Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijven Magazine: uitgever wisselen

Wederom een onderwerp dat ik graag in Schrijven Magazine zou willen behandelen: van uitgever wisselen. Gebeurt dat vaak? Wat zijn de ervaringen, de overwegingen? Zijn er juridische, morele of zakelijke redenen die je tegenhouden? Kan het tegen je gebruikt worden als je te vaak van uitgever wisselt?

Uit deze forumantwoorden willen we een artikel samenstellen.

Louis Stiller,
hoofdredacteur Schrijven Magazine

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben van pod naar regu gewisseld.

Ervaring bij deze pod en deze regu helemaal geen problemen

De overweging was dat pod mij nog niet de publiciteit kon bieden die ik voor mijn boek zocht. Ware dat niet zo geweest, had ik niet bij pod weggegaan. Ook wilde ik het in een voor pod grote oplage doen ca 2500 stuks en dat kon ik niet voorschieten. Regu Uitgever gaat voor 5000 overigens.

Juridische redenen zouden contracten kunnen zijn. Maar bij mijn pod uitg is alles in goed overleg gegaan en waren er geen problemen

Morele redenen vond ik wel heel lastig om bij mijn boekenmoeder weg te gaan.

Zakelijke redenen, voor mij niet van toepassing. Qua royalties heb je aan pod veel meer.

Kan het tegen je gebruikt worden als je te vaak van uitgever wisselt?
Ik kan me voorstellen dat als ik nu een thriller ga schrijven ik niet in het fonds pas van mijn huidige uitgever. Ook ben ik bezig met een kinderboek dat ook niet bij deze regu uitg kan, wel evt bij een imprint van hen. Stel dat ik dit allemaal door zou zetten dan heb ik al 4 uitg gehad. Ik denk dat de redenen dan zo logisch zijn dat geen enkele uitg daar problemen mee zal hebben.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Morele bezwaren. Ze heeft ontzettend veel voor mij betekent. En nog. Je eerste boek wat uitgegeven wordt is toch een onvergetelijke gebeurtenis. Net zoals je eerste auto die vergeet je niet. Maar de velen die erna komen moet je even bij nadenken. Althans zo werkt het bij mij.

En aangezien de service meer dan uitstekend was en het contact erg leuk en mijn boekenmoeder op allerlei manieren met mij mee dacht, vond ik het erg naar haar zo in de 'steek' te laten. Haar te laten vallen of ze niet goed genoeg was of zo. Wij realiseerden ons allebei dat het niet anders kon als ik voor een zo breed mogelijk publiek wilde gaan. Mijn boekenmoeder is 'maar' een pod. En als je dan de grote publiciteit zoekt dan kom je minder snel aan de bak of wordt je minder serieus genomen. Dus ik ben in goed overleg weggegaan en nog steeds hebben we contact, maar als dit een aantal jaren in de toekomst zou hebben gespeeld, en pod veel meer erkend zou zijn, had ik haar niet verlaten...

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zou wel bij pod blijven als pod de mogelijkheid had om mij de publiciteit te bieden die ik nu krijg. 2x tv, 1x radio, inmiddels stuk of 11 interviews voor papieren en electronische bladen afgegeven. Mijn podje en ik dachten niet dat dit zou lukken via pod. Dus als het wel had gekund had ik daar gebleven.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tja, ik denk dat ik wel erg breed bezig ben. Bij kinderboeken werkt dat denk ik ook wat anders. He, Louis: ook wat aandacht voor de kinderboeken, ja? Vind ze nog steeds ondergeschoven in het blad. Ook op dit vlak werkt dat weer anders, dus scheer ze niet over een kam.

Er komen dit jaar vijf kinderboeken van me uit, bij vijf verschillende uitgevers.
Reden is dat ze allemaal verschillende fondsen hebben. (Makkelijklezenboeken, voorleesboekjes, zelfleesboeken, schoolabonnement) Soms overlapt het wat, maar bij elke uitgever is niet voldoende werk onder te brengen. Mijn schrijfbehoefte is groter en breder dan hun uitgeefmogelijkheden.
Ik wissel dus niet, maar verzamel gewoon uitgevers :lol: En zij mij.

