Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Samenvatting???

Hai,

Mijn script is zo goed als klaar.
Ik las dat je, als je het opstuurt naar een uitgever, er een samenvatting bij moet doen. Mag je er ook korte stukjes uit het script bij doen, in plaats van een samenvatting?

Want omdat mijn script uit 42 losse verhalen bestaat (deels autobiografisch) en behoorlijk wat verschillende onderwerpen aan bod komen, loop ik vast bij die 'samenvatting'.

Hoe doen jullie dat bij kortere verhalen (zonder echt 'plot' dus)?

Marlies.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Is er iets wat de verhalen met elkaar verbindt? Een thema dat in een aantal van de verhalen terugkeert? Een specifiek onderwerp?

Het is inderdaad onzin om 42 samenvattinkjes te schrijven!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ga het wel doen, 12 samenvattingen schrijven, maar ja, 12 is niet zo veel als 42 ;)

Ik zou het doen als wuppie zegt: beschrijf wat de verhalen verbindt, de onderliggende thematiek. Stukjes van verhalen bijvoegen lijkt me niet zo zinvol, omdat je toch al het manuscript opstuurt. Volgens mij is de samenvatting vooral bedoeld voor de eerste schifting (is het plot interessant/past het in ons fonds) en zodat de lezer weet wat hij onder ogen gaat krijgen.

Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ligt er aan naar welke uitgever je wilt sturen.

Op sites van uitgevers staat meestal vermeld hoe ze een manuscript ingestuurd willen hebben.
Bij sommigen vragen ze niet naar een samenvatting, maar bij anderen vragen ze er expliciet wel om.
Als ze er om vragen, zou ik toch iets van een samenvatting toevoegen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je hoeft niet van al die verhaaltjes een aparte samenvatting te maken. Beschrijf de essentie, en idd. de samenhang tussen de verhaaltjes, je bedoeling, de thema's etc.etc. Je kunt er een inhoudsopgave van de titels bijvoegen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marlies77 wrote:
Want omdat mijn script uit 42 losse verhalen bestaat (deels autobiografisch) en behoorlijk wat verschillende onderwerpen aan bod komen, loop ik vast bij die 'samenvatting'.

Pff, 42 samenvattingen... dat zou wel erg veel zijn ja :roll: kan je niet gewoon één grote samenvatting maken en de dingen die in alle of bijna alle of veel verhalen voorkomen erin zetten?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vraag de betreffende uitgeverij hoe men wil dat je het aanlevert.

Zou ik geloof ik doen, hoor...

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb mijn oog op twee uitgeverijen laten vallen die misschien wel interesse zouden kunnen hebben in mijn spul. Ik kan ze natuurlijk mailen van tevoren inderdaad, maar ze hebben het toch zo druk? Stellen ze dat wel op prijs dan als ik ze voordat ik een script stuur, ook nog ga 'lastigvallen' met vragen?

Groetjes,
Marlies.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marlies77 wrote:
Ik heb mijn oog op twee uitgeverijen laten vallen die misschien wel interesse zouden kunnen hebben in mijn spul. Ik kan ze natuurlijk mailen van tevoren inderdaad, maar ze hebben het toch zo druk? Stellen ze dat wel op prijs dan als ik ze voordat ik een script stuur, ook nog ga 'lastigvallen' met vragen?

Groetjes,
Marlies.

Ik heb er ook twee gemaild en ik had van allebei binnen een dag antwoord.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marlies77 wrote:
Stellen ze dat wel op prijs dan als ik ze voordat ik een script stuur, ook nog ga 'lastigvallen' met vragen?

Ik denk dat het jou duidelijkheid geeft en hen gemak en tijdsbesparing. Zij krijgen het nl. aangeleverd zoals zij het het liefste zien en wat kost het hen? Eén telefoontje op jouw kosten of een mailtje. Maximaal vijf minuten, dus.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Meestal vraagt men om een synopsis en dat is iets anders dan een samenvatting. Als je werkt volgens het synopsis-principe, is het meestal eenvoudig om de boel goed samen te vatten.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

En wat is een synopsis precies? Waarin verschilt het met een samenvatting?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heb je het handboek voor schrijvers? Daar staat het vast uitgelegd.
Of misschien ook wel op de homepage van Schrijven.

En we hebben er hier al eens een topic over gehad. Tik bij 'zoeken' eens synopsis in, dan rolt hij wel boven denk ik.