Verhaal opslitsen in meerdere boeken, goed idee of niet?
Hallo iedereen,
Ik werk aan mijn eerste boek. Het is een verhaal voor iedereen vanaf 15 a 16 jaar. Het verhaal bevat zeer veel lagen, 16-jarige halen er iets uit, maar volwassenen ook. Het verhaal zal uit zo'n vier boeken bestaan, elk met minder pagina's dan een doorsnee boek. De eerste drie boeken eindigen dus met een aantal cliffhangers. Er hebben twee zaken meegespeeld in mijn keuze mijn verhaal over meerdere boeken te splitsen.
1. Ik hoor van zeer veel mensen in mijn omgeving dat ze het op zich wel willen lezen, maar het ze aan tijd ontbreekt. Omdat ik het lezen zo laagdrempelig mogelijk wil houden zie ik juist daar hét gat in de markt in. Juist omdat het verhaal dat ik wil vertellen zo uitgebreid is.
2. Ik wil besparen op drukkosten (ik wil het in eigen beheer uitbrengen). Een boekje met minder pagina's kost aanzienlijk minder drukkosten waardoor ik het boek aan een scherpe prijs kan aanbieden. Ook dit lijkt mij handig, aangezien men niet snel geneigd is om een duur boek te kopen van een (nog) onbekende auteur.
Ik zie het middelgroot (met per boek een oplage van 150 exemplaren). Nu had ik graag meningen gehad hierover. Is mijn plan om vier boeken uit te brengen té ambitieus? Lezen jullie liever één dik boek, of juist net niet? Houden mijn argumenten om het verhaal op te splitsen stand? Of slaat het compleet nergens op? Ik hoor graag meningen, alvast bedankt.
Liptonkip, Je plan is
janpmeijers
Hoe lang is elk boek
Voor mij herkenbaar,
Een boek opdelen in vier
Hoi Liptonkip, Is mijn plan
Ik denk dat het goede
Liptonkip schreef: 2. Ik wil
Ik denk altijd: doe wat je