je schrijven serieus neemt. En ik werk alleen thuis.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verschil met betaald thuiswerken en thuis een boek schrijven zonder dat je budget hebt, is dat je in het eerste geval kinderopvang kunt betalen en in het tweede niet. De administratie volgt in het eerste geval wel vanzelf. In het tweede geval moet je steeds alles zelf uitzoeken. Ik vind dat mandela praktische praktijkervaringen neergeschreven heeft waar je echt rekening mee kunt houden zodat je niet alsnog in de problemen komt. En zoals ik Eufdrie's vraag heb opgevat, ging het er haar niet om of ze haar kind zou droppen of netjes naar de opvang brengen. Ze wil weten hoe ze het betalen moet. Zonder voor te hoeven schieten. En ik zou dat niet weten, jammergenoeg. Ik zou zeggen:wees blij dat je een man hebt met een inkomen, en een kind. Dat boek, dat komt er wel. Er zijn altijd uren te vinden op een dag. Zeker als je maar één kind hebt. Want denk je in dat je geen man had en toch dat kind, dan zag het er financieel nog weer heel anders uit. En volgens mijn ervaringen niet direct rooskleuriger. Maar dan heb ik het alleen over het financiële aspect.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De tijd dat mijn kids op school zitten is eigenlijk te kort voor mij als singlemoeder. Ik haal en 'drop' :) ze ook steeds. Onderbrekingen doen het schrijven geen goed en er is genoeg te doen qua huishouden enzo. Het komt toch eigenlijk wel op de avonduren neer of als ze elders logeren. Ik weet hoe moeilijk het is tijd te maken. Ik ben geen fictieschrijfster dus dat zal ook wel verschil uit maken. Ik heb er nog nooit van gehoord dat een 'wahm' haar kind naar de opvang brengt. Maar als dat wie dan ook helpt om beter haar schrijfwerk te kunnen verrichten, hartstikke mooi.