Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat als je geen cent te makken hebt?

Hoi allemaal,

Ik heb een sript geschreven en ben me de afgelopen weken aan het verdiepen in uitgeefland.

Ik ben erachter dat in eigen beheer uitgeven voor mij geen optie is (laag inkomen - bijstand). Of wel? Kost het altijd duizenden euro's?

Waar staat de afkorting POD eigenlijk voor?

Dit is de eerste keer dat ik mijn werk wil uitgeven, dus ik voel me nog als een vis op het droge. Ik ben op zoek naar een niet al te grote uitgever, maar wel één die je, als je via hen een boek uit laat geven, voldoende kan bieden qua publiciteit.

Kan iemand mij meer vertellen?

Groetjes,
Marlies.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Hallo Marlies,

Uitgeven in eigen beheer gebeurt vaak via de methode Printing on Demand (POD) en hoeft zeker geen duizenden euro's te kosten. Honderden euro's vaak wel.

Daarom loont het de moeite in ieder geval eerst te proberen de weg naar een reguliere uitgever te bewandelen. Uitegeven bij reguliere uitgever kost namelijk geen geld, maar het is ook veel lastiger te bereiken.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ik zou het ook via de reguliere uitgevers doen, als je een goed boek geschreven hebt (en dat heb je, toch?) dan betalen ze jou om het uit te geven!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zou ik ook doen. Persoonlijk heb ik iets tegen POD, maar dat komt door dat ik écht schrijver wil worden en er dus ook zeker van wil zijn dat ik iets goeds geschreven heb, wat je bij een reguliere uitgever toch meer hebt.

Maar goed, probeer het dus eerst eens regulier. Lukt dat niet (maar niet te snel opgeven), dan kun je altijd nog naar iets als Free Musketeers stappen. Die geven je boek volkomen gratis uit. Nadeel is dat het in eerste instantie alleen in de webwinkel te koop is en je het (naar wat ik ervan begreep) zelf moet regelen als je het ook in de boekwinkels wilt hebben.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als je geen geld hebt, is het het meest handig als je een uitgever weet te strikken. Het vervelende is dat je die niet voor het uitkiezen hebt. Zij kiezen jou en niet andersom. Je moet er dus voor zorgen dat je niet zomaar iets instuurt, maar jouw manuscript 'af' is.
Vervolgens moet je uitgevers zoeken die bij jouw verhaal passen en dan een trigger zien te vinden waardoor ze jouw manuscript eruit pikken.
En dan heb je veel doorzettingsvermogen nodig en je moet er tegen kunnen dat ze je afwijzen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als je iets geschreven hebt dan wil je het zo snel mogelijk in boekvorm zien. Toch moet je een hoop geduld hebben, want in de praktijk blijkt wel dat het moeilijk is om een reguliere uitgever te vinden die je werk publiceert.
Velen op dit forum kunnen daarover meepraten.

Of POD een optie is? Tja, alleen als je geld over hebt en als je zeker weet dat je werk goed genoeg is.

Rosali

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

POD hoeft niets te kosten bij Lulu bv. Of bij Boekenbent als je de opmaak zelf kunt doen. Betaal je vooraf helemaal niets en ontvang je de opbrengst uit verkoop (minus drukkosten) netjes iedere maand op je bankrekening.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Rosali wrote:
Als je iets geschreven hebt dan wil je het zo snel mogelijk in boekvorm zien.

Ja, morgen lijkt me wel een geschikte dag :lol:

Ik ga het eerst bij een reguliere uitgever proberen heb ik besloten en mocht ik mijn schrijfsels daar niet kunnen slijten dan ga ik voor een POD uitgever.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marlies77 wrote:
Rosali wrote:
Als je iets geschreven hebt dan wil je het zo snel mogelijk in boekvorm zien.

Ja, morgen lijkt me wel een geschikte dag :lol:

Ik ga het eerst bij een reguliere uitgever proberen heb ik besloten en mocht ik mijn schrijfsels daar niet kunnen slijten dan ga ik voor een POD uitgever.

*handje schudt*

Klinkt goed, doe ik ook ;)

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Mischka en Leesbeest,

Er is al ontzettend veel gezegd over uitgeven in eigen beheer op dit forum. En vooral ontzettend veel POSITIEFS. Ik raak een beetje geïrriteerd door die ongenuanceerde uitlatingen over uitgeven in eigen beheer. Ik ga hier ook niet weer de hele discussie oprakelen, binnenkort als dit forum heringedeeld gaat worden zal er wel een hoek komen waarin de onderwerpen over POD bij elkaar staan en hoeven de stayers van dit forum niet iedere keer weer aan 'newby's' uit te leggen wat de voordelen van POD zijn.

