Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De uitgever vraagt, dus ik vertel....

... maar WAT dan?

Stuur een brief mee waarin je uitlegt:
* wie je bent
* en waarom je dit manuscript naar onze uitgeverij hebt gestuurd.

Uitleggen wie ik ben?

Wat zetten jullie in zo'n brief????

Groetjes,
Marlies.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik hoop hem ooit te mogen schrijven.

Wie je bent? Huisvrouw, soort werk, hoelang je al schrijft en waarom. Heb je al gepubliceert zoja waar. Opleidingen.

Waarom je naar hun stuurt? Dat weet alleen jij.

Voor een serieus antwoord moet je naar de biep. Haal daar het Handboek voor schrijvers. Die bijbel staat alles in. :wink:

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Iets over jezelf:
* geslacht
* leeftijd
* opleiding/werk of anderszins waar je mee bezig bent.

Iets over het manuscript:
* kort waar het over gaat
* wat je betrokkenheid is met dit thema - ook al zou het alleen maar zijn dat je er plezier in had om het te schrijven.

En tot slot:
* dat je bereikbaar bent onder die-en-die gegevens (adres, telefoonnummer, email) om eventuele vragen te beantwoorden.

Het hoeft geen lange lap te zijn, maar wel netjes en overzichtelijk en correct. Je hoeft geen privédingen te schrijven (bv of je ouders nog bij elkaar zijn, welk geloof je aanhangt etc.) tenzij dat direct te maken heeft met het manuscript dat je opstuurt.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Informatie die onze eigen site geeft onder Vragen over publiceren? Meest gestelde vragen (linker kolom op de openingspagina):

Wat zet ik in de begeleidende brief?
Er is maar één echte vuistregel voor de begeleidende brief: houd het kort en zakelijk, dus niet te populair en niet te formeel. Verdere richtlijnen voor een goede begeleidende brief:

• Schrijf in de eerste (korte) alinea wat de aanleiding voor je brief is. Wat voor werk zend je in (genre) en voor wie of wat is het bestemd (de naam van het tijdschrift, uitgeverij). Eventueel ga je in op de reden waarom je juist die uitgeverij aanschrijft, maar overdrijf niet.

• Geef in de tweede alinea een korte beschrijving van je werk. Leg niet teveel uit! Laat het manuscript voor zichzelf spreken.

• In de derde alinea kun je eventueel melden welke prijzen je hebt gewonnen, waar ander werk is gepubliceerd, of andere relevante informatie geven. Wees ook hier kritisch op jezelf. Vraag jezelf af of een grote uitgeverij het als een aanbeveling ziet als je een heel bescheiden schrijfwedstrijd hebt gewonnen.

Let wel: dat is geen diskwalificatie van de door jou gewonnen schrijfwedstrijd, het gaat er alleen om dat er heel erg veel van dit soort schrijfwedstrijden zijn en veel van de winnaars bij uitgeverijen aankloppen.

Waarom is de begeleidende brief belangrijk?
De begeleidende brief is de eerste kennismaking van de redactie met de auteur en veelal kan een redacteur aan deze brief al zien of het een veelbelovend werk is of niet. in veel gevallen wordt de eerste schifting zelfs al gemaakt aan de hand van de begeleidende brief. Het is daarom belangrijk de juiste toon te treffen en zinnen te vermijden als “Iedereen zegt dat ik er iets mee moet doen”. Vraag verder niet om commentaar of advies, breng geen copyright-teken aan ©, want dat getuigt van weinig vertrouwen en begin niet over geld. Overigens zit een uitgever ook niet te wachten op persoonlijke ontboezemingen. Hoe belangrijk die verwerking van een traumatische ervaring ook kan zijn, een uitgever is eerst en vooral geïnteresseerd in het manuscript.