Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Het begin... en dan?

Wat ik dus enkele malen hal heb gehad is dat het begin wel lekker loopt, maar als dat af is, ik geen letter meer op papier kan krijgen. Ik wil het wel, maar het gebeurt gewoon niet. Snap je wat ik bedoel? Heeft iemand van jullie dat ook gehad en hoe kan ik het vermijden?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat ken ik. Ik voorkom het vaak door de opzet van het boek vooraf schematisch weer te geven. Soms zelfs globaal de hoofdstukkenindeling. Dan heb ik houvast als ik vastloop. Ik bedenk vaak het hele verhaal globaal. Dat kan dan nog veranderen terwijl ik bezig ben, maar het geeft wat steun.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doe dat hetzelfde als Sigyn sinds ik een keer na 10000 woorden niets meer uit mijn vingers kreeg. Alles staat vast en ik mag er wel van afwijken, maar ik kan er altijd op terugpakken als ik niet verder kom.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je nu je beginstuk eens ziet als een middenstuk? Wat gebeurt er voor je al geschreven stuk? En wat erna? Misschien komen er hele mooie onverwachte scenes uit! :jawdrop:

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, een raamwerk zoals Sygin maak ik ook. Maar bij mij is het soms van niet al te best hout: het dondert dan in elkaar omdat ik een totaal andere richting in ga...

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik maak bewust geen raamwerk of schema, dat is bij mij inspiratiekiller nr.1. Wel geef ik mijn personages een kompas en een landkaart, en verder zoeken ze het maar uit. Ik heb mijn huidige boek al een paar keer op een ander tijdstip laten beginnen, en nog weet ik niet of dit 'm wel is. Mara waarom ga je je personages niet interviewen? Eens vragen wat ze na dit hoopvolle begin verder nog verwachten van het leven? Misschien kom je dingen van ze te weten waar je een vervolg van het verhaal op kunt baseren.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, het lijkt me wel een idee... Ik ben in de spin off bezig met zoiets. Daarin laat ik de hoofdpersonen over elkaar vertellen.