Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Stichting Lira: aanmelden of aansluiten?

Op dit forum ontdekte ik het bestaan van leenrechtvergoeding en heb ik bij Stichting Lira informatie opgevraagd en ontvangen. Ik kan nu kiezen tussen: 1. me aansluiten bij Stichting Lira, waarbij ik de auteursrechten aan hen overdraag, en ik ook voor allerlei andere rechtelijke zaken bij hen terecht kan. 2. me aanmelden bij Stichting Lira, waarbij zij alleen mijn leenrechtvergoeding innen. Ik neig naar de tweede optie, omdat overdragen van de auteursrechte me zo drastisch lijkt. Ik ben benieuwd welke ervaring jullie met Stichting Lira hebben en wat jullie me aanraden. Voor de duidelijkheid heb ik (tot nu toe) maar één boek geschreven, dat ook in de bieb verkrijgbaar is. Ik verwacht geen verfilmingen ;-).

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn verhaal ken je inmiddels. Ik wist niet eens dat je je ook kon aansluiten. Klinkt als Buma/Stemra, waar zij dus bepalen of iemand een liedje mag spelen en niet de artiest (had mijn docent auteursrecht nog een leuk verhaal over destijds).

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi margaret, het gaat bij de stichting Lira met name om het verzilveren van het auteursrecht op dingen die je zelf in je eentje moeilijk kunt verzilveren zoals doorgifte via de kabel of via de radio. Als het goed is zit er bij je aanmelding een formulier waar je diverse opties kunt aankruisen, die ze dan voor jou gaan beheren. Ik heb de 1e drie opties aangekruist, dat zijn de rechten voor kabel en tv, radio en mechanisch reproduceren (whatever that me be). ik snap zelf even niet waarom ik het reprorecht niet aangekruist heb, trouwens! Zal van de week eens bellen. stichting lira komt op voor jouw rechten. Hoe meer hoe beter.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad. Ze nemen niet je auteursrecht over. Dat staat nergens. Dat kan ook niet. Ze handelen namens jou als er wat te innen is. Kun je natuurlijk ook zelf gaan doen maar lijkt me onmogelijk om in de gaten te houden en tijdrovend om achter aan te gaan. Dus ik heb de hele riedel maar aangekruist voor als het zich ooit voor zou doen. Je moet het dan wel melden bij je uitgever als je een volgend contract afsluit omdat sommige dingen ook in het standaardcontract staan dat de uitgever dat voor je int. Maar dat is dan weer anders omschreven en daar snap ik eerder gezged niets van. Dus ik meld maar niks bij de uitgevers en zie wel waar het schip eventueel ooit strandt.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
even dit topic weer opgezocht. Ik heb nu ook een infopakket aangevraagd en zojuist gekregen. Ik vind het een beetje vaag, het verschil tussen aansluiten en aanmelden. Aansluiten dan geven ze je ook juridische hulp begrijp ik , maar wat zijn de voordelen nog meer? Ja precies je moet dat melden aan je uitgever, mijn uitgever neemt dan ook iets in het contract op. Ik denk dat ik het maar houd bij aanmelden. Al die contracten.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
[off topic- Wat staat er toch handige info op dit forum. Leenrechten e.d. zijn, denk ik, voor de meeste mensen niet het eerste waar ze aan denken als ze eindelijk die boekendeal binnen hebben.]

