Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Alcohol

In mijn langste verhaal komt alcohol voor. Alleen weet de ikpersoon niet hoe het heet, hij noemt het dronkenworden-spul (hij drinkt het ook). Is dat irritant om te moeten lezen?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Aart, Als de ik-persoon niet weet wat alcohol is, weet hij dan wel wat 'dronken worden' is? Hij zou bijvoorbeeld ook de verschijnselen kunnen benoemen. (zoiets als wiebelige-wereld-water :sick: )

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, hij weet wat dronken zijn is. Hij is zelf dronken gemaakt en op de avond waar ik nu over schrijf maken hij en een vriend van hem elkaar dronken door heel veel alcohol achter elkaar op te drinken:
Bij het vat blijft hij staan, hij pakt een beker, vult hem en geeft hem aan mij. "Drink zoveel van dit spul als je kan." Hij pakt nog een beker, ik drink die van mij leeg - vul hem, drink hem leeg, vul hem, drink hem leeg… net als Jersan.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hmm tough one... ik zou mezelf ook de vraag stellen hoe hij weet wat dronken worden is terwijl hij niet weet wat alcohol is... nu goed dat wordt waarschijnlijk in het verhaal verduidelijkt? het lijkt mij vreemd om te lezen, maar wel te doen, niet? hoewel een naam die de verschijnselen beschrijft, zoals El al zei, mij makkelijker leesbaar lijkt en realitischer overkomt.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt me toch dat hij ook aan 'dronken worden' een naam zal moeten geven want als hij alcohol niet kent, kent hij de uitwerking ervan ook niet, en dus de benaming niet. Je kunt een fantasiewoord bedenken, iets in de trant van wat El al zei. Of het effect van het drinken beschrijven. De lezers zullen dan wel begrijpen dat het hier niet om water of ranja gaat. Jou kennende, gaat dit wel lukken, je hebt al zoveel namen bedacht.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij weet wat dronken is doordat hij dronken werd gevoerd en toen hij zijn zus zag zei ze: "Je bent dronken!" Van dat dronken worden en de rare smaak (hij vindt het lekker) is ook het enige waar hij alcohol van kent. Dat daardoor de wereld gaat draaien weet hij zelf niet eens, hij is ook nog maar acht.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan denk ik meteen aan drugs... Niet dat ik die neem hoor. Maar het kan tegenwoordig niet keihard genoeg gaan allemaal. Of 'brandend water' of zo?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tjonge wat lastig, dronken worden en de lekkere smaak is het enige waar de ikpersoon aan denkt bij alcohol. En als ik het nu eens een zelfbedachte naam geef, die Jersan dan noemt? Hm... itari: spul (ita) dat je hoofdpijn veroorzaakt (ri) kan dat?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het sterke drank is, zal de hitte en het geprik in zijn mond en keel ongetwijfeld meer indruk maken dan dat ie er bezopen van wordt... Brandend water of vuurdrank of zo?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je zou dat zeker kunnen gebruiken, vind ik. Maar niet te vaak, als dat hoofdstukken zo doorgaat, dan wordt het denk ik vervelend. Verzin dan een ander korter woord ervoor nadat je het woord eerste 1 of 2 keer zo genoemd heb.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen wij klein waren werden we ook dronken als we rond en rond en rond draaiden. Wiebelige wereld water vind ik trouwens erg mooi gevonden!

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aart, is het een verhaal voor kinderen, voor volwassenen of ertussen in? Dat maakt verschil. Marria

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 (acht) jaar en aan de drank? Daar kan zo'n jong lijfje toch helemaal niet tegen? Zitten ze aan de breezers ofzo? Dan kan ik mij nog voorstellen dat het een zoete smaak heeft. Anders dan brandt je slokdarm langzaam - maar zeker- weg. Ik kan het mij niet voorstellen dat het hem een goed gevoel geeft, alles moet juist draaien en tollen en zijn maag zal zeker tussen zijn oren zitten. Behalve als het drank is voor jonge kinderen waar wat alchohol aan toe is gevoegd, iets om hen in een roes te brengen zoals bij kindsoldaten die drugs gebruiken zodat ze hun 'taken' kunnen uitvoeren.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is dus wel te merken dat ik zelf nog zowat geen ervaring met alcohol heb :) aan hitte, geprik in de mond, draaien, tollen en de maag tussen de oren had ik nog niet eens gedacht. Dan moet ik die avond met veel alcohol maar es gaan aanpassen. Vuurdrank, dat lijkt me dan nog wel de beste. @Jommeke: Nee, het zijn geen breezers, die waren er 3700 jaar geleden (de tijd van dit verhaal) denk ik nog niet. En het is ook geen sterke drank. Een soort bier van 3700 jaar terug, dat je tijdens een feest daar overal kan vinden. Maar slokdarm wegbranden? Meen je dat serieus? :O
Aart, is het een verhaal voor kinderen, voor volwassenen of ertussen in?
Wat onderwerpen betreft (o.a. verkrachting en kindermoord, er komt ook seks in voor) niet echt voor kinderen, maar mijn stijl is wel voor kinderen. Probleempje dus, maar denk ook niet dat het verhaal ooit uitgegeven wordt :)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, dunbier... Ik dacht sterke drank ;) Bier is voornamelijk bitter en er zijn maar weinig kinderen die dat lekker vinden (da's biologisch bepaald of zo, misschien kun je daar wat van opzoeken). Sterke drank is echt niet voor kinderen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bier is bitter en ik lust het niet. Maar veel kinderen vinden het echt wel lekker, althans een paar slokjes dan. Overigens 3700 jaar geleden zullen ze het niet al te nauw genomen hebben met de alcoholgrens van 16 jaar (wisten zij veel van de lange-termijn-effecten). Wedden dat de babies daar al op in bier gedoopte doekjes mochten sabbelen. Daar slapen ze zo lekker van... Kenden ze toen trouwens al bier? Dacht dat de eerste alcoholische dranken vooral van gegiste bessen en ander fruit werden gemaakt. Kies een naam voor het bier dat te maken heeft met wat je hoofdpersoon het meest opvallend vind aan de drank. Dat kan een kleur zijn (geelwater) of een smaak (bitterwater) of juist het effect (draaiwater).

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bierbrouwen is een bezigheid die al eeuwen oud is, de Sumeriërs, een volk dat ongeveer 5000 jaar geleden in Mesopotamië, het tweestromenland tussen de Eufraat en de Tigris, nu behorend tot huidige Irak, leefde, waren vermoedelijk de eersten die bier maakten. Het bier en de wijze waarop dit gemaakt werd, is echter niet zoals we dat nu kennen. Men bakte een soort brood van emmer (een soort tarwe), dat van buiten gaar was, maar van binnen nog week. Als men bier wilde maken, weekte men het brood in water, en bracht dit aan het gisten. Aan het bier werd vaak honing of kruiden toegevoegd. Nadat de Babyloniërs het Sumerische rijk hadden over genomen, nam het brouwen toe. Uit kleitabletten van die tijd heeft men kunnen afleiden, dat men reeds verschillende soorten bier kende.
Bron: http://www.brouw-bier.nl/theorie/geschied.htm Wat tijd betreft zit ie wel goed ;)

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
In de Middeleeuwen kregen kinderen toch bier? Omdat water toen nog zeer verontreinigd bleef. (Geen waterzuivering hè.)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij werd er toen voornamelijk dunbier gedronken, dat heeft een lager alcoholpercentage. Ik weet ook niet of het daar toen gebruikelijk was, dat zal Aart moeten onderzoeken.