Hoe geven jullie je personages vorm?
Dag allemaal,
Ik las eens (waarschijnlijk op deze site) dat een verhaal nog zulke mooie taal kan bevatten of zo'n ijzersterke verhaallijn; maar dat het zonder levendige personages emotioneel dood is. En ik denk dat dat klopt: wanneer ik niet geef om mijn personages, voel ik nauwelijks motivatie om aan het verhaal te werken. In dat opzicht lijkt het wel wat op het echte leven - je wilt niet je best doen voor mensen om wie je niet geeft.
Nu heb ik het grootste deel van mijn schrijftijd de zogenaamde 'discovery-writingmethode' gebruikt, weet je wel, waar je gewoon begint en wel ziet waar je verhaal eindigt. Mijn ervaring hiermee is dat je meer plezier beleeft aan het schrijven van mooie zinnen dan aan het verhaal of de personages - vooral die laatste heb je met deze methode echt niet in de hand. Ze ontstaan zoals ze willen zijn en doen wat ze willen doen, buiten jouw macht, lijkt het wel.
Op het moment werk ik aan een verhaal dat een min of meer historische setting heeft. Ik moet dus onderzoek doen om mijn tekst geloofwaardig te houden en dat wil ik best, mits het verhaal niet uitdooft omdat ik niets geef om mijn personages.
Dus nu is mijn vraag: Hoe geven jullie je personages vorm? Hoe laten jullie ze ademen en denken en voelen?
Dank je wel!
Chrissie.
Chrissie, 'Dus nu is mijn
O, wat interessant. Zo had ik
Er zijn geen geschreven
Dank je wel Janpmeijers, dat
Zorg dat je weet wat je
Ik vind Henk een bijzondere