Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Literaire Tijdschriften

Hallo Allemaal Mijn naam is Eefje en ik zit op de school voor journalistiek. Ik ben een stuk aan het schrijven over de typografie van literaire tijdschriften, en ik ben erg nieuwsgierig naar wat de lezers van die bladen er zelf nu eigenlijk van vinden. Ik ben van mening dat de typografie van de meeste literaire bladen beter kan. Vaak zijn het lange lappen tekst die juist af en toe mooi onderbroken kunnen worden door een streamer of een tussenkopje. Dit maakt de hele pagina aantrekkelijker voor de lezer en maakt ook de tekst makkelijker te behappen door die in kleinere stukken in te delen. Met typografie kunnen hele leuke dingen gedaan worden (zoals de korte verhalen in La Vie en Rose, wat verder een glossy is, maar toch een mooi voorbeeld) en het is jammer dat daar bij literaire tijdschriften zo weinig gebruik van gemaakt wordt. Tijdschriften kunnen heel dynamisch zijn, en weinig foto’s illustraties hoeven niet te betekenen dat dat niet kan. Dus wie hier leest literaire bladen als Hollands Maandblad en De Revisor en Tirade? Hoe ervaren jullie het? Vinden jullie het juist fijn dat de typografie op die van een boek lijkt of zorgt het ervoor dat je niet het gevoel hebt een tijdschrift te zitten lezen? Lezen jullie lekker door of is het vaak te veel om in één keer te lezen? Geef hier je mening over literaire tijdschriften! Voornamelijk over de vormgeving en typografie, en of die goed samenwerkt met de inhoud om het geheel interessant te maken. (Afhankelijk van de reacties die ik krijg wil ik ze in mijn stuk kunnen gebruiken, ik ga ervan uit dat jullie dat oké vinden tenzij er expliciet gezegd wordt van niet.)

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het enige nadeel aan die tijdschriften, hoe mooi en glossy ze ook mogen zijn, dat er veel te veel reclame in zit. Jammer. Maar ik weet wel dat ze het geld hard nodig hebben.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben een groot liefhebber van de literaire tijdschriften. Ondanks dat ze erg prijzig zijn, koop ik ze geregeld en ik overweeg zelfs een abonnement op één van de tijdschriften. Vooral 'De Revisor' spreekt me erg aan. Het blad is met zorg gemaakt en verschijnt dan ook niet zo heel vaak. De cover is altijd erg verzorgd, kunstzinnig en aantrekkelijk voor de lezer. De opmaak in het blad vind ik ook goed. De gedichten worden gelukkig niet gecentreerd en krijgen een witte achtergrond, zodat ze eruit springen. Ook het proza van schrijvers wordt goed opgemaakt. Naar dit tijdschrift kun je je werk opsturen als debutant; je weet zeker dat er met zorg wordt omgegaan. 'Hollands Maandblad' vind ik iets 'goedkoper' qua uitstraling, maar het wordt wel op mooi geschept papier gedrukt. Ik vind alleen de opmaak, de kleuren en de uitstraling niet echt van deze tijd. Op zich maakt dat niet uit, want het gaat om proza en poëzie en dat moet degelijk gepresenteerd worden, maar ik kan me wel voorstellen dat het jongeren niet aanspreekt. Met andere tijdschriften ben ik niet echt bekend.