Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijven en een last verlichten.

1e herschrijf in #3 

2e herschrijf in #11

In een New-age winkel waar ik wel eens kom, heeft een schrijver een workshop afgezegd wegens te weinig belangstelling. Dat is jammer en het was niet voor de eerste keer dat er geen belangstelling was. Wat als ik - geen schrijver - een poging doe zo`n workshop te geven? Gratis, want dat kan ook een/de drempel zijn. Ik heb een stukje geschreven om te plaatsen in de nieuwsbrief van die winkel. Ik begeef mij op een onbekend pad en verzoek jullie vriendelijk om hulp. 

Graag je reactie op onderstaand bericht. 

1 Wekt het je interesse?

2 Voldoende informatie? 

3 Tips om de kans op succes te verhogen. 

   

Schrijven en een last verlichten.

De stroom van je bewustzijn beschrijven is het noteren van de ene gedachte na de andere gedachte. Je vertraagt – door te schrijven – ‘onbewust’ je gevoel, stemming, herinneringen. Nalezen welk conflict zich aftekent, wie je bent, wat je basisgedachten zijn. Jezelf leren kennen. Dieper en dieper gaan. Waarom ben je hier, waarom doe je dit. Wie ben jij? Hoe maak je van wartaal, ware taal? Schrijven met of zonder interpunctie – met of zonder taalfouten. Gebruik maken van je zintuigen. Begrijpen wat je ziet, reageren op geur, luisteren naar wat je hoort, voelen met je hart en proeven van het leven. Herkenbaar of onbekend? Probeer het eens.

- Wat nog volgt is de datum, tijd en benodigdheden. 

Vast hartelijk dank, Yrret. 

NB Ik heb dit geschreven na het lezen [dus onder de invloed] van;

https://www.mboox.nl/seperate_blog_post.php/blogid/17 

https://www.mboox.nl/blog/wat-is-zintuiglijk-schrijven-en-hoe-doe-je-dat 

Dit zijn posten van Thérèse Major op https://www.mboox.nl/ 

Geeft dit problemen, Thérèse? 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Yrret

Hallo Yrret,

Laat ik eerlijk zijn: ik zou me niet aanmelden. Ik vind het veel teveel allemaal. Ik word overdonderd. Dat schrikt mij af. 

"Begrijpen wat je ziet, geurherinneringen, luisteren naar wat je hoort, kijken... voelen (concreet tastzin), voelen (emotie, concreet, op dit moment, van welke emotie word je je als eerste bewust?), gedachten op dit moment). Stilstaan bij het moment is een vorm van mindfulness. Dat lijkt mij meer dan voldoende. 

Een voorwerp meenemen vind ik een goed uitgangspunt. De deelnemer kan er ook voor kiezen om zich te beperken tot 1 zintuig. Ik ben erg visueel ingesteld en zou beschrijven wat ik zie (als in een film) als ik aan dit voorwerp denk. 

Het is ook een therapeutische schrijfopdracht. Ik zou dan kiezen: is het schrijven of het therapeutische het belangrijkste? Dat zijn twee verschillende doelgroepen. Zelf zou ik in deze winkel de bewustwording voorop stellen. 

"Mijn vader heeft mij uit die grot geschopt". Het is heel erg voor je, maar ik zou dat proberen te "parkeren" en het niet meenemen in de workshop. Dat is van een heel ander kaliber dan bewustwording van het moment. Schrijven van metaforen (grot) is interessant, maar een heel andere opdracht. 

P.S. Ik ben psycholoog en schrijf af en toe wat. Succes!

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

"Mijn vader heeft mij uit die grot geschopt". Het is heel erg voor je, maar ik zou dat proberen te "parkeren" en het niet meenemen in de workshop. Dat is van een heel ander kaliber dan bewustwording van het moment. Schrijven van metaforen (grot) is interessant, maar een heel andere opdracht. 

Beste Cimca, die opmerking was voor Diana en rust op kennis die alleen voor Drakologen zinvol is. Erg is het in geen geval, wel leerzaam. 

 P.S. Ik ben psycholoog en schrijf af en toe wat. 

Ik bespeur een understatement. En ja, mijn vader heeft mij uit een grot geschopt. Deze metafoor slaat op het "ik moest mij aanpassen aan de Hollandse gewoontes" waar hij jammerlijk heeft gefaald, want ik zit inmiddels zeer comfortabel in een geheel nieuwe, zelf ontworpen grot. U als psycholoog herkent ongetwijfeld de onderliggende problemen.

