Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De mopperende Gouden Uil Jury

Ik durf haast niet - een kakelvers forum en dan zomaar een vraag opwerpen alsof het een dag als alle anderen is. Brrr. Toch, daar komt íe. Marjolijn Hof en Arnon Grunberg winnen de Gouden Uil 2007, meldde mijn krant vorige week. Wat het blad ook meldt is een mopperende Gouden Uil jury, zoals eerder de Libris jury ook mopperde over de kwaliteit van de inzendingen. 'Hopeloos veel kaf en weinig koren.' en 'een pak op verkoopsucces gerichte titels.' Zijn uitgeverijen echt zo commercieel geworden? Kijken ze niet meer of ons werk goed is, kijken ze alleen of het commercieel is? Is commercieel dan hetzelfde als goed?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vandaar dat er zo vreselijk veel chicklit boeken zijn de laatste tijd. Het schijnt goed te verkopen. En erg veel boeken over mishandelde vrouwen uit het oosten, want dat verkoopt ook goed. Als ik in de Bruna om me heen kijk, zie ik inderdaad veel te veel commerciele boeken liggen. In de Donner is dit wel anders. Maar of het nu echt geschreven wordt met het idee 'het zal wel goed verkopen', weet ik niet. Mijn manuscript is een thriller, en misschien denken heel veel mensen daarover ook wel dat het commercieel is, maar ik vind het het heerlijkste genre om te schrijven. :D Maar goed, om op het punt terug te komen: het lijkt er inderdaad op dat de uitgeverijen steeds commercieler worden. Het gaat alleen nog maar om geld verdienen, en niet om de ziel van het verhaal, denk ik.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor ieder verhaal is er een doelgroep te vinden. Een chicklit leest lekker weg, dus dat is nu eenmaal voor een groter publiek. Een uitgeverij verdient daar wel aan, maar ik geloof niet dat ze een goed boek daarvoor opzij zullen schuiven. Boeken van bekende Nederlanders verkopen ook goed, maar hebben soms een bedenkelijk niveau.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
-------------------------------------------------------------------- Er moet brood op de plank; liefst met beleg. Ook bij uitgeverijen natuurlijk. Ik heb eens een verhaal in de Volkskrant gelezen en daarin werd verteld dat een paar grote schrijvers de koppen bij elkaar hadden gestoken. Ze maakten een afspraak om een boek te schrijven, dat slecht was. Wat bleek? Het werd aanvaard omdat de schrijvers naam hadden!!!

Bij dag en nacht, bij zon en regen
kom je leuke dingen tegen.
(Dr Seuss)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O, echt Pluisebol? Dat is erg. Begrijpelijk, maar erg. Dat er bepaalde genres zijn die beter verkopen, daar gaat de klacht volgens mij niet over. Chicklit (nog steeds een stom woord) leest idd lekker weg en een literaire thriller laat ik ook niet liggen. Wat ik echt jammer vind is dat de jury's aangeven dat er zo weinig nieuws komt Ik weet niet of ze gelijk hebben, eerder genoemde literaire thrillers en chicklit zijn als genre vrij nieuw en verkopen ook nog eens erg goed. Maar nieuwe literaire schrijvers van het kaliber Grunberg, die lijken er idd niet te zijn. Dan is de vraag voor mij, ligt dat aan de schrijvers of aan de uitgevers. Zitten er tussen die een miljoen amateurschrijvers in nederland nu echt geen grote talenten meer, of leggen ze het af tegen de commercie.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Over vijf jaar is de mode weer veranderd en is er weer iets anders dat goed verkoopt. Ik betwijfel of mensen helemaal gaan stoppen met het schrijven van "literair verantwoorde" boeken, ze zullen alleen wat lastiger te vinden zijn. Maar die chicklit en weet ik wat er nog meer goed verkoopt zet wel meer mensen aan het lezen en een deel daarvan zal uiteindelijk ook naar zwaardere kost gaan grijpen, wat ze anders nooit zouden doen.

Curiosity killed the cat. Gelukkig ben ik geen kat!

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maarja, dan, als de jury een bepaalde voorselectie maakt en dat doen ze natuurlijk, dan mogen ze ook niet mopperen. Waarom hou je het belangrijkste criterium nou voor je Rudolf? (knipoog-grijns-smily!). Ik weet alleen waar sommige uitgevers naar kijken en dat is duidelijk ook naar de marktwaarde; Terra-Lannoo geeft dit duidelijk als voorwaarde aan. Anders zou een uitgever ook heel snel op de fles zijn. En dan kijkt een uitgever natuurlijk automatisch naar iets wat op dit moment goed verkoopt. Maar ik dwaal af...

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, je dwaalt helemaal niet af Wiske. Laat het zoeken naar megasellers, boeken met een grote marktwaarde, nog wel ruimte over voor experimenten, vernieuwende literatuur, 'moeilijke' boeken e.d. Of is de klacht ongegrond. Er worden meer boeken uitgegeven dan ooit, in de hoop dat het ene hype boek erbij zit. Wat dat zal zijn is onvoorspelbaar, kijk maar naar de megabestsellers van de laatste jaren. Maar voor ons, startende schrijvers op zoek naar een klankbord, wordt het wel ingewikkeld. Als je verhaal wordt afgewezen, is het dan slecht geschreven? Of vind de marketingafdeling het 'geen handige zet'? En als het wel wordt opgepakt, is dat dan nog een compliment? Of heb je dan een matig boek geschreven wat toevallig over een populair onderwerp blijkt te gaan? Ik raak er van in de war hoor, zeker nu standaard afwijzingszinnen lijken te veranderen van 'past niet in het fonds' naar 'geen commerciele mogelijkheden'.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ceridwen: Gelukkig weet ik dat er voor mijn boek tenminste wel degelijk commerciele mogelijkheden zijn. Toch is het redelijk moeilijk en redelijk vernieuwend (smile). De meeste boeken zullen toch wel worden afgewezen omdat het slecht geschreven is? Dat hoop ik tenminste wel. Ik bedoel dan wel echt de boeken 'die de buurvrouw ook zo goed vindt', je weet wel wat ik bedoel. Ik denk dat de meeste uitgevers gaan voor een populair onderwerp, wat ook nog eens goed beschreven is. Dat is voor elk genre anders, je kan niet een goede chicklit vergelijken met een goede historische roman. Whatever, ik heb in ieder geval uitgevers geselecteerd die marketing combineren met die bepaalde doelen/inhoud die bij mijn boek en mijn idee over thema-uitwerking passen (smile).

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
-------------------------------------------------------------------- Ik heb, alweer een paar jaar geleden, een kinderboekje over vleermuizen geschreven. "Heel leuk, hoor! Goed geschreven!" werd gezegd, "maar er is geen markt voor!" Ik bedoel maar.....

Bij dag en nacht, bij zon en regen
kom je leuke dingen tegen.
(Dr Seuss)