Ik wil even kwijt dat ik het dom vind van jullie om te zeggen dat je kennelijk geen goede schrijver bent als je bij pod zit. Wil ik even kwijt dat iemand van dit forum die de meeste boeken van ons allemaal geschreven heeft, en dan heb ik het niet over 3 of 4 maar het gaat met gemak de 20 voorbij en een behoorlijke naam heeft binnen haar genre, zowel bij pod als bij regulier zit. Dit gaat prima naast elkaar.

Bovendien ondergetekende is begonnen bij pod en zit nu regulier met hetzelfde boek en dat loopt als een trein.

Waarom blaast men toch zo hoog van de toren. Geef eerst eens een boekje uit in eigen beheer, het kan zonder vooraf betaling zie het postje van Josje hierboven, kijk hoe mensen erop reageren, laat het veel proeflezen, verbeter het en gebruik het als manuscript om op te sturen naar uitgevers.

Nou hou ik erover op voordat ik helemaal uit elkaar klap van nijd over zoveel... nou ja laat ik echt maar ophouden.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

josje wrote:
POD hoeft niets te kosten bij Lulu bv. Of bij Boekenbent als je de opmaak zelf kunt doen. Betaal je vooraf helemaal niets en ontvang je de opbrengst uit verkoop (minus drukkosten) netjes iedere maand op je bankrekening.

Dank je wel voor je antwoord. Ik ben op beide sites gaan kijken. Ik ken wel iemand die misschien de opmaak wil doen. Ik heb daar zelf nul verstand van. Ik werkte tot voor kort alleen nog maar met wordpad bijvoorbeeld - word was zelfs al een stap, haha. Dus nee, dat gaat mij niet lukken zelf, zucht.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Helemaal mee eens Roos, uitgeven in eigen beheer is niet minder, maar anders. Je kunt verschillende redenen hebben om hiervoor te kiezen.

Op dit moment ben ik bezig met het samenstellen van een bloemlezing. Daarin komen werk te staan van heel goede en beroemde dichters uit binnen en buitenland. De meeste hiervan hebben al meerder publicaties bij reguliere uitgevers op hun naam staan en hebben zichzelf in de literaire wereld al lang en breed bewezen.
Wij kiezen ervoor om het in eigen beheer te doen omdat we het dan zelf in de hand houden, maar ook omdat we de bundel nog deze lente tijdens een poëziefestival willen presenteren. Via een reguliere uitgeverij redden we dat niet eens qua tijd.
Uitgeven in eigen beheer betekent zeker niet dat het werk minderwaardig is.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Irene, dat vraag ik me toch af.... Dat van die kwaliteit EN dus hoe serieus je wordt genomen als schrijver. Het zou wel moeten maar toch...

Boekscout bijvoorbeeld geeft 85% van de scripts uit die ze aangeleverd krijgen en een reguliere uitgerverij 1%.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marlies77 wrote:
Irene, dat vraag ik me toch af.... Dat van die kwaliteit EN dus hoe serieus je wordt genomen als schrijver. Het zou wel moeten maar toch...

Boekscout bijvoorbeeld geeft 85% van de scripts uit die ze aangeleverd krijgen en een reguliere uitgerverij 1%.

Dat is waar, maar dan nog kan het werk dat niet bij een reguliere uitgever uitkomt grote kwaliteit hebben.

Ik wilde vooral een andere kant belichten. Dat ook schrijvers die allang serieus genomen worden redenen kunnen hebben om in eigen beheer uit te geven.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ook bij reguliere uitgeverijen vind je af en toe behoorlijke bagger, dus ook al word je door hen uitgegeven, dan is dat nog geen garantie voor suc6. Genoeg schrijvers floppen en blijven met onverkoopbare boeken liggen! Daarom zijn reguliere uitgevers zo voorzichtig met het uitgeven van nieuwe schrijvers, ook al heb je een redelijk goed product.

Ik heb zelf een paar aanmoedingsbrieven van uitgevers op zak (en daar mag je al blij mee zijn, meestal moet je het doen met een standaard afwijzingsbrief). Als ze net als bij Roos Boum zien dat je boek het in eigen beheer goed doet heb je ook al veel kans om later door een reguliere uitgever te worden uitgegeven.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

POD kan een goede manier zijn om aandacht te vergaren. Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen. Dat is niet omdat ik er op neerkijk, maar omdat ik geen tijd heb om mijn product zo intensief te promoten. Ik vond het overigens interessant om te lezen dat Roos Boum ergens anders schreef dat POD meer opleverde dan bij regulier (als ik het me goed herinner).