Het is ook een therapeutische schrijfopdracht. Ik zou dan kiezen: is het schrijven of het therapeutische het belangrijkste? Dat zijn twee verschillende doelgroepen. Zelf zou ik in deze winkel de bewustwording voorop stellen. 

Ik denk dat ik mij richt naar één doelgroep, namelijk de bewustwording dat schrijven therapeutisch kan zijn. Als mensen denken dat ik ze wil leren schrijven, doe ik iets fout.  

Een voorwerp meenemen vind ik een goed uitgangspunt. De deelnemer kan er ook voor kiezen om zich te beperken tot 1 zintuig. Ik ben erg visueel ingesteld en zou beschrijven wat ik zie (als in een film) als ik aan dit voorwerp denk.  

Mooi! Deelnemers die deze mening delen trek ik zo snel als mogelijk op een zijpad,omdat ik denk dat zintuig oog/zien het meest bedrieglijke zintuig is - zeker in Nederland waar veel Hollanders zijn. 

Laat ik eerlijk zijn: ik zou me niet aanmelden. Ik vind het veel teveel allemaal. Ik word overdonderd. Dat schrikt mij af.  

Oké. Dat is eerlijk gezegd ook mijn probleem. Het is voor mij óók teveel. Het zal één van mijn eigen vele valkuilen zijn dat ik - nog steeds - veel teveel aannames doe. Wervingsteksten zijn beslist niet mijn ding.

U zou zich niet aanmelden omdat het veel teveel is. Omdat u psycholoog bent vraag ik het u ietwat directer. 

Zou u een workshop "SchrijfWerkInzicht" volgen als ik uw geschreven woorden - de ruimte tussen en rondom die woorden - kan vertalen? .   

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Yrret,

Ik vind jouw initiatief om het gratis te doen lovenswaardig. 

Johan van den Ende en Joanne Dohle uit Assen geven schrijfcursussen waar als ik me goed herinner het gebruik van zintuigen in de eerste of tweede les centraal staat. https://www.qualibri.nl/schrijfschool  (Stuur me maar een pb'tje als je massage-olie nodig hebt.)

Ik ken ze als schrijfenthousiast met een goede kennis van zaken. Wellicht dat ze een klankbord kunnen vormen, marketingideeën kunnen aandragen? Verder heeft Odile veel kennis van "The stream of conscienceness" - dat komt bij het opschrijfgedeelte aan de orde.

Marketingtechnisch zou je het genoemde idee van de gratis proefles kunnen ombuigen in een gratis presentatie, biv samen met de lokale bib ofr een lokale boekhandel. Presenteer het als eenmalig (drempelverlagend), Je kunt dan peilen wat de behoefte is, of het naar meer smaakt, etc. Ik zou zeker naar een presentatie genoemd "De Zintuigen van een Draak" gaan!

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Yrret

"Zou u een workshop "SchrijfWerkInzicht" volgen als ik uw geschreven woorden - de ruimte tussen en rondom die woorden - kan vertalen? .   

Als ik dat las zou ik dat wel intrigerend vinden. Ik zou er in ieder geval meer over willen weten. 

Ik denk dat ik mij richt naar één doelgroep, namelijk de bewustwording dat schrijven therapeutisch kan zijn. Als mensen denken dat ik ze wil leren schrijven, doe ik iets fout.  

Ik denk ook dat het goed is om dat zo te benoemen. Dan is het duidelijker voor mij. 

Kun je de meest recente versie van je tekst hieronder plaatsen, dan kijk ik er nog wat meer in detail naar

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi! Deelnemers die deze mening delen trek ik zo snel als mogelijk op een zijpad,omdat ik denk dat zintuig oog/zien het meest bedrieglijke zintuig is - 

Dat zou ik het interessants vinden: waarnemen met een ander dan mijn voorkeurszintuig. We nemen allemaal maar een deel waar van de dingen om ons heen en van onze innerlijke wereld. In dat opzicht zou er een wereld voor mij open kunnen gaan.

 

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

cimca schreef; Dat zou ik het interessants vinden: waarnemen met een ander dan mijn voorkeurszintuig. We nemen allemaal maar een deel waar van de dingen om ons heen en van onze innerlijke wereld. In dat opzicht zou er een wereld voor mij open kunnen gaan.

