Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het dankwoord

Heeft iemand wel eens een dankwoord geschreven, of een nawoord/acknowledgement waarin mensen bedankt werden? Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik heb van verschillende mensen/collectieven hulp gehad bij de research, maar nou ook weer niet zoveel dat ik zonder hun inmenging het boek niet had kunnen schrijven.

Zou (bij publicatie, wat op dit moment natuurlijk nog geheel hypotetisch is) een mailtje/post als bedankje volstaan of moet ik nog een pagina voltypen met bedankjes waarbij ik ongetwijfeld mensen ga vergeten of noemen die liever anoniem willen blijven? Ik wil het boek sowieso opdragen aan mijn beste vriend zonder wie het er nooit was gekomen, zelfs al heeft ie zich daarna niet meer met de verhalen zelf bemoeid...

Heeft iemand hier ervaring mee?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ervaring heb ik niet, maar misschien iets als dit? :

Ik wil graag die-en-die bedanken voor dit-en-dat. enz. enz. enz.
En verder nog alle anderen die ik hier niet noem, want het waren er zoveel dat ik, als ik hun namen hier noem, nog een boek had kunnen schrijven.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Heb ook nog geen ervaring, maar ik wil bepaalde mensen bedanken via de interviews met lokale en minder lokale kranten, en tijdschriften, en stukjes op hun homepage die door duizenden gelezen worden. Goede reclame voor iedereen. En het is een deel van een mooi verpakt promotieplan 8) . Voor het geval dat heb ik me namelijk alvast uitgebreid verdiept in Pod :wink:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wiske wrote:
Heb ook nog geen ervaring, maar ik wil bepaalde mensen bedanken via de interviews met lokale en minder lokale kranten, en tijdschriften, en stukjes op hun homepage die door duizenden gelezen worden. Goede reclame voor iedereen. En het is een deel van een mooi verpakt promotieplan 8) . Voor het geval dat heb ik me namelijk alvast uitgebreid verdiept in Pod :wink:

Heheh, ja, die optie zwerft ook nog ergens in mijn achterhoofd rond ;)

Aart, ik vind die laatste zin van jou erg leuk!

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb op de laatste pagina een lijstje staan waarin ik (uit mijn hoofd) vier of vijf mensen bedank, en dat waren alleen de mensen die nauw bij het boek betrokken waren.
Het is denk ik persoonlijk. Ik lees in Amerikaanse boeken vaak dat ze God bedanken, bijvoorbeeld. Voor iedereen is het anders!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In mijn hoofd ben ik ook wel eens met een dankwoord bezig :oops: daar loop ik heel erg vooruit, ik weet het, maar het is wel leuk. En wat ik dan bedenk:
Met dank aan de leden van Club Schrijven Salon.
Vinden jullie zoiets eigenlijk wel kunnen?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tuurlijk!!

Zet er dan wel bij : 'en in het bijzonder Zjors' :lol:

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:
Tuurlijk!!

Zet er dan wel bij : 'en in het bijzonder Zjors' :lol:


En in het bijzonder Zjors zonder wie het einde nooit was geworden wat het nu is!!! :lol:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

rudolf wrote:
In wat dikkere romans waarvoor veel onderzoek nodig is, staat vrij vaak een dankwoord. Kijk eens wat anderen doen en wat wel en niet bij je past.

Het hele "kijk eens wat anderen doen" is nogal lastig. Ik heb hier maar vijf Nederlandse boeken liggen en even naar de bieb/boekhandel gaat ook lastig ;) En ik wil dus weten hoe het er in Nederlandse boeken aan toegaat, die rare Amerikanen tackel ik wel een keer als ik in het Engels ga schrijven.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zie ze in twee varianten: één zinnetje op de eerste pagina, of een hele pagina met een opsomming van iedereen die er ook maar enigzins mee te maken heeft gehad. Het hangt er een beetje van af hoeveel mensen je wilt bedanken, denk ik :P

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Het hangt er een beetje van af hoeveel mensen je wilt bedanken, denk ik
Ja, én of je van jezelf een beetje een dankbaar typeje bent.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Stél dat mijn verhaal het tot een heus boek schopt, dan wil ik er zeker de proeflezers in bedanken. Misschien ligt dat anders voor kinderen dan voor volwassenen, maar het lijkt mij kicken voor hun als ze in een boek genoemd/bedankt worden. Om te voorkomen dat ik dan iemand vergeet, zou ik alleen de naam van de scholen noemen. De namen van de individuele proeflezers dan wel apart (dus de kinderen die niet via een school hebben gelezen).
Verder alleen de mensen die er heel nauw bij betrokken zijn geweest.

Even verder bordurend op je vraag: Zouden jullie er een opdracht in zetten? Dus: Voor die en die en die?

En zetten jullie het bedankje en de opdracht er ook al in als je het ms opstuurt of doe je dat pas achteraf? (als, als, als het uitgegeven wordt).

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ing wrote:
Even verder bordurend op je vraag: Zouden jullie er een opdracht in zetten? Dus: Voor die en die en die?