Bij mijn eerste uitgever komt nu (na een jaar) een tweede boek uit.
Bij mijn tweede uitgever ook.
Bij de derde heb ik er al een uitgegeven, komt er een in mei en zijn er al drie kant en klaar voor 2008 en 2009.
Bij de vierde uitgever heb ik een 'vers' contract voor een serie van zes boekjes. Het eerste verschijnt na de zomer, het tweede in januari 2008 en dan steeds 2 per jaar.
Bij de vijfde uitgever won ik net in een schrijfwedstrijd een publicatie. Dat boek komt in oktober 2007. Ze hebben een groot fonds, dus wie weet kan/mag ik daar meer schrijven. Daar is nog geen overleg over.
Eerst even deze stapel helemaal klaar en uitgeredigeerd hebben en het boek voor januari 2008 geschreven hebben.

Alle uitgevers weten van me wat ik bij anderen doe. Het staat straks ook allemaal op mijn bijna-klaarsite. (Volgende week, hoop ik) Meestal werkt de publiciteit over en weer goed. Elke keer als er weer een boek uit is komt er iets in de publiciteit en daar lift een andere uitgever weer op mee. Ook wat bestellingen voor de bieb betreft. Naam is bekend, dus dan wordt een volgend boek van volgende uitgever ook serieus bekeken.

Bij alle uitgevers schrijf ik graag weer een extra boek als ze dat willen.
Dus niet echt een antwoord op jouw vraag van wisselen. Ik hou van ze allemaal tegelijk.

Oh ja, dan heb ik ook nog een boek uitgegeven voor volwassenen bij dezelfde 'boekenmoeder' als Roos. Als ik er weer een voor volwassenen doe dan doe ik het of helemaal zelf (overweeg ook maar even een uitgeverijtje op te richten) of weer via haar. Dat zou niet goed voelen om dat via een andere eigenbeheeruitgever te doen. Ze doet het gewoon perfect. Betrokken en kwaliteit. Zelf doen is dan anders. Ligt meer in de lijn van hang naar nog meer zelfstandig. Dat mag moreel weer wel van mezelf.

Pb eventueel maar als je meer informatie wilt.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Van mijzelf is nog maar één boek uitgegeven zoals jullie misschien wel weten en een volgend boek (en daarop volgend en nog een geheel andere zelfs) is allang in de maak.
Ik heb geen contract afgesloten voor AL mijn schrijfsels, dus ben ik voor volgende boeken vrij om te gaan en staan waar ik wil.
De mogelijkheid om bij mijn huidige uitgever nogmaals uitgegeven te worden bestaat trouwens wel. Ik ben ook ontzettend blij met het vertrouwen dat ze in mij hadden, om het boek uit te geven.

Binnenkort praten we verder hierover en ik ben best wel benieuwd wat voor mogelijkheden er dan weer zijn.

Groet,

Raven.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In het uitkiezen van waar ik een nieuw geschreven boek aanbied (of waar ik een idee voor wil gaan uitwerken) kijk ik overigens wel eerst even naar de contracten die ik al in huis heb. Naast loyaliteit speelt daar ook het soort beleg dat ik op mijn brood wil.

De best betalende uitgever geeft me drie keer zoveel voorschot als de slechts betalende. Ook zijn de royalties daar twee keer zo hoog. En als dan ook de begeleiding daar puik is dan weet je wel waar ik, indien mogelijk, een nieuw boek voor wil schrijven.
Maar die slechts betalende zit dan ook erg laag met zijn prijzen, om redenen die ik wel snappen kan, maar niet waarderen. :lol:

Ooit kom ik uiteraard op het punt dat ik uitonderhandel wat het voorschot moet zijn en wat de royalties (minstens standaardcontract dat van de NMA niet meer zo mag heten).

Bij kinderboeken heb je ook vaak de discussie over wel of niet moeten delen van de royalties met de illustrator.

Overigens heb ik ook twee uitgevers waar het hele boek in een bedrag wordt afgekocht. Geen royalties dus in dat geval.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Omdat mijn eerste uitgever niet verder kon met mijn 3de boek (werd te duur voor hen), ben ik destijds ook van uitgever gewisseld. 1 van die eerste boeken heb ik nadien onder een ander isbn en een andere titel bij de nieuwe uitgever uitgebracht. Dat mocht na een bepaalde tijd volgens contract.

Ik ben van mening dat als je niet verder kunt met je huidige uitgever -ander genre, te weinig publiciteit vanwege de grootte- of een conflict hebt, dat je dan de mogelijkheid moet hebben om over te stappen naar een ander.