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even omhoog dit topic, heb zelf vandaag ook het Lira-contract met alle info binnengekregen, en zie door de bomen ook even het bos niet meer.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kreeg het gister ook (eindelijk) binnen, en ze hebben wel heel veel vast voor je aangekruist... Volgens mij moet je uitgever dat soort dingen toch regelen? Veel van die dingen gaat toch via hen, dacht ik... Ik denk niet dat ik het doe,eerlijk gezegd. Ze willen wel heel veel en het is ook onherroepelijk enzo.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan geen kwaad, is mij verteld. Het kan alleen maar goed. Die mensen van Lira houden de wacht over onze rechten. En je kunt wel zeggen: 'Dat hoort de uitgever te regelen,' en dat is ook zo, maar misschien zijn er uitgevers die dat niet regelen. Dan heb je Lira.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn uitgever heeft mij gewoon het aanmeldingsformulier voor Lira toegestuurd, tegelijk met het contract. ;-) Ook dat is een manier van zorgen voor. Ik moet de uiteindelijke inschrijving nog steeds opsturen trouwens, ik zie dat iedereen in dit topic zich heeft aangemeld, dat ga ik dus ook maar gewoon doen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan dat dan wel? Op de site staat namelijk het volgende:
Om aanspraak te maken op een leenrechtvergoeding hoeft u zich niet per se aan te sluiten. Wij verdelen deze vergoeding namelijk aan alle auteurs wier boek uitgeleend wordt door bibliotheken. Als u aanspraak wilt maken op uw leenrechtvergoeding dan volstaat het om u aan te melden. Let op: dit geldt alleen voor hen die al jaren leenrecht ontvangen, debutanten moeten zich wel aansluiten bij Lira.
Ik ga zelf het contract voor aansluiting eens goed doornemen. Als het me in orde lijkt, doe ik dat gewoon. Het is volgens mij wel veel makkelijker.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de site de laatste tijd niet bekeken, maar me vorige week alleen maar aangemeld, kon gewoon, ook als debutant. Kan misschien komen doordat de inschrijfformulieren al zowat een jaar hier lagen :D Ik heb in eerste instantie niet voor aansluiten gekozen omdat ik niet goed weet waar ik precies 'ja' op zou zeggen, dat wil ik eerst uitzoeken. En aansluiten kan dan altijd nog.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aansluiten is beter, dan kunnen zij opkomen voor je rechten. Ze zijn opgericht door en een verlengstuk van de Vereniging van Letterkundigen. Dus ze zitten er voor jou, schrijver. In tegenstelling tot je uitgever, die zit er voor zijn eigen centen. Hoe meer aangesloten leden zij hebben hoe meer ze een vuist kunnen maken in de rechten voor de schrijvers. Ik ben mijn argwaan inmiddels kwijt, en wat je niet snapt kruis je gewoon niet aan. Daarvan kun je als het nodig zou zijn later altijd nog de rechten aan hen geven. Dat kan per onderdeel later altijd.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ja, da's het punt dus... je kunt geen dingen NIET aankruisen, in dat contract, ze hebben vast alles voor je aangekruist.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is vreemd. Ik heb mijn contract erbij gepakt en zag dat ik daar zelf nog een hoop lege vakjes heb ingevuld. Ik zie Lira als een club die mijn rechten bewaakt en nog geld oplevert ook. Een vriendin van mij krijgt toch elk jaar een leuk bedrag bijgeschreven. Lira zorgt dat die gelden binnenkomen en zoals Zjors al zegt: hoe meer auteurs zich aan sluiten, hoe sterker ze zijn. Dus toch maar doen zou mijn advies zijn. En als je bepaald zaken niet wilt, kun je daar toch een rondje omheen zetten en een opmerking erbij schrijven. Dit wil ik niet??

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=Ing]Ik heb de site de laatste tijd niet bekeken, maar me vorige week alleen maar aangemeld, kon gewoon, ook als debutant. Kan misschien komen doordat de inschrijfformulieren al zowat een jaar hier lagen :D
Ik heb in eerste instantie niet voor aansluiten gekozen omdat ik niet goed weet waar ik precies 'ja' op zou zeggen, dat wil ik eerst uitzoeken. En aansluiten kan dan altijd nog.[/quote]

Aanmelden kan altijd. Ik heb me net aangesloten, tenminste, de formulieren ingevuld. Ik heb ook de vier punten die bij de facultatieve overdracht staan aangekruist. Je geeft helemaal niets uit handen. Er wordt juist meer voor je in de gaten gehouden.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hebben jullie je allemaal voor, tijdens, na je eerste boek aangesloten? En zijn jullie tevreden over wat de LIRA voor je doet (van Zjors begrijp ik van wel, van anderen staat het er niet bij)

Ik zal me eens gaan verdiepen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn boek is in september uitgekomen. Nu is er een Biblionrecensie van en bij sommige bibliotheken staat het boek in bestelling. Dat leek mij het moment om me aan te sluiten. Ervaringen heb ik verder nog niet.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aansluiten of aanmelden heeft natuurlijk pas zin als je een boek in de bieb hebt. Lira zorgt dan dat je het geld krijgt van de uitleningen. Geen boek, geen Lira, geen geld.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Logisch inderdaad :unibrow: Niet ieder boek verschijnt standaard in de bieb.
Dat van mij nu wel, dus aanmelden is zinvol begrijp ik.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb me circa een maand geleden aangemeld. Later bekijk ik of ik me wil aansluiten.
@Zjors: Lira behartigt toch de belangen van alle schrijvers, ongeacht of hun boek in de bieb staat?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als je geen boek in de bieb hebt valt er niks te behartigen als je je alleen hebt aangemeld.
Bij aansluiten kunnen ze ook andere zaken van je behartigen, nevenrechten en zo, maar bij aanmelden kunnen ze alleen geld dat ze van de biebs krijgen op jouw rekening storten. En geen boek in de bieb is natuurlijk geen geld van de biebs. Dat is wat ze doen.
De VVL (Vereniging van Letterkundigen een soortement vakbond) behartigt de belangen van schrijvers, bedoel je die?

Het is niet slim om je alleen maar aan te melden en niet aan te sluiten. Kunnen ze ook niets voor je regelen. Het is gratis en ze doen alleen maar goed werk voor je.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O ja, aanmelden betekent dus alleen maar dat je aan hen doorgeeft welke boeken van je in de bieb staan en op welke rekening ze het geld mogen storten.