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een uitgeverij kijkt niet alleen naar kwaliteit maar ook naar marketing. Altijd op zoek naar de volgende mega-seller. Als je iets moois maakt voor een klein publiek, pak dan de kansen die er zijn. Verdiep je erin, heb ik ook gedaan en ik werd prettig verrast.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot voor kort ook niet zo gecharmeerd was van POD, maar dat kwam meer door het feit dat ik een paar boeken in handen heb gehad die op die manier gepubliceerd waren, en dat was totale bagger. Vol fouten, de bladspiegel was vreselijk, en het verhaal en de stijl was ook niet om over naar huis te schrijven.

ik heb inmiddels wel door dat er ook goeie POD-bedrijven zijn, waar wel naar kwaliteit gekeken wordt en ik hou het ook zeker als optie mocht het niet lukken bij reguliere uitgeverijen. Het enige dat ik wel wil, is dat er een goede redactie zit, die mijn manuscript de behandeling kan geven die het nodig heeft.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Roos Boum wrote:
@Mischka en Leesbeest,

Ik wil even kwijt dat ik het dom vind van jullie om te zeggen dat je kennelijk geen goede schrijver bent als je bij pod zit.

Roos,
Er is volgens mij niemand die beweert dat je geen goede schrijver bent als je bij POD zit.

Ik heb wel ooit een opmerking gemaakt dat je er zeker van moet zijn dat je werk goed genoeg is... dat vind ik iets iets anders.
Ik heb onlangs nog een boek gelezen dat is uitgegeven in eigen beheer en het zal vol met slordige typfouten. Dan weer een punt te weinig, dan weer een trema te veel.

Rosali

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Is het niet ook een kwestie van tijd?

Ik heb er eenvoudig weg de tijd niet voor om alles wat er bij komt kijken, behalve het schrijven dan, ergens in te plannen. Ik heb nu van dichtbij meegemaakt wat er allemaal voor gedaan moet worden om het boek echt goed te maken en goed in de markt te zetten. Nou, dat had mijzelf absoluut niet gelukt.

Daar komt nog eens bij dat ik maar net kom kijken en nu een heel team, die weet waar ze over praat, heb die zich met mijn verhaal bezig houdt. Hele brainstorm sessies worden gehouden over details in het verhaal, maar ook over de cover en alle promotie ideeën. Misschien heb ik het getroffen, maar het voelt bij mij als een warme deken.

Het boek had nooit dit niveau gehaald als ik het allemaal zelf had moeten doen.

Maar nogmaals, ik kom net kijken.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@rosali, jij schreef het ook niet, maar leesbeest schreef een zeer ongefundeerde domme opmerking:

Zou ik ook doen. Persoonlijk heb ik iets tegen POD, maar dat komt door dat ik écht schrijver wil worden en er dus ook zeker van wil zijn dat ik iets goeds geschreven heb, wat je bij een reguliere uitgever toch meer hebt.

Whoeahahaha, dommer dan deze opmerking heb ik ze nog niet gelezen.

2 opmerkingen nog:
1.Ja Cixi bij regulier verdien ik 1 luizige euro netto per boek.
Bij POD verdiende ik ruim 11 euro per boek bij een oplage van 200 stuks.
Dus alleen daarvoor al als je eerst eens voor jezelf wat boeken laat drukken verdien je goud.
2Waarom ik weggegaan ben bij pod kun je lezen in het sticky topic bij stel een vraag van Louis bij het wisselen van uitgevers.

Ik heb verder gezegd dat ik niet weer deze hele discussie aanga. Het staat uitgebreid op deze site onder uitgeefland geloof ik en nog een paar keer bij pod topics.

Marlies heeft me inmiddels ge-pb-t en ik leg haar privé verder alles uit, zonder het hier nog tig keer op te moeten gaan schrijven.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Roos, je zegt dan wel:

Quote:
Ja Cixi bij regulier verdien ik 1 luizige euro netto per boek.
Bij POD verdiende ik ruim 11 euro per boek bij een oplage van 200 stuks.
Dus alleen daarvoor al als je eerst eens voor jezelf wat boeken laat drukken verdien je goud.

Maar als een reguliere uitgever 3.000 boeken van je in de markt zet, zijn dat dus 3.000 euro's. Daar hoef je alleen maar voor te schrijven.

En 200 x 11 euro's verdienen zijn er 2.200. Daar moet je alles voor doen.
Uurloon? Moet je nooit rekenen als zelfstandige maar om nu te spreken van goud verdienen... en hoeveel méér dan 200 kun je verkopen?