Tip voor auteurs: lees je contract eerst even goed door voordat je tekent. Je kan zomaar verplicht zijn om een volgend boek bij hen uit te geven terwijl je dat mss niet wil. Of jaren vast zitten terwijl je niet voor een ander mag gaan schrijven.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zou het ook interessant vinden om te lezen of het gemakkelijk is om van uitgever te switchen. Stel: je hebt wat boeken gepubliceerd, maar zou liever bij een andere uitgever zitten, zonder dat je een aanbod van een ander hebt gehad. Hoe zou je dan een nieuwe uitgever kunnen benaderen zonder dat je huidige uitgever erachter komt? Ik ben tevreden met waar ik nu zit, maar het had ook anders kunnen zijn.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben wachtende op een intentieverklaring voor boek 2 bij de zelfde uitgever als waar boek 1 is uitgegeven, maar zeker is niets.
Het kan maar zo zijn dat hij na voltooiing van mijn boek alsnog aangeeft dat het niets voor hem is.
Anderzijds heb ik zelf ook een tijdlang overwogen om naar een andere uitgever over te stappen voor boek 2.
Dit omdat ik nu bij een erg kleine uitgever zit met een evenredig budget voor marketing.
Ik heb het gevoel dat mijn boek beter aangeslagen was als er meer aandacht aan besteed was in de media.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik geef mijn tweede boek bij dezelfde uitgever uit als mijn eerste. Ik heb inmiddels wel een aanbod gekregen van een andere uitgeverij (een grote, in Amsterdam) met de vraag of ik mijn volgende boek(en) bij hen zou willen uitgeven, maar dat heb ik afgewezen.
Ik voel mij goed bij de uitgever waar ik nu zit, en hij heeft zelf ook al meerdere malen aangegeven erg graag mijn toekomstige werk uit te geven. Mijn tweede roman verschijnt precies een jaar na mijn debuut.

Ik voelde me een beetje opgelaten toen ik ineens benaderd werd door die andere uitgever, maar zo gaat dat blijkbaar!

Wel ben ik ook bezig aan een non-fictie boek, en dat zal wel bij een andere uitgever verschijnen. Volgende maand (wanneer ik terug ben in Nederland) heb ik een afspraak met die uitgever. Toevallig is dit dus die Amsterdamse uitgever, die mij benaderd heeft. Ze staan gelukkig ook open voor non-fictie werk, en vinden het dan niet erg dat mijn romans gewoon bij mijn 'eigen' uitgever verschijnen. Dus dat is mooi.

Verder lijkt het me niet handig om te vaak van uitgever te switchen. Zolang je een goed contact hebt met je uitgever (dat heb ik gelukkig), is dat het belangrijkste denk ik. En je moet je niet blind staren op de commercie van een grote uitgeverij, want vaak ben je daar gewoon een nummer. Ik geef dan toch de voorkeur aan een persoonlijk contact.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Eufdrie: Dus als jij benaderd wordt door een andere uitgever dan zou je het overwegen om over te stappen?
Heb je zelf al om je heen gekeken, of is het bij denken gebleven?

Ik heb ook een vrij kleine uitgever, maar behalve het boekwinkelprobleem (na het uitverkocht raken van de eerste druk zijn veel winkels te laks om bij te bestellen, dus nu bijna nergens meer in voorraad!!) vind ik dat verder geen nadeel. Het maakt het juist wat persoonlijker allemaal.
Wat jij zegt over PR is inderdaad vervelend. Heb je daar over gesproken, met je uitgever?

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim wrote:
En je moet je niet blind staren op de commercie van een grote uitgeverij, want vaak ben je daar gewoon een nummer. Ik geef dan toch de voorkeur aan een persoonlijk contact.

Inderdaad, dat is een heel goede beweegreden. En let maar eens op van welke uitgeverijen al die stapels boeken bij de Slegte zijn.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Voor mij is het cont(r)act met een uitgever heel belangrijk. Het zijn mijn levenswerken die ik onderbreng bij hem/haar, vergelijkbaar met mijn kind dat ik naar een bepaalde school stuur. Die school kies ik uit op de voorwaarden die bij mijn levensstijl, - inhoud en -visie passen. Daarna ga ik in gesprek met de directeur en vertrouw hem en zijn personeel mijn kind toe. Ik verwacht ook dat mijn kind zich redelijk op zijn plaats zal voelen tussen de andere kinderen.

Ik zou dus het liefst altijd bij dezelfde uitgever blijven om dezelfde redenen waarom ik een school voor mijn kind kies maar soms past een van je kinderen beter op een andere school en dan moet het de kansen krijgen die het nodig heeft en van school veranderen.

Zo kan het ene boek beter tot zijn recht komen bij de ene uitgever en een ander boek bij een andere.

Bij mij gaat de switch niet geheel zonder gevoel. Tegelijkertijd wordt mét de switch ook veelzijdigheid bewezen.