En zetten jullie het bedankje en de opdracht er ook al in als je het ms opstuurt of doe je dat pas achteraf? (als, als, als het uitgegeven wordt).


Als ik dat zou doen zou ik er neerzetten:

Voor Daantje, mijn mailvriendin. Zonder jou was ik nooit gaan schrijven.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heb je hier wat aan?

Dit is de tekst aan wie ik mijn boek opdroeg en mijn motto:

Voor Staart, mijn maatje.

Sneeuwvlokje
Niet te bewaren
Herinnering blijft
Alle jaren
Ter nagedachtenis aan mijn oma.

The only thing you have to decide,
is what to do,
with the time given to you.
J.R.R. Tolkien.

En dit is mijn dankwoord:

Een bosje bloemen

First of all: Julie Gregory, thanks for your warm concern and advice to write this book.

Claire en Helene jullie schrijverstips waren top! Annette bedankt voor het lenen van je liedje. Arno door jou kreeg ik een andere kijk op de Nederlandse taal. Pia, Carla en Renée dank ik voor het meelezen.

Ik zou graag iedereen, die met zijn of haar kennis een bijdrage aan dit boek heeft geleverd, hier op deze plek willen danken. Maar dat zijn meer dan honderd mensen. Dus doe ik het zo: Lieve allemaal, veel dank voor het meedenken!

Voor wat betreft de eerste en tweede druk die verschenen onder de titel ‘Wanneer vraagtekens uitroeptekens worden...’, gaat mijn onuitsprekelijke dank uit naar Siebrenna de Kraaij, van De Kraaij Design. Jouw creatieve ideeën gaven het boek zijn eerste eigen gezicht. Mijn boekenmoeder, José Vriens van uitgeverij Boekenbent, wil ik heel graag bedanken voor haar steun en uitgebreide service.

Voor deze druk: uitgeverij SWP Book enorm bedankt! En redactiebureau Ron Heijer dank ik hartelijk voor het nauwkeurig redigeren van mijn boek.

En het allerbelangrijkste: bovenal bedank ik mijn eigen vent, mijn klavertje vier... Lieve Staart, bedankt voor je eindeloze hulp bij het uitpluizen van de hoofdstukken, voor je vaak bruikbare commentaar, voor deze twee jaar ‘vrij’ die ik heb kunnen nemen en voor de onvoorwaardelijke steun die je me altijd geeft. Je Roosje.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ing wrote:
Even verder bordurend op je vraag: Zouden jullie er een opdracht in zetten? Dus: Voor die en die en die?

En zetten jullie het bedankje en de opdracht er ook al in als je het ms opstuurt of doe je dat pas achteraf? (als, als, als het uitgegeven wordt).

Ja, een opdracht komt er sowieso in en ik weet ook al aan wie ik deel twee en drie ga opdragen. De drie mannen die voor de meeste inspiratie hebben gezorgd ;)

Nu je er zo naar vraagt, denk pas achteraf. Hoewel ik me er wel voor aanzie om het te vergeten dus misschien moet ik het nu maar vast doen ;)

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Achter in mijn boek staat ook een dankwoord.
Ik zou het in een volgend boek denk ik niet zo snel meer doen overigens.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Waarom niet Eufdrie? Was het mislukt ofzo?

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb geen dankwoord in mijn boek. Past ook niet helemaal in een kinderboek, denk ik.
Wel heb ik de proeflezers iets laten zeggen over het boek en dat wordt op de achterflap met naam en toenaam vermeld. Geweldig vinden ze dat.

O ja, het moest wel iets positiefs zijn natuurlijk. wink

Een opmerking als "Waardeloos boek, ik kwam niet verder dan bladzijde twee", heb ik genegeerd.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Rapid wrote:

Een opmerking als "Waardeloos boek, ik kwam niet verder dan bladzijde twee", heb ik genegeerd.

Joh ;) Dat is toch niet eerlijk!

Maar wel een goed idee eigenlijk... kan mijn "fans" ook wel vragen zoiets te doen ;)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Wel heb ik de proeflezers iets laten zeggen over het boek en dat wordt op de achterflap met naam en toenaam vermeld. Geweldig vinden ze dat.

Erg leuk idee, Rapid. Had je dat er ook al in staan toen je het als manuscript bij uitgevers indiende? Of heb je het er pas bijgezet toen je wist dat het uitgegeven werd?

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het idee ontstond tijdens een gesprek met de uitgever. Er staat ook een quote op de achterflap uit het voorwoord van Frank Snoeks.
Het leuke is dat mijn twee dochters het verhaal ook hebben gelezen en die staan nu ook op de achterkant.

Mijn buurjongetje is ook proeflezer en heeft al een boekbespreking op school over het verhaal gehouden. Ook hij staat met een quote op de achterflap. Hij mocht alleen een boekbespreking houden van de juf als hij later het boek zou komen laten zien. Nu staat in zijn quote dat hij al een boekbespreking over het boek heeft gehouden.