En ehm... ik heb nog wel es dommere opmerkingen gehoord dan die van Leesbeest. Maar niet op dit forum.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

We zijn het helemaal eens MJ,

Daar heb je gelijk in MJ maar dan nog is het verschil enorm. 3000 boeken bij pod is dan 33.000 euros. 3000 boeken bij regu is 3000 euros. Het is dat POD nog zo in het onterechte verdomhoekje zit. Maar ongetwijfeld komt daar verandering in. Veel regus doen al POD erbij. Ik zie het over een paar decennia echt wel gebeuren dat POD een enorme vlucht gaat nemen. En terecht.

En over tijd erin steken: heb ik ook alles zelf gedaan en met de programma's die mijn PODje aanlevert was het niet moeilijk. Ja veel tijd. En nee als schrijver zoals ik heb ik niet de illusie de uren die ik erin gestoken heb ooit terug te verdienen. Maar ik zei ook niets over dat ik mijn uren terugbetaald wilde zien. Ik ging alleen op de opmerking van Cixi in dat POD goed betaalt per BOEK.

C'est tout.

En dan ben je het dus ook met me eens dat de genoemde opmerkig toch wel de domste op dit forum was...

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
En dan ben je het dus ook met me eens dat de genoemde opmerkig toch wel de domste op dit forum was...

:wink:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zo dom vind ik die opmerking van Leesbeest niet hoor, en zeker niet dommer dan sommige andere opmerkingen van de zogenaamde blondtjes hier. Als een gewaardeerde uitgever iets in jouw boek ziet, net zoals hij iets in Mulisch en Haasse ziet (ik noem maar wat), dan is dat toch gewoon een prachtig compliment, dat je bij een POD, zeker bij degenen die alles uitgeven wat ze onder de neus komt, als het maar geld oplevert, toch minder hebt Daarnaast bieden niet alle POD (goede) redactie, volgens mij. Een aantal lijken me weinig beter dan een veredelde copyshop, uiteindelijk.

Kijk, als je iets geschreven hebt waarbij je zeker weet dat de markt niet groot genoeg is, bijvoorbeeld iets heel persoonlijks dat je alleen aan je familie en vrienden wil laten lezen, dan is POD echt een uitkomst. Maar als je denkt dat je iets in handen hebt dat de oplage van 100k kan overschrijden, ligt een reguliere uitgever toch meer voor de hand.

En als je iets hebt dat daar tussenin ligt, is het allemaal persoonlijk waar je je het prettigst voelt en om welke reden.

Dus om het nou de domste opmerking van het forum te noemen, gaat mij een beetje ver.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

wonderer wrote:
Zo dom vind ik die opmerking van Leesbeest niet hoor, en zeker niet dommer dan sommige andere opmerkingen van de zogenaamde blondtjes hier. Als een gewaardeerde uitgever iets in jouw boek ziet, net zoals hij iets in Mulisch en Haasse ziet (ik noem maar wat), dan is dat toch gewoon een prachtig compliment, dat je bij een POD, zeker bij degenen die alles uitgeven wat ze onder de neus komt, als het maar geld oplevert, toch minder hebt Daarnaast bieden niet alle POD (goede) redactie, volgens mij. Een aantal lijken me weinig beter dan een veredelde copyshop, uiteindelijk.

Dat is precies wat ik bedoel. Misschien een beetje ongelukkig geformuleerd, dat geef ik meteen toe. Maar het enige is dat het bij een reguliere uitgever veel moeilijker is om een boek uitgegeven te krijgen en daarom een veel grotere voldoening. Als ik dat zou kunnen, zou dat geweldig zijn. Wijzen ze het af, dan kan ik altijd nog naar POD gaan omdat daar wat meer kans is.

Ik ken verder ook niet veel POD's en de enige die ik ken geven inderdaad 85% van de boeken uit. Dan heb ik toch het idee: als er niet te veel spelfouten in staan, er geen politiek enorm foute dingen in staan en het verhaal een beetje loopt, wordt het uitgegeven. Ook zien die boeken er niet altijd zo professioneel uit als bij gewone uitgevers en doet de redactie ook niet bijzonder veel. Let op: ik heb het hier dus niet over alle POD's, alleen degenen waarmee ik in aanraking ben gekomen en dat zijn er niet veel.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Overal in het veld vind je steentjes en diamantjes en soms blijken steentjes diamantjes te zijn en andersom. Het ligt soms aan de vinder wat hij ziet.