Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

OM. OP. VAN ??

'Mijn gewroet in mijn persoonlijkheid wordt er niet minder om'.
'Mijn gewroet in mijn persoonlijkheid wordt er niet minder op'.
'Mijn gewroet in mijn persoonlijkheid wordt er niet minder van'.

Welke zin zouden jullie kiezen?
Ikke niet weten.

Marlies.

p.s. Dit staat ervoor:

"Ik vroeg een aantal vrienden: 'vertrouwde ik je snel?' en ze zeiden: 'nee'. Dat vermoedde ik al.
Mijn gewroet in mijn persoonlijkheid wordt er niet minder ???'

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lastige... kan alledrie eigenlijk :? maar denk dat ik toch voor VAN zou kiezen.

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind eerlijk gezegd de hele zin niet zo mooi. Gewroet in mijn persoonlijkheid... Ik vind dat je wroet in de tuin, niet in je persoonlijkheid. Misschien is het mooier om de hele zin iets te veranderen (ben je ook meteen van je probleem af)

"Pogingen om mijn eigen persoonlijkheid te doogronden werden er niet minder door. Ik werd juist gestimuleerd ... " (Zoiets? Ik improviseer even snel hoor)

En verder moet je volgens mij nog aanhalingstekens sluiten achter 'nee'." (zo dus)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Set,

Ja, daar zie ik ook wel iets in, maar ik twijfel nog. Juist door het woord 'wroeten' te gebruiken klinkt het wat minder 'zwaar' vind ik, maar dat het een minder mooi woord is dan 'doorgronden' ben ik met je eens.

Marlies.

Denkend.

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi,

Heb je Word op je computer? Typ even in: wroeten en kijk in de synoniemenlijst. Misschien zit er wel iets bij wat je beter past. Hetzelfde kun je proberen met doorgronden. Wie weet, misschien kan de computer het denkwerk wel even van je overnemen.

Succes!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

'Mijn pogingen om mijn persoonlijkheid nieuwsgierig te doorvorsen worden er niet minder door'.

Door het woordje 'nieuwsgierig' blijft het nog steeds vrij luchtig en doorvorsen past wel mooi daarbij vind ik.

Dank je voor je tip.
Enne... nee, ik heb geen word, dus moet ik het doen met van Dale en online spellingscontrole.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Al verander je de eerste mijn in het, dat loopt al een stuk beter.
Dus: Het gewroet in mijn persoonlijkheid...

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Irene wrote:
Al verander je de eerste mijn in het, dat loopt al een stuk beter.
Dus: Het gewroet in mijn persoonlijkheid...

Vind ik niet. Het gewroet kan ook door een psychiater ofzo gebeuren; Mijn gewroet geeft meer aan dat ik dat zelf doe.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

of: "Evengoed blijf ik wroeten in mijn persoonlijkheid..."

Ik vind het woord "wroeten" wel erg leuk in die context, ik zou het er in laten!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn wroeten in mijn persoonlijkheid word er niet minder door?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, het heeft wel wat he... wroeten. Vond ik dus ook wel. Grappig, hoe we allemaal toch andere (gevoelsmatige) associaties hebben met een bepaald woord.
Ik pieker d'r wel 'n nachtje over in m'n slaap. :lol:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marlies77 wrote:

"Ik vroeg een aantal vrienden: 'vertrouwde ik je snel?' en ze zeiden: 'nee'. Dat vermoedde ik al.
Mijn gewroet in mijn persoonlijkheid wordt er niet minder ???'

Ik snap het verband tussen deze twee zinnen niet helemaal. Gevoelsmatig zou ik zeggen:

Dat vermoedde ik al, maar dat hield me niet tegen om in mijn persoonlijkheid te blijven wroeten.

Maar ik weet dus niet of het dankzij of ondanks het vermoeden is dat "je" ermee doorgaat.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wonderer, dit is het complete stukje:

Ik vroeg een aantal vrienden: 'vertrouwde ik je snel?' en ze zeiden: 'nee'. Dat vermoedde ik al.
Mijn pogingen om grondig in mijn persoonlijkheid te wroeten worden er niet minder door. Waarom stort de ene zich vol overgave in een nieuwe relatie of vriendschap en doe ik dat zelden? Iedereen weet hoe het voelt om belazerd te worden, of in de prullenmand te belanden. Een nieuwe vraag diende zich aan: 'Vertrouw ik mezelf?'. Ja hoor, ik vertrouw mezelf vijf minuten na een voorbereiding van twee dagen.

Hoe voelt de zin NU?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik kan mijn vinger er nog steeds niet op leggen. Ik weet niet precies waar dat "er" op slaat. Het antwoord nee? Het vermoeden daarvan?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

'Er' slaat op mijn gebrek aan vertrouwen. Op dat 'nee' dus inderdaad als je het zo wilt zien.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Okee. Dan laat ik mijn suggestie in mijn eerdere post zo staan. Zo zou ik het doen, denk ik.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nog even terug naar "op, om en van".
Er zit wel verschil in 'om' en 'op'.

Het wordt er niet minder om: ondanks wat anderen zeggen, wordt het gewroet niet minder (maar niet noodzakelijkerwijs meer, kan ook gelijk blijven)

Het wordt er niet minder op: Het wordt meer. Dit is een eufemisme om uit te drukken dat het erger wordt.

Van zou je inderdaad gelijk kunnen stellen aan door