Mooi, dat woord VoorKeurZintuig neem ik mee. Een Zintuig dat gaat Keuren Voor een [bewust/onbewust] Oordeel. Dat zintuig wil ik graag zo snel mogelijk uitschakelen. Maar eerst wil ik ontdekken welk zintuig de deelnemer gebruikt. 

Voor de deelnemers heb ik voor we beginnen te schrijven, nog een blad 2. Hoeven ze alleen maar te lezen. 

 

Perceptie is waarneming. Perceptie, het waarnemen van zintuiglijke informatie. Elke waarneming kan worden gekleurd door je eigen ervaringen, je achtergrond en levensgeschiedenis. Hoe reageer je op je eerste zintuiglijke indruk? De zintuigen van een mens: horen, zien, ruiken, voelen en proeven zijn belangrijk om te kunnen waarnemen.  Het waarnemen is het vermogen om informatie die onze zintuigen ontvangen, op te nemen, te verwerken, te begrijpen en te reageren. Niet reageren is ook een reactie. Het is mogelijk om je waarnemingsvermogen te trainen, uit te breiden, te voeden, te verbeteren. Denk aan mediteren, lezen, tekenen, musiceren, et cetera. Per persoon is de perceptie verschillend. Perceptie wordt beïnvloed door ervaringen. En geen mens heeft dezelfde ervaringen.

Neem de volgende vraag mee - in gedachten: 'Alleen met je zintuigen?'

Dan gaan we schrijven. 

En als de eerste woorden zijn geschreven, misschien zelfs een verhaaltje, heb ik nog een blad 3.

 

Je hoeft niet te wandelen naar Santiago de Compostella,  te mediteren in een tempel, of te reizen naar onbekende plekken. Wie je bent, hoef je niet buiten jezelf te zoeken, maar kan je in jezelf zoeken.

En vinden … 

Ontdek de “Draak” in jezelf.

En dan ...  uiteraard na toestemming - laat ik mijn zintuigen los op wat geschreven is. 

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

cimca schreef; Kun je de meest recente versie van je tekst hieronder plaatsen, dan kijk ik er nog wat meer in detail naar

 

Deze versie is reeds geplaatst in de nieuwsbrief. Echter, door een virus was en is de workshop voorlopig niet mogelijk. 

“Van wartaal naar ware taal.” 

Schrijven met of zonder interpunctie – met of zonder taalfouten. Gebruik maken van je zintuigen. Wat als je de groei van je ziel – je zelfbewustzijn, karakter, denken, intuïtie, je leven, zelf kan beschrijven? Je interne alchemie ontrafelen door het geschreven woord. Wat als je je gedachten kan vangen in woorden? Ze kan nalezen, je gevoelens helder en inzichtelijk kan maken? Je gedachten ordenen, al is het maar voor een kort moment. Leer te schrijven over je gedachten. Kom erachter hoe door schrijven je zintuigen opnieuw wakker worden: anders luisteren, voelen met je hart, geurherinneringen omschrijven, je ogen voor de wereld – het universum – openen en proeven van je eigen leven. We weten allemaal hoe gevoelens in een flits kunnen omschakelen van blijdschap naar teleurstelling, van hoogmoed naar bescheidenheid. Maar … begrijpen wat je voelt heeft tijd nodig. Leer te gaan zitten om te schrijven, en vind de tijd om jezelf te leren kennen.

Een vorm van mindfulness, ontdekken dat je zelf instaat bent een nu-moment te creëren door je gedachten letterlijk letter na letter te verbinden, woorden en zinnen te vormen, je gedachten bevriezen - vastleggen in een kort verhaal. 

 

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Diana Silver schreef; Ik heb ooit gelezen dat Draken het liefst leven in een overschaduwde grot van kalme bescheidenheid. 

Yrret schreef; Mijn vader heeft mij uit die 'grot' geschopt.  

 

Ruim 2 jaar verder. Ik ben maar weer in mijn grot gekropen. Al heel snel. Het voelt warm en licht aan in mijn nieuwe grot. Het was bij die enkeling die toch deze stap waagde geen succes. Ik heb niemand kunnen helpen. Of toch? Ik zal het nooit of ooit weten.  

Bescheidenheid, en dan nog kalm ook. Waar u dat heeft gelezen was een fantast aan het woord.